هنگام سرماخوردگی از خود می‌پرسیم چگونه و به کمک مصرف چه نوع مواد غذایی می‌توانیم سریعتر درمان کنیم ؟

چگونه سریعاً سرماخوردگی را درمان کنیم؟

سلامت نیوز :  با اینکه سرماخوردگی بیماری چندان مهمی نیست همین بیماری به ظاهر ساده باعث می‌شود افراد به مدت یک یا چند روز در منزل بستری شوند و از کارهای روزانه خود عقب بیفتند و از طرفی سرماخوردگی بسیار مسری است به طوری که اگر یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا شود معمولاً بقیه افراد نیز دچار خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس  ؛ بر همین اساس در این مطلب به این نکته می‌پردازیم که چگونه هنگام سرماخوردگی به بهبود سریع خود کمک کنیم و از چه مواد غذایی کمک بگیریم.در ابتدا به موادی غذایی اشاره می‌کنیم که بهتر است آن ها را در منزل داشته باشیم و به محض بروز علائم سرماخوردگی از آنها استفاده کنیم.

نعناع؛ از آن جایی که این گیاه حاوی ماده‌ای است که باعث تسکین، گرفتگی بینی و سرفه های شدید می‌شود بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنیم تا گلودرد را تسکین دهد و عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنیم تا هوای خشک را مرطوب کند.

فلفل؛ ماده‌ای به نام «Capsaicin» موجود در فلفل تند عملکردی شبیه یک ماده محرک دارد که باعث تحریک ترشح خلط و ترشحات بینی می‌شود.

زنجبیل؛ زنجبیل دم کرده در صورتی که تب و لرز کرده‌ایم بدن را گرم می‌کند. یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنیم.

دارچین؛ همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی ایجاد می‌کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنیم یا چند چوب دارچین بجوشانیم تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع به عنوان نوشیدنی هم می‌توانیم استفاده کنیم.

عسل؛ عسل را هرطور که استفاده کنیم، درمانی برای سرماخوردگی به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که روزی یک قاشق چایخوری عسل مصرف می‌کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می‌کنند و خواب بهتری دارند.

لیمو؛ ویتامین C موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آنجا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم‌دار کردن آب از لیمو استفاده کنیم. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چایخوری عسل یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنیم.

آب نمک؛ به دلیل اینکه آب نمک التهاب گلو را کاهش می‌دهد، قرار دادن نمک روی زخم می‌تواند آزاردهنده باشد اما غرغره کردن آب نمک می‌تواند تسکین دهنده گلودرد باشد. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنیم و آرام غرغره کنیم. این کار را بر حسب نیاز تکرار کنیم.

سوپ مرغ؛ مایعات داغ و مغذی تاثیر مثبتی روی بیماری سرماخوردگی دارند. به خصوص سوپ مرغ.

محققان معتقدند که مواد موجود در سوپ مرغ برای مقابله با واکنش التهابی بدن هنگام سرماخوردگی مفید و موثر است.

لازم است که چند نکته را هنگام سرماخوردگی رعایت کنیم.

خواب کافی؛ تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب، فرد را در برابر بیماری مستعد می‌کند. به طور میانگین، یک فرد بزرگسال به روزی 6 تا 8 ساعت، نوزاد 18 ساعت، نوپا 12 تا 13 ساعت و پیش دبستانی به 10 ساعت خواب نیاز دارند.

ورزش؛ فعالیت جسمی گلبول‌های سفید را که با بیماری مقابله می‌کنند، افزایش می‌دهد.

رعایت نظافت؛ شستن دست را با صابون فراموش نکنیم. تحقیقات نشان داده است که صابون‌های معمولی در از بین بردن میکروبها موثر است و نیازی به استفاده از صابون ضدباکتری نیست.

هر بار بین انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت 20 ثانیه بشوییم. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذایی، هنگام بازگشت از بیرون، استفاده از دستشویی، دست زدن به حیوانات و تمیز کردن بینی حتماً رعایت شود. خارج از منزل از دستمال‌های مخصوص استفاده کنیم. در صورتی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است این نکات را رعایت کنیم:

مسواک فرد مذکور را از بقیه جدا نگه داریم. پس از دوره واگیری، مسواک فرد را با آب جوش بشوییم تا هر نوع جرم یا ویروس باقیمانده از بین برود.

در فصل سرماخوردگی حوله‌های دستی را هر 3 تا 4 روز با آب جوش بشوییم.

مصرف آب: با بالا بردن مصرف مایعات بافت‌های سیستم تنفسی مرطوب می‌ماند و مانع تراکم میکروب می‌شود.

تصفیه هوا: هر روز برای مدت کوتاهی یک یا 2 پنجره را باز کنید تا مواد آلوده کننده داخل خانه و جرم‌های دیگر خارج شوند.

دمای اتاق را پایین نگه داریم، خانه بیش از حد گرم هوای خشک ایجاد می‌کند که محیط مناسبی برای رشد ویروس‌ها به حساب می‌آید.

کاهش درجه حرارت به میزان 5 درجه و استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت در فصل سرما در کاهش ابتلا به سرماخوردگی موثر است.

استراحت: روزی چند دقیقه از همه اعضای خانواده بخواهیم با بستن چشم، تنفس عمیق و با پرداختن به فکرهای خوب استرس بدن را کاهش دهند. کاهش استرس یعنی آمادگی کمتر به بیماری.

مصرف میوه و سبزی: هویج، کیوی، کشمش، لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی ویتامین هستند و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم منابع خوب بتاکاروتن محسوب می‌شوند که از بدن در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، سعی کنیم روزی 5 وعده میوه و سبزی خام و یا کمی پخته مصرف کنیم. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود.

مصرف شیرینی‌ را به حداقل برسانیم. از آن جا که شکر محیط مناسبی برای عوامل بیماری زاست، مصرف مواد قندی را به خصوص هنگام سرماخوردگی به حداقل برسانیم.

مکمل‌ها: کارشناسان معتقدند که امروزه مواد مغذی کافی کودکان از طریق رژیم تأمین نمی‌شود، بنابراین برای جبران آن و طبق دستور پزشک باید مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین و مواد معدنی در برنامه رژیم غذایی آن‌ها افزوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha