سلامت نیوز : در یک مطالعه جدید معلوم شد تماس با دو نوع ماده پرمصرف شیمیایی که معمولا در کاغذ بسته بندی‌های غذایی و صنعتی استفاده می‌شود، می‌تواند در بروز اوستئوآرتریت بویژه در زنان تاثیر داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این دو ماده شیمیایی پرفلورینیت یا PFCs در بیش از 200 فرآیند و محصول صنعتی از جمله سبزیجات خاص رنگی و ضد آب و نیز کاغذهای رنگی و ضد چربی مخصوص بسته بندی‌های غذایی و کالاهای بهداشتی شخصی و سایر اقلام مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد شیمیایی به دلیل پایداری که دارند می‌توانند به آلاینده‌های متداول در محیط زیست و مضر برای انسانها و حیات وحش تبدیل شوند.

در این مطالعه برای اولین بار تاثیر دو ترکیب شیمیایی فوق به نام‌های اسید پرفلورو اوکتنانوئیک و اسید پرفلورو اکتانسولفونیک در بروز عارضه التهاب استخوانی – مفصلی یا اوستئوآرتریت بررسی شده است. این بررسی‌ها روی اطلاعات حاصل از شش سال تحقیق در آمریکا تحت عنوان «مطالعه ملی ارزیابی سلامت و تغذیه» انجام گرفته است.

این متخصصان در آزمایشات فوق متوجه شدند که بین تماس با این ترکیبات شیمیایی و ابتلا به اوستئوآرتریت در زنان ارتباط آشکاری وجود دارد اما در مردان این ارتباط قوی مشاهده نشده است.

آزمایشات تایید کرد در زنانی که 25 درصد بیشتر با این مواد تماس دارند، خطر ابتلا به اوستئوآرتریت تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

شرح این آزمایشات در نشریه «دورنماهای سلامت محیط زیست» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha