آیا توصیه آقای احمدی‌نژاد به رعایت قانون در بررسی صلاحیت‌ها صرفا به هیات‌های نظارت برای تجدیدنظر در رد صلاحیت افرادی خاص است یا دربرگیرنده مراجع استعلامی خصوصا نهادهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی نیز بوده و رد صلاحیت‌های سیاسی را هم شامل می‌شود؟

اقدام رییس‌جمهور جلوگیری از عملكرد هیات نظارت یا ایجاد موازنه سیاسی در اردوگاه اصولگرایی
سلامت نیوز : بدون شك عملكرد هیات‌های نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی یكی از پرابهام‌ترین در طول ادوار مختلف برگزاری انتخابات در بزرگ‌ترین تشكل صنفی جامعه پزشكی كشور بوده است. تاخیر در شروع فعالیت‌های اجرایی انتخابات در مقایسه با دوره گذشته، عدم رعایت کامل ضوابط در نحوه تشكیل هیات‌های نظارت، اعلام عدم احراز صلاحیت بدون اشاره به بندهای مندرج در ماده 23 قانون، برگزاری مصاحبه حضوری با داوطلبان در مورد مسائل كارشناسی، پیشنهاد استعفای برخی داوطلبان با اكراه به ردصلاحیت و در نهایت رد صلاحیت بسیاری از چهره‌‌های خوشنام و با سابقه جامعه پزشكی به دلایل سیاسی و سلیقه‌یی از جمله رفتارهای فراقانونی هیات‌های نظارت بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ ورود زودهنگام یكی از داوطلبان ریاست جمهوری در دوره آتی به موضوع انتخابات نظام پزشكی، بیانیه سیاسی و جناحی رییس كل سازمان نظام پزشكی به سایر پزشكان اصلاح‌طلب و درج آن در سایت رسمی سازمان كه با هدف فرار به جلو و دور كردن اذهان از عملكرد نامناسب و تخلفات صورت گرفت و نهایتا تركیب یك طرفه و جناحی هیات‌های نظارت نشان از عزم دست‌اندركاران انتخابات برای یكدست كردن تركیب هیات‌های مدیره نظام پزشكی و جلوگیری از حضور چهره‌های مستقل یا غیر همراه با بدنه حاكمیت داشت.بروز صف‌بندی‌های جدید در جریان اصولگرایی اگرچه اتفاق نظر در حذف اصلاح‌طلبان و برخی كاندیداهای مستقل و موثر را به دنبال داشت، لیكن موجب شد انتخابات نظام پزشكی به عرصه رقابت جریان‌های مختلف اصولگرایی برای انتخابات آتی ریاست ‌جمهوری تبدیل شود. اكثریت نمایندگان قوه مقننه و قضاییه مقابل نمایندگان دولت باعث شد كه رییس كل سازمان نظام پزشكی كه در دوره دوم مسوولیت آقای احمدی‌نژاد به جریان طرفدار دولت نزدیك شده بود، رد صلاحیت شود.

به نظر می‌رسد رییس دولت و دوستانش به دنبال فشار یا سفارش برای ابقای این چهره ها بودند اما در اخبار منتشر شده از سوی هیات مركزی نظارت مشخص شد كه پیروزی كاندیدای رقیب دولت قابل پیش‌بینی است.در این بین برای رسیدن به اهداف سیاسی باید از جایگاه سازمان نظام پزشكی هزینه شود.مجمع عمومی سازمان كه طی دوره اخیر توسط رییس كل سازمان به حاشیه رانده شده و كمترین تاثیری در تصمیمات و سیاستگذاری‌های سازمان نداشته است به كمك آمده و رییس آن كه طی یك ماه گذشته در مقابل رفتارهای فراقانونی هیات‌های نظارت سكوت كرده بود به یكباره مدافع قانون و حقوق اعضای جامعه پزشكی شده و از طرف مجمع عمومی اقدام به نوشتن نامه می‌كند. رییس دولت كه تاكنون به تمام اعتراضات و بیانیه‌‌های صادره از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه پزشكی در مورد رد صلاحیت‌ها بی‌توجه بوده است در اقدامی عجیب سخن از ابطال انتخابات نظام پزشكی می‌‌گوید. اگرچه اقدام اخیر رییس دولت می‌تواند بازدارنده رفتارهای فراقانونی هیات‌های نظارت باشد ولی شاید پاسخ به چند سوال زیر از طرف ایشان بتواند ابهامات موجود را رفع كند.

1- آیا توصیه آقای احمدی‌نژاد به رعایت قانون در بررسی صلاحیت‌ها صرفا به هیات‌های نظارت برای تجدیدنظر در رد صلاحیت افرادی خاص است یا دربرگیرنده مراجع استعلامی خصوصا نهادهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی نیز بوده و رد صلاحیت‌های سیاسی را هم شامل می‌شود؟

2- چرا اعتراضات یك ماه گذشته چهره‌های شاخص و تشكل‌های علمی و صنفی جامعه پزشكی كه در مطبوعات نیز انعكاس گسترده یافت، او را متقاعد به اتخاذ تصمیم نكرد.

3- در كمیسیون انجمن‌های گروه پزشكی، شاهد برخوردهای سلیقه‌یی با انتخابات انجمن‌های علمی و بررسی صلاحیت منتخبان جامعه پزشكی هستیم. رییس جمهور در مواجهه با این‌گونه عملكردها چه پاسخی دارد؟

در پایان امیدواریم كه مساله انتخابات نظام پزشكی باعث شود، حساسیت تمام نهادهای مسوول به انجام وظایف نظارتی و برخوردهای قانونی منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha