سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان داد که کاهش عملکرد ریه در دوران کودکی با خس‌خس سینه در بزرگسالی مرتبط است.خس‌خس سینه علامت مشخصه آسم است. آسم حساسیت بیش از حد شش‌ها است که باعث التهاب و انقباض مجاری هوایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این مجاری نازک می‌شوند و انقباض ماهیچه‌ها آنها را بیشتر می‌فشارند و این فشردگی دوگانه تنگی نفس می‌آورند.مبتلایان به آسم همیشه خس‌خس سینه ندارند. خس‌خس نیاز به یک آغازگر دارد. ولی اگر مجاری خیلی حساس باشند، آغازگر برای آن فراوان است.

بوی هر چیزی - بخارهای مختلف، دود سیگار، عطر، حتی بوی توالت - می‌تواند در افراد مبتلا به آسم ایجاد خس‌خس کند. همچنین کار طولانی در محیط بازبافت نایژه‌ها را خشک کرده و ماهیچه‌های صاف اطراف آنها را منقبض می‌کند. آلرژی، عفونت، و تنش‌های روانی را هم به این آغازگرهای خس‌خس اضافه کنید.

اما همه خس‌خس‌ها مربوط به آسم نیستند. عفونت‌های ساده، مثل سرماخوردگی، یا ویروسی، مثل سینه پهلو، مجاری هوایی را پر از ترشحات مخاطی کرده و بدون هیچ سابقه آسم ایجاد خس‌خس هم می‌سازد. همچنین خس‌خس می‌تواند نشانه وجود آمفیزم باشد که تخریب حبابچه‌های هوایی شش‌ها است.

این تحقیقات که در 18 فوریه در JAMA Pediatrics  منتشر شد، نشان داد که کاهش اولیه عملکرد راه هوایی با سیگار کشیدن بعد از آن در زندگی از عوامل مهم در توسعه بیماریهای تنفسی انسدادی در بزرگسالان جوان همراه است.

این تحقیقات برای اولین بار ارتباط بین کاهش عملکرد ریه در مراحل ابتدایی در دوران کودکی و خس خس در دوران بزرگسالی را گزارش داد.

محققان به رهبری دکتر دیوید مولان از دانشگاه کورک در ایرلند عملکرد ریه گروه از شرکت کنندگان را در یک دوره زمانی مشابه بررسی کردند.

نوزادان از سنین 1 ماه تا سن 18 سالگی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

150 فرد ۱۸ ساله  شرکت کننده مورد آزمایش قرار گرفت. از این تعداد 25 درصد خس خس اخیر داشتند و 13 درصد به آسم مبتلا بودند.

محققان همچنین 143 شرکت کننده را به 4 گروه تقسیم کردند. 13 نفر خس‌خس مداوم داشتند، ‌19 نفر اخیرا شروع به خس خس داشتند و 15 نفر خس‌خس خفیف داشتند و 96 نفر خس‌خس نداشتند.

خس خس مداوم به کاهش عملکرد ریه مرتبط بوده است.همچنین با آتوپی و یا ایجاد واکنش های آلرژیک دوران شیرخوارگی همراه بوده است. این امر به آسم و سیگار کشیدن مادر نیز ارتباط دارد.

نویسندگان این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که اقداماتی به منظور جلوگیری از ابتلای کودکان به آسم و کاهش عملکرد ریه از سیگار کشیدن ممکن است از علائم بیماریهای انسدادی راه هوایی ممانعت کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha