سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 67729

در شرایطی که هوای سرد رو به گرمی می‌رود و حداقل در پایتخت وارونگی به دلیل افزایش دما کمرنگ‌تر می‌شود و آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن از اهمیت توجه دور می‌شود، این احتمال وجود دارد که تصویب طرح کاهش آلودگی هوا درحالی که مشمول زمان شده به تدریج هم به حاشیه می‌رود.

طرح کاهش آلودگی هوا درهوا

سلامت نیوز : تلخی‌های حوادث مربوط به آلودگی هوا هم نتوانست توجه نمایندگان مجلس را به خود جلب کنند. طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در حاشیه‌های یک ماه مانده به کار مجلس در سال جاری و ساعات پایانی روز تصمیم‌گیری گم شد و کم‌توجهی نمایندگان در مشارکت برای رای‌گیری موجب شد تا طرح به صورت عادی دوباره به کمیسیون بهداشت مجلس برگردد و برای بررسی و مطرح شدن دوباره در صف انتظار برای تصویب قرار بگیرد. آذرماه جاری بود که با شروع وارونگی هوا در پایتخت و به تدریج در شهرهایی چون اصفهان، اراک، کرج و تبریز داد نمایندگان بلند شد که کسی جوابگو نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ نمایندگان معتقد بودند که جان هزاران نفر در تهدید است، اما عملا راهکاری برای برون‌رفت از بحران وجود نداشت تا اینکه همان نمایندگان با اجماع نظراتشان طرحی را با عنوان راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نوشتند. طرحی که یک پکیج بود مشتمل بر الزام پالایشگاه‌های نفت کشور به تولید سوخت یورو 4و 5، تامین قطعات مرتبط با سوخت یورو چهار از سوی صنعت خودروسازی کشور،جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و صحت کاتالیست در معاینات فنی خودروها. اما اینک این طرح می‌رود که در حاشیه قرار بگیرد چراکه به گفته یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با آرمان در خوشبینانه‌ترین حالت در صورت تاخیر ارائه لایحه بودجه به مجلس و موکول شدن آن به سال بعد این طرح می‌تواند با بررسی در کمیسیون مربوطه دوباره شانس مطرح شدن در صحن علنی مجلس را داشته باشد در غیر این صورت کار تصویب به سال 92 کشیده می‌شود.

نمی‌گذاریم به حاشیه برود

در شرایطی که هوای سرد رو به گرمی می‌رود و حداقل در پایتخت وارونگی به دلیل افزایش دما کمرنگ‌تر می‌شود و آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن از اهمیت توجه دور می‌شود، این احتمال وجود دارد که تصویب طرح کاهش آلودگی هوا درحالی که مشمول زمان شده به تدریج هم به حاشیه می‌رود. این نظریه را اما مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده عضو کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست مجلس رد می‌کند چراکه به اعتقاد او این فوریت طرح بوده که مورد موافقت قرار نگرفته و اصل طرح به قوت خود باقی است. او در گفت‌وگو با آرمان با اعلام اینکه اصل و محتوای طرح سرجای خود باقیست می‌گوید: فوریت این طرح به دلیل اینکه در انتهای وقت کاری مجلس مطرح شد و تعدادی از نمایندگان با غفلت در آن مشارکت نکردند رد شد؛ درحالی‌که به اعتقاد بنده این نمایندگان باید به عاقبت کارخود بیشتر فکر کنند چراکه افزایش آلودگی هوا جان همه را تهدید می‌کند. به گفته لاهوتی حالا این طرح به صورت عادی به کمیسیون بر می‌گردد اما چون این موضوع از نظر نمایندگان کمیسیون بهداشت مهم است تلاش می‌کنیم آن را خارج از نوبت دوباره به صحن علنی باز گردانیم.

او درباره تفاوت موقعیت یک طرح در مرحله دوفوریتی، یک‌فوریتی و عادی می‌گوید: اگر این طرح به صورت دو فور یتی تصویب می‌شد ظرف مدت 72 ساعت باید کار تصویب آن انجام می‌شد و در حالت یک فوریت هم اگرچه به کمیسیون باز می‌گشت اما حداکثر تا یک ماه باید به سرانجام می‌رسید اما در این شرایط باید امیدوار باشیم لایحه بودجه دیرتر به مجلس بیاید تا ما فرصت مطرح کردن دوباره آن را داشته باشیم. او اظهار امیدواری می‌کند با ارجاع طرح در هفته آینده به کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست نمایندگان بتوانند دوباره این طرح را بررسی کنند و ما هم تلاش می‌کنیم با 150 رای آن را خارج از نوبت در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب کنیم.

به گفته لاهوتی این موضوعی است که باید برای همه مهم باشد، این نماینده مجلس تاکید می‌کند: من در صحن علنی مجلس هم اشاره کردم بیش از 4 هزار نفر در ارتباط با مشکل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند و میزان ناراحتی‌های تنفسی و تنگی نفس و مشکلات ریوی افزایش یافته است و خسارت اقتصادی با توجه به هر روز تعطیلی ناشی از آلودگی هوا به کشور وارد می‌شود که این یک مشکل همگانی است. او با رد کردن موضوع به حاشیه رفتن این طرح می‌گوید: مشکلی بر سر راه این طرح نیست و در حال تحقق است. انشاء ا... طرح به کمیسیون برمی‌گردد و به نتیجه می‌رسد؛ به حاشیه نمی‌رود.

خداحافظی با آسمان آبی

«اگر وضعیت آلودگی هوای تهران به همین شکل ادامه یابد باید با آسمان آبی خداحافظی کنیم‌.» این گفته وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون شهردارتهران درباره رد شدن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کشور در مجلس بود. به گزارش ایلنا او بخش پارلمانی سازمان محیط‌زیست در رد شدن این دو فوریت بی‌تاثیر نبوده است. او ادامه داد: سازمان محیط‌زیست نتوانست از لابی‌های خود به خوبی استفاده کند و توضیحات مناسبی نیز به نمایندگان مجلس ارائه دهد. در واقع سازمان کم‌کاری کرده است و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد و بر اساس مصوبه سال ۹۰ دولت، باید با آسمان آبی خداحافظی کنیم. نوروزی با اشاره به اینکه رسما از سازمان محیط‌زیست ناامید شدیم؛ چرا که نمی‌تواند کاری کند، گفت‌: تنها راهکار قانونی برای داشتن هوای پاک این است که بتوانیم مجلس را مجاب کنیم که به هوای پاک نیاز دارم. فراکسیون محیط‌زیست اگر تنها فرصت دو ساعته به کار‌شناسان شهرداری تهران بدهد من مطمئن هستم می‌توانیم مجلسیان را قانع سازیم و این دو فوریت را به تصویب برسانیم. به گفته او هیچ موضوعی مهم‌تر و با اهمیت‌تر از هوای تنفسی شهروندان نمی‌تواند باشد.

نوروزی با اشاره به اینکه یکی از علل رد این طرح در مجلس این بود که طرح ضعیف نوشته و با عجله تدوین شد، گفت‌: سازمان محیط‌زیست ۵ سال فرصت داشت تا طرحی را متناسب با وضعیت آلودگی هوا بنویسد اما با عجله و در چند روز آن را تدوین و به صورت ناپخته به مجلس ارائه داد و نتایج آن رد شدن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کشور بود. او ادامه داد‌: بهتر است و تلاش کنیم تا پایان سال نظر مجلس را درباره آلودگی هوا جلب کنیم. البته اگر فرصتی به ما داده شود نه تنها آنها را قانع می‌کنیم بلکه می‌توانیم طرح را از نو بنویسم و با جدیت کامل به مجلس ارائه دهیم‌. اگر از نقطه نظرات مخالفان و موافقان و تجربه طرح ۱۰ ساله در تدوین دو فوریت طرح کاهش آلودگی هوا استفاده می‌شد، قطعا مجلسیان به آن رای می‌دادند. او تاکید می‌کند: سازمان محیط‌زیست در مورد آلودگی هوای تهران و حتی سایر كلانشهرها قدرت لابی‌گری ندارد و هم‌اكنون وضعیت خوبی نداریم. ‌

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت: افزایش سرطان خون به دلیل آلودگی‌ هوا

کاهش دوباره توجهات عمومی و نمایندگان مجلس به موضوع آلودگی هوا درحالی است که رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با معرفی ۱۰ سرطان شایع در مردان ایرانی که شامل سرطان معده و پروستات می‌شود، از افزایش سرطان خون در کشور به علت افزایش آلودگی هوا خبر داد. به گزارش فارس رشید رمضانی از اینکه اغلب مردان در مرحله پیشرفته و سوم بیماری مراجعه می‌کنند گفت: سرطان معده بیشترین مرگ‌ومیر را در مردان دارد و طی چند سال گذشته سرطان خون به دلایل آلاینده‌های محیطی از جمله آلودگی هوا رو به افزایش است چرا که هر چه میزان بنزن در هوا بیشتر شود به این سرطان دامن می‌زند. با این اوصاف به نظر می‌رسد طرح کاهش آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرهای کشور تا اطلاع ثانونی تا حصول نتیجه‌ای از اقدامات نمایندگان مجلس پا در هوا می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha