چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

وقوع جرایمی از قبیل مزاحمت‌های خیابانی و درگیری‌های خانوادگی و اعتیاد از جمله تبعات مصرف مشروبات الكلی است مصرف الكل صدمات زیادی را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به جامعه وارد می‌كند و یكی از عوامل موثر در ورود به جرم و اعتیاد استفاده از مشروبات الكلی است. گذشته از آن افرادی كه مشروبات الكلی مصرف می‌كنند از جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار نیستند .

اعتیاد به الكل، در مرز هشدار
سلامت نیوز : زخم اعتیاد به موادمخدر بر تن جامعه ایرانی كم بود، این روزها آمارهای رسمی، اعتیاد به الكل را در میان 200 هزار ایرانی نشان می‌دهند. این آمار را سردار اسماعیل احمدی‌‌مقدم ظهر دیروز اعلام كرد. هرچند با همین آمار هم ایرانی‌ها رده‌های آخر جدول مصرف الكل را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند اما آسیب‌شناسان معتقدند كه اعداد و ارقام كنونی نیز می‌تواند زنگ خطر را برای جامعه‌ای اسلامی به صدا درآورد. شاید به همین دلیل است كه كارشناسان در وزارت‌خانه‌های كشور و بهداشت به فكر راه چاره افتاده‌اند و برنامه‌هایی برای رویارویی با این آسیب اجتماعی تدوین كرده‌اند كه نتیجه آن سندی است با عنوان «سند جامع كاهش آسیب مصرف الكل.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛  تابستان گذشته رئیس شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت «مصرف الكل در تهران» را «نگران‌‌كننده» خواند. باقر لاریجانی در تشریح این نگرانی گفت: «گاهی گزارشاتی توسط بیمارستان‌ها و پزشكان از رواج مصرف الكل در مناطق جنوب تهران كه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران هستند، به دست ما می‌رسد كه نگران‌‌كننده است.»به همین دلیل «سند نقشه راه پیشگیری از سوء مصرف مواد» در این وزارت‌خانه تدوین شد و یكی از محورهایی كه در این نقشه مطرح شد، مبارزه با اعتیاد به الكل بود. اقدامی كه به گفته دكتر نادره معماریان كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت‌‌«در صورت تامین اعتباربرنامه‌ها، اجرایی خواهد شد».

این كارشناس دفترسلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت پیش از این اعلام كرده بود كه «حتی یك بار مصرف الكل، سوء مصرف است.» گذشته از آن بر اساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر، سن مصرف الكل به 20 سال كاهش پیدا كرده و 26 درصد از جوانانی كه الكل مصرف می‌كنند سابقه مصرف الكل در خانواده را دارند.

زیر پوست شهر چه می‌گذرد؟

دكتر هومان نارنجی‌ها، پژوهشگر در زمینه اعتیاد در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گوید: «بر اساس نتایج تحقیقی كه طی دو سال گذشته در شهر تهران انجام شده است، تعداد افرادی كه الكل مصرف می‌كنند، 1.2 درصد از جمعیت 16 تا 64 ساله است كه اگر این رقم را در 8 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت شهر تهران ضرب كنیم و عدد حاصل را تخمین بزنیم در حدود 105 هزار نفر در تهران روزانه الكل مصرف می‌كنند و به آن وابسته‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «این رقم برای آنهایی كه به‌طور هفتگی مصرف الكل دارند 3.42 درصد است كه در سطح شهر تهران به 280 هزار نفر می‌رسد. بنابراین اعم از مصرف‌كننده وابسته و تفننی تعداد مصرف‌كنندگان در تهران به 560 هزار نفر می‌رسد.» او در ادامه با اشاره به این پرسش كه از افراد پرسیده شده كه آیا در طول عمر خود الكل مصرف‌كرده اید؟ می‌گوید: «حدود یك و نیم میلیون نفر حداقل یك بار در عمر خود الكل نوشیده‌اند.»

نارنجی‌ها تاكید می‌كند: «در مقایسه با كشوری مانند انگلستان یا فرانسه كه 3 میلیون الكلی دارند، ما در كشور بین 200 تا 300 هزار نفر مصرف‌كننده الكل داریم كه البته بسیار اندك است. همچنین این افراد به مصرف بیمارگونه نرسیده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «با ارقام اعلام شده حداقل باید 15 درصد الكلی‌ها معادل 45 هزار نفر به كلینیك‌ها و مراكز درمانی مراجعه كنند. به این معنا كه باید حدود 22 نفر به 2000 كلینیك موجود در كشور مراجعه كنند كه البته شاهد این موضوع نیستیم.» او به پژوهشی كه در سال 86 در كشور انجام شده اشاره می‌كند: «حدود 75 درصد از مصرف‌كنندگان سیگار و الكل زیر 19 سال هستند و الكل دروازه ورود به مواد خطرناكتر است. در سنین بالاتر این وابستگی می‌تواند سبب اعتیاد افراد باشد.»

چرا الكل؟

فهمیه منظوری روان‌شناس و كارشناس مطالعات اجتماعی دادگستری درباره افزایش سوء مصرف الكل در كشور به تهران‌امروز می‌گوید: «هیچ‌كس نمی‌تواند منكر این موضوع شود كه زندگی جوانان ما مملو از خلأ‌هایی است كه پای انتخاب‌های نادرست را به زندگی آنها باز می‌كند.»

او به عدم تامین نشاط عمومی در جوانان اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: «گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف موادمخدر و مشروبات الكلی و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی ازافزایش افسردگی وكمبود عنصر شادی در زندگی‌ ‌آنان است.‌» به گفته او افزایش جرایم با افزایش مشكلات رابطه مستقیم دارد و جوانان برای رهایی از مشكلات روزمره نیاز به آرامش دارند و در دسترس بودن مشروبات الكلی استفاده از آن را برای جوانان تسهیل می‌كند.»

تولد آسیب‌های اجتماعی در بستر الكل

اما این همه ماجرا نیست. منظوری معتقد است كه جامعه به سمتی می‌رود كه ناهنجاری‌ها به جای هنجارها جایگزین شده و موجب می‌شود تا مصرف مخدرها و الكل در جامعه افزایش یابد. به گفته او تنها راه‌حل، تقویت باورهای مذهبی به چاره‌اندیشی برای برطرف كردن مشكلات اجتماعی و اقتصادی توسط دولتمردان است. او می‌گوید: «وقوع جرایمی از قبیل مزاحمت‌های خیابانی و درگیری‌های خانوادگی و اعتیاد از جمله تبعات مصرف مشروبات الكلی است. نه تنها به لحاظ جسمی و روانی، بلكه حتی از دید جامعه شناسان نیز مصرف مشروبات الكلی یك نوع آسیب اجتماعی محسوب شده و اگر این مصرف به حد افراط برسد، صدمات زیادی را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به جامعه وارد می‌كند و یكی از عوامل موثر در ورود به جرم و اعتیاد استفاده از مشروبات الكلی است. گذشته از آن افرادی كه مشروبات الكلی مصرف می‌كنند از جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار نیستند.»

این پژوهشگر ادامه می‌دهد: «برای آنكه جوانان سراغ الكل نروند باید فرهنگ‌سازی كرد اما این حرف باید از زبان آنهایی شنیده شود كه جوانان به او اعتماد دارند. اقداماتی صورت گرفته است كه جوانان به اینگونه تبلیغات و هشدارها بی‌اعتماد نباشند. باید با زبان دین و هنر زیان‌های الكل را آموزش داد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha