سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 67756
سلامت نیوز : دبیر دوم كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه در جوامع امروزی اقتصاد و تجارت بر سلامت برتری یافته است زیرا برای ما هم جای سوال است اگر مصرف این مواد مضر است چرا همچنان این جریان ادامه دارد در غیر این صورت اگر فوایدی دارد، به ما نیز اعلام كنند تا از مضرات آن سخن نگوییم. به نظر من اقتصاد نسبت به سلامت اولویت یافته است یعنی اگر شما هزینه تبلیغ هر كالای را پرداخت كنید، رسانه‌‌ همان را تبلیغ می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ از سال گذشته ما شاهد اعلام لیست كالای آسیب رسان و ممنوعیت تبلیغ آن بوده‌ایم اما متاسفانه با وجود این محدودیت هم چنان ما شاهد تبلیغ این كالاها از سوی رسانه‌های عمومی هستیم.

متاسفانه این امر نه تنها متوقف نشد بلكه منجر به افزایش مصرف در جوامع امروزی شده است و جای سوال دارد در تبلیغ این كالاها از وجود نشان استاندارد نیز یاد می‌شود بر این اساس به سراغ یكی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم و دكتر احمد آریایی‌نژاد پاسخگوی سوالات ما شدند.

با توجه به اینكه لیست كالای آسیب رسان به سلامتی و ممنوعیت تبلیغ آن در رسانه‌های عمومی اعلام شده است چرا هم‌چنان شاهد عرضه و تبلیغ این مواد با نشان استاندارد هستیم؟

متاسفانه در جوامع امروزی اقتصاد و تجارت بر سلامت برتری یافته است زیرا برای ما هم جای سوال است اگر مصرف این مواد مضر است چرا همچنان این جریان ادامه دارد در غیر این صورت اگر فوایدی دارد، به ما نیز اعلام كنند تا از مضرات آن سخن نگوییم. به نظر من اقتصاد نسبت به سلامت اولویت یافته است یعنی اگر شما هزینه تبلیغ هر كالای را پرداخت كنید، رسانه‌‌ همان را تبلیغ می‌كند. خواه این مواد آسیب رسان به سلامتی باشد و غیره در حقیقت طلب سود بیشتر اصل موضوع را زیر سوال برده است.

اداره استاندارد ایران زیر نظر كدام نهاد است و آیا نظارتی هم بر این كار وجود دارد؟

اداره استاندارد زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است. این اداره در تلاش بود تا خود از پوشش وزارت بهداشت خارج كند كه خوشبختانه مجلس با این موضوع موافقت نكرد.

آیا مجلس در خصوص این موضوع به بررسی و چالش پرداخته است؟

تا كنون به صورت جدی پیگیری نشده است اما فردا اول اسفند این موضوع را در مجلس طرح سوال كرده و پیگیر آن خواهم شد.

بزرگترین چالش حوزه سلامت چیست؟

 داد و ستد مالی بین بیمار و پزشك خود بیمار است از نظر بنده این پول‌های زیر میزی كه به روی میز انتقال یافته بزرگ‌ترین چالش حوزه سلامت است زیرا دلیلی وجود ندارد كه پزشك و بیمار از نظر مالی با هم در ارتباط شدند این موضوع معنا و وجود بیمه را بی‌مفموم می‌سازد.

از نظر جنابعالی مهمترین اقدام كمیسیون بهداشت و درمان در سال ۹۱ چیست؟

در هفته آینده كارگاهی تشكیل می‌شود كه در آن چشم اندازهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چراغ راه كمیسیون بهداشت در سال آینده باشد وجود این نقشه راه منجر می‌شود تا به جای پرداخت به چند مساله حوزه سلامت و بی‌نتیجه ماندن نیاز جامعه را بررسی و اولویت بندی كنیم و به ترتیب به رفع مشكلات آن بپردازیم تا شاید بتوان یك كار، اما به نحو احسنت انجام داد.

سلامت جامعه یكی از حوزه‌های پرچالش است  به خصوص در نیمه دوم سال ۹۱ این مشكلات به مقدار چشمگیری افزایش یافت اما آیا راه كار مناسبی از سوی مجلس در خصوص حتی یكی از این مشكلات طی جلسات پی در پی ارایه شده است؟

همانطور كه می‌دانید كار گروهی بسیار سخت و نیاز به زمان بیشتری دارد زیرا تعدد نظر و عقیده در آن بسیار است اما باید گفت متاسفانه طی جلسات مجلس افرادی طرح دو فوریتی مطرح می‌سازند و تمام وقت مفید صرف بحث بر سر این اختلاف نظر‌ها می‌شود ما برای سال ۹۲ نیاز به چشم اندازی نیاز داریم كه برای ما اولویت‌ها را مشخص كند تا بتوان در طول عمر باقی مانده به گفته مقام معظم رهبری مبنی براینكه ما می‌خواهیم اگر كسی در خانواده‌ای مریض شد، آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha