متخصصان عالی رتبه قلب عروق روز دوشنبه گفتند، جراحان به زودی می‌توانند با استفاده از بافت زنده ناشی از رشد سلول‌های بنیادی خود بیمار، دریچه‌ی قلب با بافت زنده به وجود آورند و آن را به قلب بیمار پیوند بزنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه، آنها گزارش دادند، كل روند -- برداشت سلول‌ها از مغز استخوان، رشد بافت و پیوند ماهیچه یا بافت قلب از طریق جراحی -- می‌تواند شش هفته طول بكشد و می‌تواند در عرض سه تا پنج سال آینده به یك روال عادی تبدیل شود.

یك دلیل اینكه حملات قلبی حتی زمانیكه كشنده نیستند بسیار ناتوان كننده می‌باشند، آنست كه قلب انسان -- یك ماهیچه بزرگ كه چهار دریچه كنترل كننده جریان خون را در بدن احاطه كرده است -- دوباره از نو رشد نمی‌كند. و بافت آسیب دیده همچنان آسیب دیده باقی می‌ماند.


بیشتر مشكلات با افزایش سن بروز می‌كند یعنی زمانیكه قلب پیر خسته و فرسوده می‌شود.

"سایمون هورستراپ" كه ریاست این مطالعه را بر عهده داشت به خبرگزاری فرانسه گفت، بیشترین نیاز به دریچه‌های قلبی با بافت اصلاح شده در عالم پزشكی برای درمان ناهنجاری مادرزادی قلب است كه تقریبا یك درصد از تمام نوزادانی كه تازه به دنیا می‌آیند به آن مبتلا هستند.

ساخت ماهیچه قلبی اصلاح شده از لحاظ زیستی كه می‌توان بدون نگرانی از پس زده شدن از سوی سیستم ایمنی بدن، آنرا به بافت زنده بیمار پیوند زد از مدت‌ها پیش هدف نهایی پزشكی قلب و عروق بوده است.

در حال حاضر دو روش كلی برای ساخت دریچه‌های قلبی مصنوعی از نظر زیستی وجود دارد و هر دو روش ایرادهای جدی دارند.

یك روش، پیوندهای حیوانی به ویژه از خوك است كه به راحتی در دسترس هستند اما از نظر ساختاری تفاوت دارند و كهنه و فرسوده می‌شود. روش دیگر پیوند دریچه‌های قلب انسانی از افراد اهداكننده است كه این روش كارایی بهتری دارد اما عرضه این دریچه‌ها به شدت كم است و به راحتی واكنش‌های ایمنی بدن را برمی‌انگیزد.

در رویكرد مهندسی بافت كه یاكوب و هورستراپ طرفدار آن هستند، سلول‌های بنیادی خود بیمار -- كه از مغز استخوان گرفته می‌شود -- جدا می‌شوند و با استفاده از روش‌های استاندارد كاشت سلول در آزمایشگاه توسعه می‌یابند.

سپس این سلول‌ها درون یك ماتریكس ویژه(‪ (martix‬به شكل دریچه قلب كه در وسیله‌ای به نام "بیوریاكتور"(‪ (bioreactor‬قرار دارد، "كاشته" می‌شود و بیوریاكتور سلول‌ها را وادار می‌كند تا به شكل صحیح رشد كنند.

زمانیكه سلول‌ها بالغ می‌شوند دریچه‌های قلب با بافت زنده را می‌توان به بیمار پیوند زد. تمام این روند در عرض چند هفته انجام می‌شود.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری قلبی عروقی كه كشنده‌ترین بیماری در سراسر جهان است، حدود ‪ ۱۷/۵‬میلیون نفر را در سال ‪ ۲۰۰۵‬به كام مرگ كشاند. از بسیاری از این تلفات می‌شد با انجام جراحی به موقع برای كاشت دریچه‌های جایگزین و ماهیچه‌های قلب پیشگیری كرد.

یافته‌های این محققان در نشریه ویژه "‪The Royal Society B in Britain‬ ‪ "Philosophical Transactions of‬منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha