برنامه ملی کنترل آسم تدوین و به وزارت بهداشت ارائه شده اما هنوز این برنامه در وزارت بهداشت مصوب نشده است.

برنامه ملی کنترل آسم در وزارت بهداشت مانده است
سلامت نیوز : مصطفی معین در گفت‌وگو با فارس گفت: اولین برنامه ملی کنترل آسم بعد از دو سال جلسات کارشناسی و تخصصی با حضور متخصصان آسم و آلرژی و متخصصان ریوی به تصویب رسید و به وزارت بهداشت ارسال شد.

رئیس انجمن آسم و آلرژی و ایمونولوژی ایران ادامه داد: این برنامه در دست بررسی نهایی است هر چند با تأخیر مواجه بوده‌ایم.معین در پاسخ به پرسش فارس دلیل تأخیر ابلاغ این برنامه را به خاطر نو و جدید بودن مسئله دانست و افزود: اهمیت بالای موضوع مطرح شده نیز در این بین بی‌تأثیر نبوده است.

رئیس انجمن آسم و آلرژی و ایمونولوژی ایران اظهار امیدواری کرد که در اسرع وقت این برنامه ابلاغ شود تا پیشنهاداتی که شبکه بهداشت و درمان کشور داشته، با ابلاغ این برنامه فراگیر شود. وی افزود: پزشکان خانواده می‌توانند از این برنامه تخصصی برای تشخیص، مراقبت و جلوگیری از ابتلاء افراد به این بیماری‌ها استفاده کنند.

معین در حاشیه مراسم دومین کنگره ملی آسم و آلرژی و ایمونولوژی به خبرنگار فارس گفت: تشخیص زودهنگام آلرژی می‌تواند به کنترل بیماری و کاهش هزینه‌‌ها بینجامد که در ادامه نیز از عوارض بعدی پیشگیری می‌کند.

معین ادامه داد: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، شایسته است کشورها حداقل یک درصد از بودجه خود را به امر کنترل آسم اختصاص دهند که متأسفانه این مبلغ در کشور ما خیلی کمتر از 1 درصد است.

رئیس انجمن آسم و آلرژی و ایمونولوژی ایران گفت: یکی از موفقیتهای مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طی سالهای اخیر راه‌اندازی آزمونهای تخصصی تشخیص قبل از تولد و در بدو تولد است.

وی ادامه داد: همچنین درمان بیماری‌های گوناگون نقص ایمنی اولیه که قبلاً در خارج از کشور انجام می‌شد و هزینه‌های ارزی و ریالی زیادی به همراه داشت هم اکنون در داخل کشور برگزار می‌شود.

معین همچنین به بیماری نقص اولیه‌ای به نام نقص ایمنی شدید توأم که در دوره کودکی و اوان خردسالی شایع‌تر است اشاره کرد و افزود: با انجام ۱۴آزمون می‌توان تشخیص زود هنگام بیماری را داشت.

وی ادامه داد: این بیماری با تشخیص زود هنگام در هفته اول ابتلا می‌توان با انجام پیوند مغز استخوان تا 90 درصد کودکان را به زندگی برگرداند در غیر این صورت ،کودکان در همان ماه‌های اولیه دچار مرگ و میر می‌شوند.

محمدرضا منصوری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز در مراسم افتتاح کنگره آسم و آلرژی از ابتلای بیش ۷ درصد جمعیت کشور است به این بیماری مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha