سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
سلامت نیوز : یافته‌های یک بررسی جدید نشان می‌دهد از هر 12 نفر فرد مبتلا به سکته مغزی یک نفر ممکن است به فکر خودکشی بیفتند یا فکر کند که اگر می‌مرد، بهتر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ پژوهشگران آمریکایی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند این افکار خودکشی بیشتر از آنچه پس از بیماری‌های دیگری مانند حمله قلبی یا سرطان بروز می‌کند، سراغ بیماران دچار سکته مغزی می‌آید و نشان می‌دهد افسردگی پس از سکته مغزی، جدی‌تر از چیزی است که پژوشگران تصور می‌کردند دکتر آمیتیس توفیقی، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس و سرپرست این بررسی می‌گوید: «این افکار خودکشی در بیماران دچار سکته مغزی غافلگیر‌کننده بود و نشان می‌دهد این بیماران برای حل این مشکل به درمان بیشتری نیاز دارند.» به گفته او با درمان افسردگی، انگیزه این بیماران برای دریافت داور‌ها و پذیرش درمان و بازگشت به زندگی عادی بیشتر می‌شود.

بررسی‌های قبلی نشان داده بودند یک‌سوم بیماران دچار سکته مغزی، به افسردگی دچار می‌شوند. بررسی‌های قبلی نشان داده بودند یک سوم بیماران دچار سکته مغزی، به افسردگی دچار می‌شوند و درصدی از آنها افکار خودشکی دارند که نشانه شدت این افسردگی است. دکتر توفیقی معتقد است: «این بیماران ضرور تا افکار فعال خودشکی برنامه‌ریزی شده ندارند و ممکن است بگویند ترجیح می‌داده‌اند بعد از سکته مغزی زنده نمی‌ماندند.» نتایج این بررسی که روی 17 هزار نفر انجام شد، نشان داد حدود 8 درصد بیماران دچار سکته مغزی، امکان خودشکی دارند اما این میزان در کسانی که از حمله قلبی جان سالم به در برده‌اند 6 درصد.

دیابتی‌ها 5 درصد و در مبتلایان به سرطان 4 درصد بود. از سوی دیگر، مشخص شد افکار خودشکی با احتمال بیشتری در افرادی با نمره‌های بالاتر در آزمون‌های افسردگی، کم‌سن‌تر، دارای اضافه‌وزن بیشتر، با تحصیلات پایین‌تر، فقیر‌تر و در زنان و افراد ازدواج نکرده به‌وجود می‌آید. به گفته کارشناسان، افسردگی پس از سکته مغزی، ممکن است صرفاً ناشی از واکنش روانی به بیماری نباشد، بلکه به علت خود بیماری و آسیب‌مغزی ناشی از آن اتفاق بیفتد که با آزاد شدن مواد شیمیایی زیانبار در مغز به افسردگی می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha