سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 67734

بیشترین افزایش قیمت مربوط به داروهای بیماران خاص و صعب العلاج است که یا مواد اولیه خارجی دارند یا به صورت کاملا وارداتی به بیمار فروخته می شوند.

تکذیب مسئولان پا به پای افزایش قیمت دارو
سلامت نیوز :اخبار مرتبط با افزایش قیمت دارو و حتی برخی کمبودهای دارویی در کشور از ابتدای سال تاکنون همواره با تکذیب مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همراه بوده است تا آن جا که رئیس سازمان غذا و دارو از همان ابتدای سال که در پاسخ به خراسان هر گونه افزایش قیمت دارو در سال جاری را ناممکن اعلام کرد تا چند روز قبل که از سیاست های این سازمان برای افزایش نیافتن قیمت دارو خبر داد همواره براین موضوع تاکید داشته است که قیمت دارو افزایش نخواهد یافت.

اما آن چه در داروخانه ها اتفاق می افتد و مبالغی که در ازای نسخه های بیماران از آن ها دریافت می شود حکایت از افزایش قیمت دارو مانند دیگر اقلام مصرفی مردم دارد ؛ افزایش قیمتی ۳۰درصدی برای داروهای تولید داخل طی ۶ماه گذشته که از صفر تا صدشان در کارخانه های دارویی داخل تولید می شود.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به داروی بیماران خاص و سرطانی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ داروخانه داری در مرکز تهران افزایش قیمت داروهای تولید داخل را تایید می کند و معتقد است تقریبا تمامی اقلام دارویی از ۱۰تا۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. اما این افزایش قیمت ها به دلیل پایین بودن قیمت دارو در کشور چندان قابل لمس نیست. وی معتقد است بیشترین افزایش قیمت مربوط به داروهای بیماران خاص و صعب العلاج است که یا مواد اولیه خارجی دارند یا به صورت کاملا وارداتی به بیمار فروخته می شوند.

افزایش قیمت داروهای پرمصرف

وی درباره افزایش قیمت داروهای پرمصرف در داروخانه ها می گوید: به عنوان مثال قرص سرماخوردگی در طول ۶ماه گذشته بیش از ۱۰درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت شربت سینه نیز که پیش از این ۶۰تومان قیمت داشت به ۸۰تومان رسیده که در واقع افزایش ۳۰درصدی داشته است.وی به افزایش قیمت سرنگ در طول چند ماه اخیر نیز اشاره می کند و می گوید: قیمت سرنگ از ۱۲۰تومان به ۱۸۰تومان افزایش یافته است.

درهمین حال داروهایی نیز وجود دارد که قیمت شان ثابت مانده است؛ مانند کپسول آموکسی کلاو که با همان قیمت دانه ای ۳۰۰تومان عرضه می شود. وی افزایش قیمت مکمل های دارویی و حتی کمیاب شدنشان را از مشکلات داروخانه داران و مردم عنوان می کند و می گوید: طی چند ماه گذشته مکمل ها به شدت کمیاب شده است که به نظر می رسد علت آن موانع موجود برای واردات این فرآورده هاست و یا این که واردکنندگان برای بالابردن قیمت از فروش اجتناب می کنند.

دکتر رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با تاکید بر این که قیمت دارو به شدت تحت کنترل است به خراسان می گوید: با این وجود شاهد افزایش ۲۰تا۳۰درصدی قیمت داروهای پرمصرف و تولید داخل طی شش ماه گذشته بوده ایم.وی بیشترین افزایش قیمت در حوزه داروهای پرمصرف را مربوط به داروهای otc یا داروهای بدون نیاز به نسخه می داند و از مردم می خواهد تا بدون نگرانی از آینده بازار دارو از خرید اقلام دارویی بیش از میزان نیاز خودداری کنند.

وی درباره وضعیت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و قیمت این قبیل داروها گفت: واردات و توزیع این داروها به عهده دولت است و بر اساس گزارش های نهادهای دولتی با تامین ارز دارو مشکلی برای تامین این داروها وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha