سلامت نیوز : رییس بیمارستان روزبه، با بیان اینکه دولت و سیستم‌های سلامت باید به بیماری افسردگی و سایر بیماری‌های روانی توجه ویژه‌ای کنند، گفت: افسردگی زمینه بسیاری از بیماری‌های جسمی در افراد است. بسیاری از بیماری‌های جسمی در کنار عوارض فیزیکی می‌تواند سبب پدید آمدن مشکلات روحی و روانی شود.

دکتر مهدی تهرانی دوست رییس بیمارستان روزبه در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه افسردگی از جمله مشکلات روانی است که به طور عمده روی هیجان، رفتار و افکار و احساسات تاثیر گذاشته و مشکلاتی از قبیل گوشه گیری، کم حرفی وغمگینی را در پی دارد، افزود: اگر فردی به مدت دو هفته و در اکثر ساعات روز دارای شرایط روحی نامناسب باشد به طوری که عملکرد جسمی و ذهنی او دچار مشکل شود افسردگی تلقی می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط افسردگی فرد ضمن قطع ارتباط خود با دیگران از انجام فعالیت‌های جانبی پرهیز و به گوشه گیری روی می آورد البته همه افراد در طول زندگی حالت غم و شادی بسیاری را تجربه می‌کنند که روی احساسات آنها تاثیر می‌گذارد که این نوع رفتارها را نمی توان اختلال روانی نامید.

رییس بیمارستان روزبه با اشاره به اینکه افسردگی با توجه به شدت و مدت آن عوارض مختلفی به همراه دارد، اظهار داشت: کاهش فعالیت‌های اجتماعی، کم کاری در حوزه کار و تحصیل، غیبت‌های مکرر، بی انگیزگی، ناامیدی، کاهش زمان خواب، کم شدن میل به غذا و کاهش وزن تنها برخی از عوارض بیماری افسردگی است البته افکار فرد در این حالت غالبا شکست خورده است و ناامیدی در آن موج می زند و این امکان وجود دارد فرد در موارد حاد این بیماری اقدام به آسیب زدن خود نماید.

تهرانی دوست با بیان اینکه اگر فرد مدت طولانی در اکثر مواقع ناراحت باشد دچار افسردگی یک قطبی شده است، گفت: در برخی حالات افسردگی فرد به دو قسمت تقسیم می شود که در آن یک دوره فرد افسرده و غمگین است و دوره‌ای دچار سرخوشی بیش از حد می‌شود که در آن فرد احساس شادی و شعف می‌کند بطوریکه با افزایش انرژی، زیاد شدن فعالیت‌ها و جنب و جوش زیاد پرحرف می شود، نیاز به خواب کاهش می‌یابد، رفتار و گفتار خود را نمی تواند کنترل کند.

رییس بیمارستان روزبه با اشاره به اینکه در کودکان هم امکان ابتلا به افسردگی وجود دارد، گفت: در گذشته باورها بر این بود که کودکان و نوجوانان افسرده نمی شوند که این موضوع اشتباه بود و در تمامی سنین احتمال ابتلا به افسردگی وجود دارد البته علائم در سنین مختلف متفاوت است و در کودکان عصبانیت، پرخاشگری، بی قراری، بهانه گیری، عدم سازگاری با اعضای خانواده، اختلال در فعالیت درسی و کم شدن فعالیت‌های جانبی از قبیل شرکت در بازی و کارهای گروهی بروز پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در سنین کودکی و نوجوانی علایم افسردگی نامتعارف بوده و امکان تظاهر از سوی کودک وجود دارد و امکان تشخیص توسط والدین مشکل است، افزود: در این موارد نیاز به مراجعه روانپزشک و متخصص است که با تشخیص به موقع ان بیماری به راحتی قابل درمان است البته با افزایش سن امکان ابتلا به افسردگی افزایش می یابد و شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است.

تهرانی دوست با اشاره به اینکه در سنین سالمندی فرد استرس‌های زیاد و مداومی را تحمل می‌کند که می‌تواند ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، اظهار کرد: بیماری‌ها و مشکلات جسمی شایع در این سن می تواند در کنار موضوعاتی از قبیل تنهایی و بی‌حوصلگی امکان ابتلا به افسردگی یا تشدید آن را افزایش دهد.

این روانپزشک با بیان اینکه افسردگی مثل بیماری‌های روانی دیگر به عوامل مختلف بستگی دارد و مانند بیماری‌های عفونی منشا آن یک ویروس یا عامل خاص نیست، گفت: برخی افراد از لحاظ زیست شناختی آمادگی بیشتری برای افسرده شدن از طریق ژن را به ارث می برند اما با این حال عواملی از قبیل استرس‌ها، فشارهای محیطی که به فرد وارد می شود، در کنار تنش‌هایی که به طور مداوم یا مستمر به فرد از قبیل شکست تحصیلی، اقتصادی، عاطفی به طور ناگهانی به فرد وارد می شود او را به سمت افسردگی می برد.

رییس بیمارستان روزبه با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های جسمی می تواند زمینه ابتلا به افسردگی را در فرد به وجود آورد، گفت: برخی از بیمارها در کنار عوارض جسمی مشکلات روحی نیز برای فرد به همراه دارد بیماری های کلیوی و برخی از داروها می تواند زمینه ابتلا به افسردگی را به وجود آورد حتی آنفلوانزا یا سرماخوردگی ساده در کودکان می تواند مشکلات روحی از قبیل افسردگی به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه عوارض افسردگی در درازمدت می تواند زمینه ساز مشکلات جسمی باشد یا فرایند بیماری جسمی را تصزیح کند، افزود: مطالعات نشان می‌دهد سلول‌هایی که در شرایط افسردگی هستند آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر سلول‌ها دارند. در بیماران قلبی که با مشکلات عروقی مواجه هستند و در سرطان‌ها و حتی در بیماری‌های عفونی که عامل بیماری میکروبی دارد می توان افسردگی مزمن را در کنار سایر عوارض جسمی مشاهده کرد.

تهرانی دوست با بیان اینکه دولت و سیستم های سلامت باید به بیماری افسردگی و سایر بیماری‌های روانی توجه ویژه‌ای کنند، گفت: اگر این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که افسردگی و بیماری‌های روانی دیگر یک مشکل مثل سایر مشکلات است و افسرده شدن به معنای بد بودن یک شخص نیست و مثل سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های عفونی است که با فرهنگسازی در این زمینه و انگ زدایی کار برای پزشک و بیمار راحت‌تر می شود و این موضوع فقط در حوزه سیستم سلامت نیست و در رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی در ادامه افزود: وظیفه سیستم سلامت شناسایی یک ساز و کار برای غربالگری در یک بازه سنی مشخص است که در مرحله اول شناسایی بیماران و سپس انجام اقدامات درمانی روی آنهاست که نوعی پیشگیری نیز به حساب می آید و دولت با سرمایه گذاری در این بخش و در کنار آن با برنامه ریزی و کنترل عوامل محیطی می تواند فشار روانی روی جامعه را کمتر کند ولی باید در نظر داشت هیچ وقت عوامل محیطی و فشارهای بیرونی به صفر نمی رسد.

رییس بیمارستان روزبه با بیان اینکه درمان غیر دارویی نظیر روان درمانی، صحبت با بیمار و آرام کردن ذهن او از اولویت‌های درمان افسردگی است، افزود: در درمان این بیماری دو راه درمان دارویی و غیردارویی وجود دارد که با توجه به شدت بیماری و سن بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زمان مرحله حاد بیماری که با درگیر شدن بیش از حد ذهن و ناارامی بیمار همراه است به ناچار روش درمان دارویی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه داروهای جدید عوارض داروهای قبلی از قبیل خواب آلودگی و خشکی دور دهان را ندارد، اظهار کرد: داروهایی که در سال‌های اخیر به بازار آمده کمک قابل توجهی در درمان افسردگی داشته ولی باید توجه داشت که داروهای بیماران روانی حداقل 4 تا 5 هفته به طور متوسط باید مورد استفاده قرار گیرد و طول درمان در این بیماری بلندمدت است و هر چه زودتر برای درمان اقدام شود بهبودی نیز سریع‌تر حاصل می شود.

تهرانی دوست در ادامه افزود: مشاهده علایم بهبودی و گرفتن پاسخ درمانی از مصرف دارو به معنای قطع آن نیست و حداقل مصرف آن باید 9 تا 12 ماه زیر نظر پزشک ادامه پیدا کند و بعد در صورت صلاحدید پزشک مصرف دارو کم یا قطع شود و در صورت قطع خودسرانه عوارض شدیدی در پی دارد.

وی در پایان هزینه‌های پرداختی برای درمان افسردگی را به مراتب کمتر از هزینه‌ عدم درمان بیماری دانست و گفت: اقلام اصلی اکثر داروهای درمان بیماری افسردگی در داخل کشور تولید می‌شود و با توجه به اینکه اکثرا تحت پوشش بیمه هستند به راحتی برای بیماران قابل دسترسی است و هزینه درمان در این بخش بالا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha