سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 67754
سلامت نیوز : فوریت طرح جامع كاهش آلودگی هوا یكشنبه در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان نرسید. سخنان موافقان و مخالفان فوریت طرح به آنجا رسید كه در نهایت از دو فوریت به یك فوریت رسید و در پایان یك فوریت آن هم رای نیاورد. اعضای فراكسیون محیط زیست مجلس این برخورد نمایندگان با فوریت طرح راناشی از بی‌توجهی آنان به مساله آلودگی هوا دانستند. این ناامیدی تنها از آن فراكسیونی‌ها نبود، سازمان محیط زیست هم از این نگاه نمایندگان به مساله آلودگی هوا شوكه شد و قائم مقام سازمان اعلام كرد گمان نمی‌كردیم طرح رای نیاورد و رد شود، محیط زیست هنوز موضوعی دست دوم تلقی می‌شود.

كمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات رییسه فراكسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از نگاه نمایندگان مجلس به مساله آلودگی هوای شهرها كه با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، از مجلس نهم و همكاران خود اظهار دلزدگی كرد. وی در این خصوص به «اعتماد» گفت: «من از مجلس نهم به خاطر عدم توجه به طرح 2 فوریتی كاهش آلودگی هوا كه البته با تبیین نارسای همكاران و كم لطفی اكثریت نمایندگان مجلس اتفاق افتاد و باعث رای نیاوردن این طرح 2 فوریتی شد، دل‌زدگی خود را اعلام می‌كنم. همگان می‌دانند سالانه 5 هزار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در پایتخت را داریم، همچنین موج جدید سرطان و نارسایی‌های تنفسی و بیماری‌های مزمن عفونی ناشی از آلودگی هوا را داریم كه غیر قابل كتمان است. به جهت عدم همكاری میان بخشی تشكیلات اداری و شهرداری‌ها، كیفیت هوای تهران یا شهرهای صنعتی كشور سخت نگران‌كننده و زیانبار است. امید داریم مسوولان، خارج از وعده در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی كشور به اولویت‌های اساسی و مشكلات مردم بها دهند.»

نمی دانند آلودگی هوا یعنی چه

پیرموذن علت مخالفت نمایندگان مجلس را عدم اشرافیت آنها به حاد بودن مساله آلودگی هوا كه كیفیت زندگی با آن در رابطه مستقیم است، دانست. وی اظهار داشت: «علت دیگر این مخالفت‌ها در این است كه بعضی از دوستان توجیه‌شان این است كه این مساله فقط برای شهرهای بزرگ است و به شهرهای دیگر ارتباطی ندارد. تحمیل بار مالی به دولت علت دیگری است كه از سوی مخالفان اعلام شده بود. در صورتی كه خسران هزینه‌های گزاف ناشی از مرگ و میر مردم و همچنین تعطیلات عدیده این شهرها بسیار بیشتر از بار مالی است كه این مخالفان به آن اشاره داشتند.»

وی با اشاره به سخن امیرالمومنین علی(ع) می‌فرماید: «مسلمانان تلاش كنید جامعه اسلامی به ذلت نیفتد.» اعلام كرد: «این حرف امیرالمومنین مصداق حال و روز جامعه امروز ما است، تعطیلات متعدد سیستم اداری و مرگ و میر‌های متعدد و بیماری‌های به وفور اعلام شده در اثر آلودگی هوا از جلوه‌های ذلت یك جامعه است. ایرانیان شایسته زندگی با كیفیت بهتری از این هستند. متاسفانه سازمان محیط زیست هم، اعضای فراكسیون محیط زیست را انسان‌های پرنفوذ و تاثیرگذاری می‌دانست و از این رو خودشان برای تاثیر بیشتر وارد نشدند. وقتی فوریت طرح تصویب نشد، دیگر چه اهمیتی دارد كه كی بررسی شود. نوشدارویی است پس از مرگ سهراب. اندكی پیش تو گفتم غم دل، ترسیدم كه دل آزرده شوی ورنه سخن بسیار است.»

مخالفان: طرح جامع، جامع نبود

مهدی موسوی نژاد، نماینده دشتستان از مخالفان فوریت این طرح معتقد است طرح جامع كاهش آلودگی هوا طرحی جامع نیست و تنها به چند مساله تاثیرگذار پرداخته و نه به همه مسائل مرتبط با آلودگی هوا. وی با انتقاد از عدم پرداختن به مشكلات شهرهای جنوبی و غربی به «اعتماد» گفت: «طرح جامع كاهش آلودگی هوا طرح هدفمندی بود اما جامع نبود. در این طرح فقط به مشكلات كلانشهرها پرداخته شده بود، در حالی كه در شهرهای غربی، مركزی و جنوبی كشور شاهد پدید شوم و نامیمون ریزگرد‌هایی هستیم كه از سوغات كشورهای عربی‌اند و سلامت افراد را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اما متاسفانه جایی برای آن در این طرح دیده نشد. آلودگی گرد و غباری كه در مناطق محروم است خطرش خیلی بیشتر از آن چیزی است كه در كلانشهرها می‌بینیم. همچنین در این طرح بیشتر به حمل و نقل و بحث خودرو پرداخته شده بود. در حالی كه مولفه‌های دیگری هم در كلانشهرها وجود دارد كه به آنها پرداخته نشد از جمله صنایع و سوخت‌هایی كه در اختیار مراكز صنعتی قرار می‌گیرد و گسترش فضای شهرك‌های صنعتی كه در اطراف تهران وجود دارند و این جامعیت طرح را زیر سوال می‌برد.» وی همچنین از طرح جامعی كه توسط عده دیگری از نمایندگان پیش از این تقدیم هیات رییسه شده بود خبر داد و گفت: «طرحی كه ما چندی پیش به هیات رییسه دادیم بسیار جامع‌تر از این طرح بود كه متاسفانه اعلام وصول نشده است.»

موسوی‌نژاد بررسی عجولانه طرح كاهش آلودگی هوا را با قید فوریت غیر كارشناسی دانست و گفت: «از نگاه من به جای بررسی عجولانه و با فوریت این طرح در عرض 48 ساعت باید دقیق مطالعه و توسط دستگاه‌های مختلف بررسی و كارشناسی شود اگر بخواهیم با قید فوریت این طرح را مورد بررسی قرار دهیم خودش ضربه‌یی است به مفاد آن.»اما وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران، واكنشی متفاوت به رد طرح دو فوریتی كاهش آلودگی هوا داشت. وی این اقدام نمایندگان را به مثابه خداحافظی شهرها با آسمان آبی دانست.

رسما از سازمان محیط زیست ناامید شدیم

نوروزی در این خصوص به ایلنا گفت: «پیش از این در زمینه آلودگی هوا نگران دولت بودیم از امروز باید نگران دولت و مجلس در كنار هم باشیم. من فكر می‌كنم اتفاقات اخیر رویارویی دولت با مجلس در رد شدن این مصوبه بی‌تاثیر نبوده است‌. بخش پارلمانی سازمان محیط زیست در رد شدن این دو فوریت بی‌تاثیر نبوده است، سازمان محیط زیست نتوانست از لابی‌های خود به خوبی استفاده كند و توضیحات مناسبی نیز به نمایندگان مجلس ارائه دهد در واقع سازمان كم‌كاری كرده است.»نوروزی با اشاره به اینكه رسما از سازمان محیط زیست ناامید شدیم چرا كه نمی‌تواند كاری كند، گفت‌: «تنها راهكار قانونی برای داشتن هوای پاك این است كه بتوانیم مجلس را مجاب كنیم كه به هوای پاك نیاز داریم. فراكسیون محیط زیست اگر تنها فرصت دو ساعته به كار‌شناسان شهرداری تهران بدهد من مطمئنم هستم می‌توانیم مجلسیان را قانع‌سازیم و این دو فوریت را به تصویب برسانیم‌. هر چقدر مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت باشد اما هیچ موضوعی مهم‌تر و با اهمیت‌تر از هوای تنفسی شهروندان نمی‌تواند باشد.»

نوروزی با اشاره به اینكه یكی از علل رد این طرح در مجلس این بود كه طرح ضعیف نوشته و با عجله تدوین شد، گفت‌: «سازمان محیط زیست چند سال فرصت داشت تا طرحی را متناسب با وضعیت آلودگی هوا بنویسد اما با عجله و در چند روز آن را تدوین و به صورت ناپخته به مجلس ارائه داد و نتایج آن رد شدن طرح دو فوریتی كاهش آلودگی هوای كشور بود‌. بهتر است عقب‌نشینی نكنیم و تلاش كنیم تا پایان سال نظر مجلس را درباره آلودگی هوا جلب كنیم، سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوای تهران و حتی سایر كلانشهرها قدرت لابی‌گری ندارد و هم‌اكنون وضعیت خوبی نداریم.»طرح كاهش آلودگی هوا از قید فوریت درآمد و اكنون مانند دیگر طرح‌ها در روال عادی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، كی نوبتش برسد و كی بخواهند مورد بررسی كارشناسی‌اش قرار دهند معلوم نیست. اما قطعا آن روز دیگر زمستان نیست كه هنوز مردم با هوای آلوده و تعطیلات پشت هم و طرح زوج و فرد سراسری مواجه باشند، شاید بیماران قلبی هم آن روز راحت‌تر از خانه‌هایشان بیرون بیایند. شاید دیگر آن روز نمایندگان هم یادشان نیاید هوای آلوده چه شكلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha