سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 67755
سلامت نیوز : بنا به اعلام فراكسیون محیط زیست مجلس، طرح دو فوریتی كاهش آلودگی هوا پس از تاخیرهای پیاپی، روز یكشنبه 29 بهمن ماه در دستور كار صحن علنی مجلس قرار گرفت و دوفوریت آن رای نیاورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ چنین طرحی به دلایل مختلف قابل اجرا نیست. من بارها اعلام كردم كه این آلودگی نیاز به دستپاچه شدن ندارد. هوای اواخر پاییز و اوایل زمستان در استان‌هایی مانند تهران و اصفهان همیشه آلوده بوده وهست. در اصطلاح به آن هوای معكوس می‌گویند. در دو فصل ابتدای سال زمین اغلب گرم‌تر از هواست. نتیجه تابش مستقیم نورخورشید به زمین، بازخورد وانعكاس آن در هواست. آلودگی‌ها مثل یك چتر بالای سر ساكنان شهر قرار می‌گیرند و نوك این چتر آلوده‌ترین جای شهر است. اما در اواخر پاییز و اوایل زمستان چون زمین سردتر است و امكان صعود هوای آلوده وجود ندارد، هوا مثل یك چتر پشت و رو عمل می‌كند كه به آن هوای معكوس می‌گویند. این آلودگی با یك باد قابل برطرف شدن است و باید بدانیم كه همواره در این فصل از سال با آن مواجه خواهیم بود. در حال حاضر تهران با آلودگی ناشی از سوخت خودروها، كارخانه‌ها، تاسیسات برودتی و حرارتی منازل و آلودگی ریزگردها مواجه است كه این آلودگی در اواخر پاییز و اوایل زمستان تشدید می‌شود. اجرای طرح دو فوریتی به گفته مسوولان به آلودگی ناشی از سوخت خودرو‌ها و كیفیت نامناسب بنزین برمی‌گردد.

گفته شده است كه طبق بررسی‌های مركز كنترل كیفیت هوا باید تا پایان سال 50 درصد سوخت به یورو4 تبدیل شود كه این امری است ناممكن. تبدیل موتور وسایط نقلیه به موتورهای مخصوص بنزین یورو4 ظرف یك ماه نیز عملا ناممكن است. در بنزین یورو4، میزان آروماتیك به عنوان مثال بنزن یك درصد و میزان گوگرد 50 میلی‌گرم است، اما در كشور ما آروماتیك 2 تا 3 درصد است و گوگرد 180میلی‌گرم. چطور ممكن است ظرف یك ماه بتوانیم بنزین را به كیفیت یورو 4 برسانیم؟ به همین دلیل گفته شده است كه تا شب عید، 70 درصد وسایط نقلیه عمومی باشند كه این نیز امكان ندارد. میزان گازوییل وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، بنا بر استاندارد جهانی باید 50قسمت در میلیون باشند كه در ایران به 7هزار تا 8هزار در میلیون می‌رسند. پس این وسایل نیز چیزی از آلودگی هوا نمی‌كاهند. همچنین می‌گویند شهرداری موظف است اطراف تهران را درخت بكارد و نمی‌گویند با كدام آب؟! به نظر من تامین فضای سبز تنها در گیلان و مازندران مقرون به صرفه است. مسوولان در آخر تنها به تعطیلی ادارات و مدارس و اجرای طرح زوج و فرد خودروها می‌پردازند كه اشتباه است. ضرورت ایجاب می‌كند كه به جای تعطیلی‌های پی در پی، به شناسایی منابع آلوده‌كننده و اصلاح تدریجی آن بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha