سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 67759
سلامت نیوز : دو فوریت طرح مجلس برای کاهش آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها رای نیاورد، اما این مسئله همچنان موضوع مجادله نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان محیط‌ زیست است. به‌طوری که برخی از نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند، دخالت‌های نمایندگان سازمان محیط‌ زیست در مجلس باعث شده که این طرح تصویب نشود. در مقابل محمدعلی شاعری، قائم‌مقام و معاون انسانی سازمان محیط‌ زیست، می‌گوید: «ما در کار نمایندگان مجلس دخالت نکردیم، چون طرح کاهش آلودگی هوا را خود نمایندگان مجلس نوشتند و از ما خواستند با آن‌ها همراهی کنیم و کمک کارشناسانه بدهیم، ما هم تنها، به‌عنوان همراه و کارشناس با نمایندگان مجلس، مذاکراتی داشتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ در عین حال وحید نوروزی، مشاور محیط‌ زیست معاون شهردار تهران، نیز در این ‌باره می‌گوید: پیش از این در زمینه آلودگی هوا نگران دولت بودیم از امروز باید نگران دولت و مجلس در کنار هم باشیم. من فکر می‌کنم اتفاقات اخیر رویارویی دولت با مجلس در ردشدن این مصوبه بی‌تاثیر نبوده است‌. ‌

او با اشاره به این‌که اگر وضعیت آلودگی هوای تهران به همین شکل ادامه یابد باید با آسمان آبی خداحافظی کنیم،‌ گفت: بخش پارلمانی سازمان محیط‌ زیست در ردشدن این دوفوریت بی‌تاثیر نبوده است. سازمان محیط ‌زیست نتوانست از لابی‌های خود به‌خوبی استفاده کند و توضیحات مناسبی نیز به نمایندگان مجلس ارائه دهد در واقع سازمان کم‌کاری کرده است.
مشاور محیط‌ زیست معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که عمیقا نگران مسئله آلودگی هوا هستم، تاکید کرد‌: اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، باید با آسمان آبی خداحافظی کنیم‌. ‌

نوروزی با اشاره به این‌که رسما از سازمان محیط‌ زیست ناامید شدیم چراکه نمی‌تواند کاری کند، گفت‌: تنها راهکار قانونی برای داشتن هوای پاک این است که بتوانیم مجلس را مجاب کنیم که به هوای پاک نیاز داریم. فراکسیون محیط ‌زیست اگر تنها فرصت دوساعته به کار‌شناسان شهرداری تهران بدهد من مطمئن هستم می‌توانیم مجلسیان را قانع کنیم و این دوفوریت را به تصویب برسانیم‌. ‌هرچقدر مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت باشد اما هیچ موضوعی مهم‌تر و با اهمیت‌تر از هوای تنفسی شهروندان نمی‌تواند باشد. ‌
نوروزی با اشاره به این‌که یکی از علل رد این طرح در مجلس این بود که طرح ضعیف نوشته و با عجله تدوین شد، گفت‌: سازمان محیط ‌زیست پنج سال فرصت داشت تا طرحی را متناسب با وضعیت آلودگی هوا بنویسد اما با عجله و در چند روز آن را تدوین و به صورت ناپخته به مجلس ارائه داد و نتایج آن ردشدن طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کشور بود‌. ‌

در همین رابطه، ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط‌کریم، در مجلس می‌گوید: «این موضوع، واقعیتی است که اخیرا نمایندگان مختلف دولت در مورد طرح‌های مختلف با نمایندگان مجلس وارد رایزنی می‌شوند و این رایزنی‌ها از حد مشورت‌دادن، گذشته و نوعی به دخالت‌کردن تبدیل شده است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه می‌دهد: «در مورد طرح‌های مختلف، نمایندگان دولت با خود من تماس گرفته‌اند و با صراحت خواسته‌اند که به نظر آن‌ها رای داده شود. در مورد این طرح هم چنین اتفاقی به‌طور قطع افتاده است. حالا به جای این‌که ما گله داشته باشیم که چرا چنین طرحی که با جان مردم در ارتباط است رای نیاورده، بعضی از افراد صحبت از این موضوع به میان می‌آورند که چرا نمایندگان سازمان محیط‌ زیست نتوانستند ما را قانع کنند. این طرح را خود ما نوشتیم و دلیلی نداشت نمایندگان دولت، ما را برای رای دادن به آن قانع کنند.»

نکو به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «به‌طور قطع، نظر نمایندگان سازمان محیط ‌زیست در مجلس برخلاف نظر ما بوده که حالا چنین صحبت‌هایی به میان می‌آید. دولت، بهتر است در کار قوه مقننه دخالت نکند تا حداقل چنین لایحه‌های مهمی تصویب شوند.»

از طرف دیگر، عابد فتاحی، نماینده مردم اورمیه، در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «نمایندگان مجلس هرچه سعی می‌کنند آرام حرکت کنند و با قوه‌مجریه هماهنگ باشند اما انگار این موضوع، ممکن نمی‌شود. در مورد تصویب دوفوریت طرح کاهش آلودگی هوا هم این واقعیت صدق می‌کند که دولت، همچنان بر بی‌اخلاقی‌هایش پافشاری می‌کند.»
عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه می‌دهد: «این که نمایندگان به هر دلیلی به طرح، رای ندهند بحث خودش را می‌طلبد، اما این‌که نظر نمایندگان سازمان محیط‌ زیست، بر تصویب این موضوع بود و ما به آن رای ندادیم، بحثی جدا است. نمایندگان سازمان محیط‌ زیست در درجه اول نباید در کار مجلس دخالت کنند و در درجه دوم، باید تنها اگر نظر مشورتی دارند، اعلام کنند تا بیش از این‌که همه حس ‌کنند، تصویب شدن و نشدن هر طرحی به حساب دعوای مجلس و دولت گذاشته نشود. دولت بهتر است از بداخلاقی‌هایش کم کند، تا مسئولان مختلف اصلا نتوانند بگویند، تصویب‌نشدن یک طرح، به دلیل این است که نمایندگان دولت با مجلس لابی قوی نکرده‌اند.»

در این زمینه محمدعلی شاعری، قائم‌مقام و معاون انسانی سازمان محیط ‌زیست، می‌گوید: «ما در کار نمایندگان مجلس، دخالت نکردیم.طرح کاهش آلودگی هوا را خود نمایندگان مجلس نوشتند و از ما خواستند با آن‌ها همراهی کنیم و کمک‌های کارشناسانه بدهیم و ما هم تنها، به‌عنوان همراه و کارشناس با نمایندگان مجلس، مذاکراتی داشتیم و اطلاعاتی که آن‌ها لازم داشتند را در اختیارشان گذاشتیم.»

او ادامه می‌دهد: «این که طرح کاهش آلودگی هوا رای نیاورد به لابی‌کردن یا لابی‌نکردن نمایندگان دولت در مجلس مربوط نمی‌شود، دولت سال گذشته طرح جامع کاهش آلودگی هوا را تصویب کرد و مطابق با همان هم کارش را پیش می‌برد بنابراین، تصویب‌نشدن دوفوریت این طرح، ضربه‌ای به ما نزد، به خاطر مجموع این دلایل من شائبه دخالت دولت را رد می‌کنم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha