سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 67743

قند موجود در نوشابه ها باعث افزایش وزن می شود اما حتی نوشابه رژیمی نیز باعث بزرگ شدن دور شکم می شود.

نوشیدنی که نوش جان نمی شود
سلامت نیوز : بارها شنیده ایم یا خوانده ایم که معضل چاقی در حال شیوع است، افراد زیادی از تجمع چربی دور کمر رنج می برند، آمار مبتلایان به اختلال حافظه و فراموشی در حال افزایش است، مردم سالیانه مبالغ زیادی را صرف استفاده از داروهای ضدپیری می کنند و....

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ آیا با خود فکر کرده اید که نوشیدنی های گازدار در ایجاد مشکلات یاد شده چه نقشی دارد؟به گفته محققان واقعیت های نگران کننده ای درباره این نوشیدنی ها وجود دارد که به گوشه ای از آن اشاره می کنیم.

رسوب چربی در اعضای داخلی بدن

محققان دانمارکی دریافته اند که مصرف نوشابه معمولی باعث تراکم چربی در کبد و عضلات اسکلتی می شود. در این تحقیقات مشخص شد افرادی که هر روز و به مدت ۶ماه نوشابه معمولی مصرف می کردند در مقایسه با دیگران با ۱۳۲ تا ۱۴۲ درصد افزایش چربی کبد، ۱۱۷ تا ۲۲۱ درصد افزایش چربی اسکلتی و ۳۰درصد افزایش چربی خون تری گلیسیرید و چربی ارگان دیگر و ۱۱درصد افزایش کلسترول روبه رو بودند.

بزرگی شکم بر اثر مصرف نوشابه رژیمی

قند موجود در نوشابه ها باعث افزایش وزن می شود اما نکته قابل تامل این است که حتی نوشابه رژیمی نیز باعث بزرگ شدن دور شکم می شود. نتایج بررسی های ۱۰ساله روی بیش از ۴۰۰داوطلب بزرگسال نشان داد افرادی که نوشابه رژیمی مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که نوشابه مصرف نمی کردند، با ۷۰درصد افزایش دور کمر مواجه بودند. افرادی که روزی بیش از ۲بار نوشابه رژیمی مصرف می کردند با ۵۰۰درصد افزایش دور شکم مواجه شدند. تحقیقی که روی موش های آزمایشگاهی انجام شد نشان داد، «اسپارتام» که میزان گلوکز خون را افزایش می دهد، به افزایش وزن منجر می شود. هنگامی که گلوکز بیش از حد وارد بدن شود، مازاد آن به چربی تبدیل می شود.

سرطان زایی رنگ مصنوعی کارامل

در سال ۲۰۱۱، مرکز تحقیقات غیرانتفاعی علوم، از FOA خواست که استفاده از رنگ کاراملی مصنوعی را برای رنگ دادن به کوکا، پپسی و نوشیدنی های قهوه ای رنگ دیگر ممنوع کند. این خواسته آن ها به ۲علت بود، وجود ۲عنصر آلوده کننده در ماده رنگ دهنده به نام متیل ایمیدازول -۲ و متیل ایمیدازول -۴ که در حیوانات باعث بروز سرطان شده بود.این در حالی است که در حدود هر نیم لیتر نوشیدنی گازدار قهوه ای رنگ چه معمولی چه رژیمی، ۲۰میکروگرم از این ماده وجود دارد.

تسریع روند پیری

نوشابه های رژیمی یا معمولی حاوی فسفیت یا اسید فسفریک است. این اسید ضعیف،طعم دهنده است و ماندگاری نوشابه را افزایش می دهد. اگر چه این اسید در گوشت قرمز، لبنیات و مغز میوه نیز موجود است اما زیادی آن به ناراحتی قلبی، کلیوی، تضعیف عضله، پوکی استخوان و تسریع روند پیری منجر می شود.نتیجه بررسی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد میزان اضافه این ماده در نوشابه باعث مرگ زودهنگام موش های آزمایشگاهی شده است.

آلودگی آب

در سال ۲۰۰۹ م محققان سوئیسی از کارخانه تصفیه آب، رودخانه ها و دریاچه ها نمونه برداری کردند و میزان «سوکرالوز» و «ساخارین» را که در تهیه نوشابه های رژیمی از آن استفاده می شود، اندازه گیری کردند.بررسی ها نشان می دهد «سوکرالوز» موجود در رودخانه ها و دریاچه ها باعث تداخل در تغذیه موجودات آبزی می شود.

نوعی نوشیدنی گازدار که شرکت پپسی تولید می کند

دندان پزشکان آمریکایی می گویند مصرف بیش از حد این نوشیدنی که حاوی میزان بالای قند است باعث خرابی دندان کودکان می شود. ماده ای به نام «روغن نباتی برم» برای حفظ طعم این نوشیدنی به آن افزوده می شود. از این ماده شیمیایی صنعتی در تهیه پلاستیک ضدحریق استفاده می شود. مصرف زیاد این ماده شیمیایی که در نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های مرکباتی نیزموجود است باعث اختلال حافظه می شود. همچنین این ماده در چربی بدن تراکم پیدا می کند و احتمالا به مرور زمان باعث بروز ناراحتی های رفتاری، ناباروری و اختلال عضله قلب می شود.

اختلال هورمونی

تقریبا تمامی قوطی های نوشابه با رزینی اپوکسی به نام بیسفنول BPA )A)پوشیده شده است که مانع از ایجاد واکنش بین اسید در نوشابه و فلز قوطی می شود. «BPA» در عملکرد هورمون ها اختلال ایجاد می کند و با ناباروری، چاقی مفرط، دیابت و یکی از انواع سرطان تناسلی ارتباط دارد.

مرگ پرندگان

طرفداران محیط زیست اعلام کردند زباله های باقی مانده مانند درهای نوشابه که بازیافت نمی شود در اقیانوس آرام به چشم می خورد و پرندگان و لاک پشت ها این زباله ها را با غذا اشتباه می گیرند و مقدارزیادی از آن را می خورند. این امر سالانه باعث مرگ هزاران حیوان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha