سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 67782

سلامت نیوز : کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مراسم آغاز مانور کشوری طرح بسیج سلامت نوروزی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد گفت: وزارت بهداشت همزمان با آغاز فصل بهار و مقدمات سفرهای نوروزی طرحی را از اول اسفند تا 15 فروردین تحت عنوان بسیج سلامت نوروزی اجرا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در این طرح از هتلها، اماکن بین‌راهی، رستورانها، مهمانپذیرها و مراکزی که مردم به آن مراجعه می‌کنند بازرسی می‌شود.

ندافی گفت: در این طرح 2 هزار تیم بازرسی حضور فعال دارند تا از مراکز عمومی تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی بازرسی کنند و در استانهایی که به دلیل جذابیت‌ گردشگری سفرهای بیشتری در آنها انجام می‌شود در تمام ساعات فعال خواهند بود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: اما در سایر شهرها تیم‌های بازرسی از ساعت 8 صبح تا 20 شب به بازرسی از اماکن خواهند پرداخت و در شهرهایی با جذابیت بیشتر بازرسی‌ها تشدید می‌یابد.

وی تصریح کرد: بسیاری از اثراتی که در سلامت آینده مردم اثر می‌گذارد از همین زمان مقدمات آن فراهم می‌شود چرا که رستورانها مواد اولیه خود را در این روزها تهیه و تولید می‌کنند بنابراین نظارت‌ها باید پیش از آغاز سفرهای نوروزی انجام گیرد.

ندافی اظهار کرد: چنانچه مردم در سفرهای نوروزی با مشکلاتی مواجه شدند می‌توانند با شماره 1490 تماس بگیرند و برای بررسی به شکایات مردمی بازرسی ظرف 72 ساعت انجام می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مانور بسیج سلامت نوروزی امروز همزمان با تهران در 5 دانشگاه علوم پزشکی دیگر نیز در حال انجام است و بیش از 300 بازرسی پس از این مراسم انجام می‌گیرد.

وی افزود: برای دومین سال متوالی همزمان با تهران 5 نقطه از کشور که شامل شهرهای شمالی کشور، استانهای جنوبی، اصفهان و فارس می‌شود این مانور سلامت برگزار می‌شود.

ندافی گفت: حدود 2 هزار تیم بازرسی را در این ایام و همچنین هزار و 200 تیم را به صورت روزانه فعال کرده‌ایم تا در استانها بازرسی خود را آغاز کنند.

اجرای برنامه گسترده کنترل آب آشامیدنی تا 15 اسفند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: که از 15 بهمن تا 15 اسفند برنامه گسترده کنترل آب آشامیدنی در سراسر کشور در حال برگزاری است و امروز نیز بازرسی از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی آغاز می‌شود.

وی افزود: بر اساس برآوردها 300 بازرسی ویژه علاوه بر بازرسی‌های روزانه و معمولی تدارک دیده شده است و هر تیم از 3 امکنه که بیشترین مراجعه را دارند بازرسی می‌کنند و اطلاعات خود را به مرکز گزارش می‌دهند.

ندافی اظهار کرد: همچنین در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت سامانه جامع بازرسی سلامت محیط و کار طراحی شده است که در این مانور برای اماکن بین راهی هتل‌ها و رستورانها استفاده می‌شود.

نتایج بازرسی از رستوران‌ها برای مردم قابل رویت می‌شود

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین افزود: طرحی را به شورای عالی سلامت تقدیم کرده‌ایم که چنانچه تصویب و ابلاغ شود 3 مورد از بازرسی‌هایی که از هر محل انجام می‌شود برای مردم قابل رؤیت خواهد بود.

وی افزود: نتایج گزارش بازرسی‌ها در وب‌سایت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نصب می‌شود و مردم می‌توانند با استفاه از گزارشهای این سامانه از مراکز استفاده کنند از این روش مشارکت مردم در اصلاح امور افزایش می‌یابد و امیدواریم سریعاً این طرح ابلاغ شود.

ندافی ادامه داد: مواد غذایی غیرمجاز که تاکنون توسط سازمان غذا و دارو به صورت مکتوب اعلام می‌شد از این پس قرار است علاوه بر این روش، در سامانه جدیدی ثبت شوند.

وی گفت: با طراحی این سامانه،در برخورد با مواد غذایی مشکوک تحقیقات لازم انجام می‌گیرد و اگر مواد غذایی در لیست اقلام غیرمجاز وجود داشت پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha