سلامت نیوز : تیمی به رهبری دانشمندان دانشگاه آبردین به دنبال کشف ترکیبات شیمیایی ناشناخته در حیات قعر آبهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پروفسور مارسل جاسپارس گفت: این تیم امیدوار است تا نسل بعدی آنتی بیوتیک را کشف کند. این در حالی است که پیش از این نسبت به در دسترس نبودن آنتی بیوتیکهای جدید برای مبارزه با عفونتها هشدار داده شده بود.

تا کنون نمونه‌های بسیار کمی از قعر اقیانوسها جمع آوری شده است. بسترهایی که عمق آنها در برخی موارد تا 11 کیلومتر هم می‌رسد.

محققان معتقدند که احتمال کشف آنتی بیوتیک‌ها در این شرایط بسیار بالاست. حیات در چنین محیط‌های خصمانه‌ای تکامل متفاوتی داشته است.

این تیم بین‌المللی با استفاده از قایق‌های ماهیگیری تجهیزات نمونه‌گیری را که متصل به کابل هستند را برای جمع آوری رسوبهای ته دریا به دریا می‌اندازد. سپس تلاش دانشمندان برای رشد دادن باکتری‌ها و قارچ‌ها در این رسوب آغاز شده که در نهایت برای ساخت آنتی بیوتیک از آنها استفاده می‌شود.

این طرح با حمایت مالی اتحادیه اروپا از پاییز آینده ابتدا در شرق اقیانوس آرام حدود 160 کیلومتری سواحل شیلی و پرو آغاز شده و آبهای نیوزلند و قطب جنوب هم بررسی خواهند شد.

تجویز نامناسب آنتی بیوتیک‌ها و اتکای بیش از حد به این داروها به افزایش سریع مقاومت میکروبها در برابر آنها منجر شده و کارشناسان نگرانند که آنتی بیوتیک‌های کارآمد به زودی کاربرد خود را از دست دهند.

با این روند ممکن است بسیاری از عفونتها و بیماری‌های عادی کنونی که به راحتی درمان می‌شوند ظرف چند سال حتی به بیماری‌هایی مرگبار تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha