سلامت نیوز : فرهاد شیخ الاسلامی در گفت‌‌وگو با فارس اظهارداشت: مهمترین کارکرد قلب، خون رسانی، اکسیژن رسانی و غذا رسانی به همه سلول‌ها و اعضای حیاتی بدن است چرا که بدون خون رسانی، هیچ بافت زنده‌ای باقی نخواهد ماند.

این متخصص قلب با بیان این مطلب که بیماری‌های قلبی یا مادرزادی هستند یا در طول سالیان عمر ایجاد می‌شوند گفت: یکسری از بیماری‌ها، رگ‌های تغذیه کننده قلب را درگیر می‌کنند، دسته دیگر به دنبال عفونت ویروسی یا مصرف برخی از داروها و حتی مصرف الکل عضله قلب را درگیر می‌کنند، سری بعدی هم بیماری‌های دریچه قلب هستندکه یا مادرزادی اند یادراثر بیماری‌های رماتیسمی به وجود می آیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: از طرف دیگر بیماری‌سایر اعضا نیز می تواند قلب را به صورت ثانویه درگیر کند مثل دیابت و فشار خون.

شیخ الاسلامی در پاسخ به پرسش فارس شایع‌ترین بیماری قلبی را تنگی عروق کرونری و درنهایت سکته قلبی و مغزی عنوان کرد و گفت:بیشترین علت مرگ و میر افراد در کشور به این دلیل است اما می‌توان 70 درصدبیماری‌های قلب را طی زمان پیشگیری‌کرد یا به تأخیرانداخت.

این متخصص قلب تاکیدکرد: افرادبا داشتن فعالیت بدنی مناسب می‌توانند میزان کلسترول و چربی خون خود را کنترل کرده تا وزن ایده‌آل داشته باشند و مبتلابه بیماری های قلبی نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تشخیص زودهنگام بیماری را بسیار مهم دانست و افزود: تشخیص زودهنگام، روند درمان را سریعتر می‌کند اما از همه مهمتر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

شیخ الاسلامی علائم عمومی در تشخیص بیماری‌های قلبی را متفاوت دانست اما به طور کلی گفت: اصولاً هر علامتی چه در قلب باشد چه در تنفس، از جمله خستگی‌های زودرس، تپش قلب و سیاه رفتن چشم را باید جدی گرفت.

 وی افزود: افرادی که سنشان بالاتر است، افرادی که در فعالیتهای معمول و روزمره خود احساس تنگی نفس می‌کنند یا در ناحیه سینه احساس فشار و سنگینی می‌کنند یا دارای سابقه بیماری قلبی در فامیل خود هستند باید به پزشک متخصص فلب مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بابیان این مطلب که سلامت نعمت بزرگی است  پیشنهاد کرد: حداقل 3 ساعت در هفته ورزش کنند این ورزش می‌تواند به صورت راه رفتن یا ورزش‌های دیگر باشد. 

این متخصص قلب افزود: بهتر است در برنامه غذایی مصرف مواد غذایی آماده رستورانی و فست‌فود‌ها را به حداقل رساند و از مصرف روغن جامد، نمک زیاد، نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های کافئین دار و نوشابه‌های انرژی زا پرهیز کرد در عوض از میوه و سبزی، بیشتر استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha