سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
سلامت نیوز : یكی از مهم‌ترین زمینه‌هایی كه باعث مثبت اندیشی در افراد می‌شود بحث اعتماد به نفس است. همچنین یكی از فاكتورهای مهم اعتماد به نفس ابراز رفتار قاطعانه و جرأت‌مندی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ جرأت‌مندی توانایی ابراز قاطعانه، نظرات، احساسات و نگرش‌ها بدون احساس ترس و اضطراب است.جرأت‌مندی به معنی مخالفت كردن نیست بلكه دفاع از حقوق خود به شكلی است كه حقوق دیگران تضعیف نشود. از این رو نقطه مقابل جرأت‌مندی مهر طلبی و به نوعی بیماری راضی كردن دائمی دیگران است. اگر قاطعیت لازم در گفتار، احساس و رفتار افراد وجود نداشته باشد ناخودآگاه افراد دچار خشم می‌شوند كه خشم با درونی شدن باعث افسردگی، یاس، درماندگی و حتی بیماری‌های جسمانی مانند سردرد‌های میگرنی، فشار خون، زخم معده و بیماری‌های قلبی می‌شود.

برخی دلایل نداشتن قاطعیت و جرأت‌مندی به رابطه كودك با والدینش بر می‌گردد. در زمان كودكی برخی والدین كه دارای ثبات فكری نیستند ممكن است به فرزندان خود قاطعیت نداشتن را انتقال دهند. از این رو وجه غالب در این شرایط این است كه اگر والدین قاطعیت لازم را نداشته باشند بحث فرزند محوری متداول می‌شود و این فرزندان هستند كه برای خانواده تصمیم‌گیری می‌كنند.

برخی والدین سلطه‌گر هستند و فرزندان خود را مورد توهین، تحقیر، تهدید و تنبیه قرار می‌دهند. در خانواده‌های پدر سالار و مادر سالار اعضای خانواده كمتر فرصت ابراز نظر یا حتی انجام یك مسئولیت را از ابتدا تا انتها پیدا می‌كنند. در نتیجه فرزندان این خانواده‌ها در بزرگسالی از جرأت‌مندی و قاطعیت لازم برخوردار نیستند.

یكی از دلایل نداشتن قاطعیت به اجتماع مربوط می‌شود. بعضی از افراد جامعه ما، در تعاملات خود اهل تعارف هستند و گاهی اوقات چیزهایی را به یكدیگر تعارف می‌كنند كه به آن اعتقادی ندارند و این مسأله همان نداشتن قاطعیت است. یكی دیگر از مهم‌ترین دلایل فقدان جرأت‌مندی اشتباه گرفتن آن با پرخاشگری، خود شیفتگی و خود خواهی است. افراد پرخاشگر ویژگی‌های خاص خود را دارند از این رو ایستادگی‌های سرسختانه و غیر منطقی روی خواسته‌های خود دارند و به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارند و توجهی به آن ندارند.افراد پرخاشگر كلام تحكمی نداشته و ناامیدی را به دیگران انتقال می‌دهند معمولاً آنها دست به توهین، تحقیر و تهدید دیگران می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha