سلامت نیوز : مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از عدم توجه به پوشش بیمه‌ای اعتیاد در بیمارستان‌ها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدباقر صابری زفرقندی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی، همزمان دچار بیماری اعتیاد به مواد مخدر می‌باشند، گفت: حسب گزارشات دریافتی و برخلاف نظر مساعد مسئولین ذی‌ربط، متاسفانه پرونده بیماران بخش روانپزشکی که در کنار درمان‌های معمول، نسبت به درمان اعتیاد آنها اقدام می‌شود، مشمول کسورات بیمه‌ای می‌شوند که این امر موجب نگرانی جدی درمانگران و کادر درمانی بیمارستان‌ها شده است.

وی اضافه کرد: در صورت ادامه این روند و عدم توجه به رفع این مشکل، خطر پنهان‌کاری و رواج درمان‌های غیر رسمی می‌تواند روند درمان بیماران را دچار اختلال کند که نتیجه آن درمان ناقص و افزایش هزینه‌های درمانی اینگونه بیماری‌ها برای نظام سلامت، سازمان‌های بیمه‌گر و خانواده‌ها خواهد بود و به دلیل خود درمانی، وقوع حوادث ناگوار تهدیدکننده سلامتی و حتی مرگ احتمالی بیماران، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این مقام مسوول در ستاد در ادامه یادآور شد: با عنایت به ملزم بودن سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش خدمات پایه و بستری اعتیاد،‌ (اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام)، اعمال کسورات برای پرونده‌هایی که بیمار تحت درمان اعتیاد هستند برخلاف قانون فوق‌الذکر و مصوبات هیأت دولت می‌باشد.

صابری ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش آمده، دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با هماهنگی قبلی و اجماع کارشناسی، از وزارت بهداشت خواسته است تا طی دستورالعملی، به کلیه بیمارستان‌های روانپزشکی و همچنین سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ کند تا درمان همزمان اعتیاد افراد بستری در بخش‌های روانپزشکی و حتی سایر بخش‌های بستری، منطبق بر ضوابط، پروتکل‌های وزارت بهداشت و منابع علمی الزامی شود و در مراکز روانپزشکی، درمان اولیه اعتیاد به‌عنوان یک اختلال روانپزشکی مجاز باشد و تشخیص بیماری در پرونده بیماران طبق منابع مورد تایید وزارت بهداشت ثبت شود.

وی به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: در غیر اینصورت تجویز خود سرانه داروها یا ورود مواد مخدر توسط همراهان بیماران به بخش را شاهد خواهیم بود که عواقب و زیان‌های غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

صابری با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین موجود و دستورالعمل هیات دولت، سازمان‌های بیمه‌گر مکلف به پرداخت کامل تمام هزینه‌های درمانی معتادان هستند، گفت: هرگونه اعمال کسورات در پرونده‌های بیمارستانی به دلیل درمان اعتیاد، غیرقانونی است.

وی متذکر شد: در صورتی که سازمان‌های بیمه‌گر در موارد مذکور اقدام به اعمال کسورات کنند، مراتب می‌تواند منجر به پیگیری قضایی به دلیل تخلف از اجرای قانون شود که البته برای اجرایی شدن این قانون نظارت و مداخله مراجع نظارتی مورد انتظار است و از روسای بیمارستان‌های روانپزشکی نیز انتظار می‌رود که در این مورد با جدیت از حقوق بیماران و بیمارستان حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha