چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 67841
سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری که به دلیل مشکلات زیاد حوزه پرستاری در ماه های اخیر با تیترهای مختلف در صدر خبرهای رسانه های گروهی قرار گرفته بود روز گذشته با برگزاری نشست خبری به برخی ابهامات پاسخ داد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ خیابان کریم خان زند، طبقه سوم سازمان نظام پرستاری صبح روز گذشته میزبان تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه های مختلف کشور بود. در این نشست غضنفر میرزابیگی رییس این سازمان به بررسی آخرین وضعیت پرستاران کشور پرداخت و در خصوص نحوه اجرای قوانین و تعرفه های پرستاری، طرح پایش سلامت ایرانیان بالای 30 سال، اقدام های صورت گرفته در خصوص‌ نظام فی فور سرویس یا نظام پرداخت مبتنی بر خدمت، پذیرش دانشجو در رشته دکتری بالینی پرستاری، طرح استخدام 70 هزار نفر نیرو در وزارت بهداشت و همچنین پیگیری تصویب لایحه حمایت از پرستاران آسیب‌ دیده شغلی توضیحاتی داد.

هزینه 4 برابری درمان
رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به برنامه واگذاری مدیریت بیمارستانی که اعلام شد در مرحله پایلوت است، افزود: در سال های گذشته
برنامه ریزی های حوزه سلامت، فقط از سوی 7 درصد از این جامعه گسترده پزشکی انجام شده که بر پایه صحیحی استوار نبوده و تاکنون منافع اقتصادی همین افراد تصمیم گیرنده نظام سلامت مهمتر از جان مردم بوده است. میرزابیگی همچنین با تاکید بر جمع آوری نظام پرداخت مبتنی بر خدمت گفت: در سال 89 مردم برای تامین هزینه‌های سلامت، 30 هزار میلیارد تومان پرداخت می کردند و این رقم در سال 90 به 45 هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که بر اساس قانون باید پرداختی از جیب مردم به حدود 30 درصد برسد اما هم اکنون جای دولت با مردم عوض شده است و مردم 4 تا 5 برابر بیشتر می‌پردازند.

دستورهای اجرا نشده
وی اعلام کرد: 25 دستور در کمتر از دو سال اخیر توسط رییس‌جمهور مبنی بر اجرای این قوانین و عضویت شورای نظام پرستاری در شورای عالی بیمه صادر شده است اما متاسفانه هنوز هیچ یک از این دستورهای صادر شده اجرایی نشده است.

طرح فعلی پزشک خانواده شکست می‌خورد
میرزابیگی با بیان اینکه عنوان «پزشک خانواده» باید به «طرح نظام سلامت خانواده» تغییر یابد، افزود: اگر جاذبه‌ها را برای ارائه خدمت بالا نبریم و از توانمندی سایر گروه‌های پزشکی استفاده نکنیم، طرح پزشک خانواده با روند فعلی دوباره با شکست روبه رو خواهد شد.

طرح پایش سلامت به سود بعضی ها نیست
رییس سازمان نظام پرستاری درخصوص طرح پایش سلامت ایرانیان بالای 30 سال با رویکرد «سلامت محور» گفت: این طرح را هم آذرماه امسال به دولت ارائه کردیم که بر اساس آن صدهزار پرستار به طور رایگان با مراجعه به منازل مردم سه عامل وزن، فشارخون و قندخون مردم را اندازه گیری کنند. زیرا سنجش این سه عامل منشای بروز بسیاری از بیماری‌ها هستند. دستور پیگیری این نامه و اجرای آن از سوی رییس جمهور به وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است، اما به نظر می‌رسد این طرح در جهت منافع آن 7 درصد گروه پزشکی تصمیم گیرنده نیست.

نیروهای نظام سلامت ساماندهی شوند
وی به صدور مجوز استخدام 70 هزار نیروی بالینی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: چهار رده استاندارد منابع، استاندارد ساختار، استاندارد حرفه‌ای و استاندارد خدمتی را باید بپذیریم و درصدد اجرایی شدن آن برآییم. تدوین استانداردهای خدمتی و حرفه‌ای را گروه‌های صنفی بر عهده دارند که سازمان نظام پرستاری هم در حال حاضر این کار را انجام داده و خدمات پرستاران را استانداردسازی کرده است. وضع استانداردهای منابع و ساختار هم برعهده دستگاه‌های دولتی است. هم اکنون بخشی از ایرادها مربوط به استانداردهای ساختاری و منابع است ،برای مثال تعداد نیروها در وزارت بهداشت و نظام سلامت کم نیستند اما در ساماندهی آن، اشکال های زیادی قابل مشاهده است که امیدواریم در استخدام‌ نیروهای جدید به نیاز گروه‌های مختلف توجه شود. در حال حاضر اگر به ازای هر تخت بیمارستانی، به سه نیرو احتیاج باشد باید 5/1 نفر آن برای پرستاری و 5/1 نفر دیگر آن برای گروه‌های دیگر در نظر گرفته شود و براین اساس امور استخدامی انجام شود. این در حالی است که اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی، نیم نفر پرستار داریم.

طرح حمایت از پرستاران آسیب دیده در دست دولت
میرزابیگی با بیان اینکه متاسفانه بعضی از پرستاران درحین انجام وظیفه دچار مشکلات و بیماری هایی می شوند، اظهار داشت: طرح حمایت از پرستاران آسیب دیده شغلی برای پرستارانی که در هنگام کار با بیماران اورژانسی و یا تصادفی که ایدز و یا هپاتیت C آنان را تهدید می‌کند آذر ماه سال جاری به دولت ارائه کردیم و پیگیری‌های لازم برای تصویب آن در حال انجام است.

راه‌اندازی رشته دکتری بالینی پرستاری
وی راه‌اندازی رشته «دکتری بالینی پرستاری» در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را از جمله فعالیت های موثر در حوزه پرستاری اعلام کرد و گفت: پذیرش علاقه مندان برای شرکت در دوره دکتری بالینی پرستاری از امسال آغاز شده است.

نظام پزشکی نهادی غیرسیاسی است
رییس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، سازمان نظام پزشکی را نهادی غیرسیاسی دانست و گفت: هیات مدیره‌های پرستاری در تمام ایران نمی‌توانند به له یا علیه گروهی وارد عمل شوند. پرستاران در کشور فارغ از هر گونه سیاسی‌کاری، به مردم خدمت می‌کنند. میرزابیگی تاکید کرد: اگر وضعیت پرستاران ساماندهی نشود و قانون‌های مصوب شده به مرحله عملیاتی شدن نرسد، ممکن است روزی به جایی برسیم که به پرستاران بگوییم فقط در حد وظایف قانونی‌شان فعالیت کنند. در این صورت بسیاری از امور پیش نمی رود. هم اکنون پرستاران بیش از حیطه وظایف خود کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha