سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 67737
سلامت نیوز : انتخابات سازمان نظام پزشكی از همان روزی كه شهاب‌الدین صدر، رییس كل فعلی‌اش، سخن از «سیاسی‌ترین» انتخابات ادوار اخیر گفت، بی‌تردید سیاسی‌ترین نیز شده، تا جایی كه با نگارش دستور ابطال انتخابات سازمان نظام پزشكی توسط رییس‌جمهور خطاب به دو وزیر كشور و بهداشت، واكنش بسیاری از چهره‌های صنفی و سیاسی برانگیخته شده. واقعیت این است كه در شرایط فعلی، برخی اعضای سازمان نظام پزشكی، به ویژه نامزدهای تایید صلاحیت شده كه در انتظار رای روز جمعه همقطاران خود هستند، به «اعتماد» می‌گویند، نمی‌دانند آخرین تصمیم هیات اجرایی انتخابات چیست. به گفته برخی از پزشكان، آنها از همدیگر می‌پرسند آیا وزارت كشور، آن چنان كه مصرح قانون است، انتخابات این سازمان صنفی را جمعه آینده برگزار می‌كند یا به فرموده، باید هیات‌های نظارت، مجددا صلاحیت نامزدهای مانده پشت سد صلاحیت را بررسی كنند.

دكتر جلیل حسینی یكی از اعضای نظام پزشكی در پاسخ به «اعتماد» می‌گوید: «نسبت به سیاسی كردن نظام پزشكی انتقاد داریم. زیرا جامعه پزشكی در حال خدمت به مردم است و پیشكسوتان جامعه پزشكی ارتباط خوبی با مردم دارند. اگر یك صنف برای برنامه‌ریزی خود در زمان تغییر مدیریت ادواری خود باشد، دلیلی برای آنكه سیاست را وارد این بحث كنیم وجود ندارد. با این نوع دخالت‌های سیاسی، جامعه پزشكی ناراحت است.»

پزشكان را سیاسی نبینید

دكتر رحمانی، عضو جامعه جراحان كشور نیز با انتقاد از رویكرد ریاست‌جمهوری در دستور ابطال انتخابات جمعه، به «اعتماد» می‌گوید: «با سیاسی دیدن پزشكان مخالفیم، زیرا سیاست اكنون امر آلوده‌كننده فعالیت‌های صنفی ما شده و ممكن است پزشكان را از اخلاق حرفه‌یی خود دور كند. هر چند معتقدیم اگر مسائل اخلاقی توسط سیاستمداران رعایت می‌شد، امروزه سیاستگرایی به عنوان یك امر مخل فعالیت‌های صنفی پزشكان مطرح نمی‌شد.»

رحمانی در پاسخ به سوال دیگر «اعتماد» درباره سخن سرپرست وزارت بهداشت درباره حذف بخش خصوصی از روند درمان در سال آتی این‌طور واكنش نشان می‌دهد: «در حال حاضر بخش خصوصی نزدیك به 70 درصد درمان را در اختیار دارد و قابل حذف نیست. تصور نمی‌كنم با این سخنان یا اقدامات تنبیهی بخش خصوصی را بتوان محدود كرد، چون این بخش به دلیل نیاز مردم شكل گرفته و توسعه یافته است. نه تنها نمی‌توان بخش خصوصی را در جامعه پزشكی حذف كرد، بلكه در سایر صنوف نیز امكان حذف بخش خصوصی كه مردم هستند، وجود ندارد.»یك پزشك دیگر در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكید می‌كند هنوز نامزدها و رای‌دهندگان از آخرین تصمیم هیات اجرایی انتخابات، اطلاع ندارند. به گفته دكتر جلیل حسینی، نامزدها مدام به یكدیگر تلفن می‌زنند و جویای آخرین اخبار مربوط به انتخابات نظام پزشكی هستند. با وجود ابهام در برگزاری یا ابطال انتخابات جمعه پزشكان كه به دلیل دستور ریاست جمهوری مطرح شده، برخی چهره‌های سیاسی در مخالفت از این دستور، موضع‌گیری كرده‌اند.

 محمدرضا باهنر، نماینده مجلس در كنفرانس خبری خود درباره دستور ابطال انتخابات نظام پزشكی توسط رییس‌جمهور گفت: «حرف‌های رییس‌جمهور بدیع است و توقف انتخابات نظام پزشكی در اختیارات رییس‌جمهور نیست و این طلب اختیاری بیش از اختیارات قانونی اوست.»وزارت بهداشت نیز در اطلاعیه‌یی، سخنان اخیر سرپرست وزارت بهداشت درباره نامه احمدی‌نژاد را تكذیب كرد و نوشت این اظهارات به گونه‌یی كه رسانه‌ها منتشر كرده‌اند، نبوده و محمد حسین طریقت منفرد درباره دستور رییس خود هرگز نگفته «این موضع شخصی رییس‌جمهور است.»شاید همین تحركات باعث شده تا تنها چهار روز مانده به انتخابات جمعه، برخی چهره‌های نامزد حضور در هیات‌مدیره جامعه پزشكی از حضور در انتخابات انصراف دهند. مطابق اطلاعیه ستاد هماهنگی ششمین دوره انتخابات هیات‌مدیره نظام‌پزشكی تهران، این چهار نفر عبارتند از علی سجادی دكترای پزشكی عمومی، سیدمهدی سجادی، دكترای داروسازی، احمدرشید فرخی‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha