سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6783

موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از موفقیت پژوهشگران این موسسه در انگشت‌ نگاری DNA پسته با استفاده از روش‌ های نوین بیوتکنولوژی ( زیست فناوری) برای اولین بار در جهان خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازمهر، بانک اطلاعاتی مولکولی پسته مشتمل بر کلیدهای شناسایی مولکولی اختصاصی ارقام زراعی پسته ایران نیز به همت محققان موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی راه‌ اندازی شد.

خوشبختانه در سال‌ های اخیر به دلیل وجود زیر ساخت ‌های مناسب ( نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته)، محققان موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه انگشت ‌نگاری DNA پسته با استفاده از روش ‌های نوین زیست فناوری تلاش کرده و در نهایت به این موفقیت دست یافته ‌اند.

در این روش با استفاده از انگشت نگاری DNA کلیدهای شناسایی مولکولی اختصاصی به منظور تعیین اصالت ارقام مهم پسته تهیه و این اطلاعات در بانک اطلاعات مولکولی پسته ایران به نشانی www.ipmd.ir  قرار گرفت.

در این ارتباط بانک اطلاعات مولکولی ارقام مهم باغی مانند گردو، بادام، انگور، انار، زیتون، خرما، سیب و گلابی ایران نیز دست تهیه است.

پسته از محصولات ارزآور کشور است که با رقم یک میلیارد و 100 میلیون دلار رتبه اول صادرات غیر نفتی کشور را در سال 85 به خود اختصاص داده است.

این محصول برای بیش از 150 هزار نفر در سال گذشته اشتغال ‌زایی مستقیم داشته و در تأمین معیشت حدود یک میلیون نفر نقش اساسی داشته است.

در خصوص احداث نهالستان‌ های پسته یکی از معضلات مهم باغداری کشور، نا مشخص بودن سلامت و اصالت نهال‌ های ارقام مورد کشت است به طوری که در بسیاری از مواقع، باغدار چندین سال وقت و سرمایه خود را برای کشت یک رقم خاص صرف می‌ کند. غافل از این که گیاه کشت شده، رقم مورد نظر نیست و بدین سبب خسارات جبران ناپذیری به باغداران وارد می ‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha