سلامت نیوز : رییس انجمن علمی تغذیه ایران به ضرورت تعریف تعرفه و پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره تغذیه‌ اشاره کرد و گفت: تعرفه‌های مشاوران تغذیه در حد ویزیت یک پزشک عمومی است، در حالی که یک کارشناس تغذیه باید زمان زیادی را برای ارائه مشاوره به بیماران صرف کند.

دکتر مجید حاجی فرجی در گفت‌وگو با (ایسنا)، تصریح کرد: چند سالی است که پیگیر هستیم تا اثبات کنیم بحث ما برای تعیین تعرفه‌ها در حد ویزیت نیست، بلکه مشاوره تغذیه‌ای است و بر اساس زمان و مقررات بین‌المللی چارچوب‌هایی دارد.

وی به تبیین اهداف و اولویت‌های پیش روی گروه تغذیه با توجه به برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی پرداخت و گفت:‌ متأسفانه متخصصان تغذیه تاکنون نتوانسته‌اند کرسی ثابتی به عنوان عضو پیوسته در شورای عالی نظام پزشکی داشته باشند که امید است این مهم در سال جاری محقق شود تا بتوانیم پیگیر حقوق این گروه باشیم.

وی در ادامه بر ضرورت تحقق مشکلات و خواسته‌های صنفی گروه تغذیه تاکید و عنوان کرد: گروه تغذیه سال‌هاست که فعالیت خود را آغاز کرده است و انجمن علمی تغذیه ایران نیز بیش از 28 سال سابقه خدمت در کشور را داراست و اصلاح الگوی مصرف و ارتقای سلامت جامعه از جمله اهداف اساسی اش است.

این متخصص تعذیه با بیان اینکه امروز ارتقای آگاهی مردم نیازمند افزایش توجه به حیطه تغذیه است، عنوان کرد: به همین خاطر بحث پروانه‌دار شدن گروهی از متخصصان و کارشناسان تغذیه مطرح شد و چند سالی است که تحقق پیدا کرده است. بر همین اساس هر دانشجوی رشته تغذیه‌ که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری فارغ‌التحصیل شود، می‌تواند از سازمان نظام پزشکی برای تاسیس کلینیک، مطب یا دفتر مشاوره تغذیه درخواست صدور پروانه کند.

رییس انجمن علمی تغذیه ایران با اشاره به ضرورت پیشگیری و کنترل سلامت افراد در گروه‌های جمعیتی، سنی و جنسی مختلف، عنوان کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به کارشناسان تغذیه، رژیم‌های درمانی صحیحی را دریافت کنند.

حاجی فرجی افزود: در این میان پیشگیری از بروز بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است و پس از آن بحث کنترل و درمان بیماری‌های غیرواگیر که شیوع بالایی در جوامع مختلف از جمله ایران پیدا کرده است، مطرح می‌شود. بنابراین می‌بینیم از نوزادی که متولد می‌شود تا سالمندی که آرام آرام زندگی‌اش در سراشیبی می‌افتد، نیازمند رفتار تغذیه‌ای سالم و اطلاع از چگونگی مصرف مواد مغذی مورد نیازشان هستند که می‌توانند از طریق مشورت با متخصصان تغذیه، به آن دست یابند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای متخصصان تغذیه توسط انجمن علمی تغذیه ایران، از مدیریت تغذیه بالینی بیماران بیمارستانی از طریق ارایه مشاوره تغذیه‌ای نیز سخن به میان آورد و گفت: این مهم با حمایت و هدایت معاونت درمان وزارت بهداشت صورت گرفت و پیگیری‌های مربوطه چندین مصوبه را در پی داشت که از جمله آنها می‌توان به اصلاح آیین‌نامه دفاتر مشاوره تغذیه‌ای اشاره کرد که حدود دو سال گذشته توسط وزیر وقت به امضا رسیده و ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه، چگونگی تجویز مکمل‌ها و انجام آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص برخی بیماری‌ها توسط متخصصان تغذیه امکان‌پذیر شد.

حاجی فرجی در ادامه به ضرورت تعریف تعرفه و پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره تغذیه‌ای اشاره کرد و گفت: تعرفه‌های مشاوران تغذیه در حد ویزیت یک پزشک عمومی است، در حالی که یک کارشناس تغذیه باید زمان زیادی را برای ارائه مشاوره به بیماران صرف کند. چند سالی است که پیگیر هستیم تا اثبات کنیم بحث ما برای تعیین تعرفه‌ها در حد ویزیت نیست، بلکه مشاوره تغذیه‌ای است و بر اساس زمان و مقررات بین‌المللی چارچوب‌هایی دارد.

وی تاکید کرد: تصویب تعیین تعرفه برای مشاوران تغذیه‌ای از جمله حقوق صنفی آنهاست که بایستی احقاق شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در ادامه به ضرورت جلوگیری و کنترل سوء استفاده افراد غیر متخصص در حیطه تغذیه اشاره و عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی افراد غیر متخصص حتی در رشته‌های پزشکی به ارائه رژیم‌های غیرعلمی و غیرمتعارف می‌پردازند که این خود باعث آسیب به مردم می‌شود. همچنین رژیم‌هایی در سایت‌ها، کلینیک‌ها، باشگاه‌ها و برخی اماکن غیرپزشکی توسط گروه‌های مختلف به مردم ارائه می‌شود که آسیب‌زاست، در صدد کنترل این سوءاستفاده ها از طریق سازمان نظام پزشکی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: البته برخی متخصصان رشته‌های دیگر با توجه به اطلاعاتی که در خصوص یک بیماری خاص دارند، برای بیماران خود رژیم‌های غذایی تجویز می‌کنند که با مشکل مواجه نیست.

رییس انجمن علمی تغذیه ایران تاکید کرد: با ورود گروه تغذیه به شورای عالی سازمان نظام پزشکی، پیگیر حقوق و مشکلات صنفی این گروه از پروانه‌دارها خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha