چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 67856

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه، مصرف آجیل بی‌نمک را به علت داشتن منیزیم در کنترل فشار خون بسیار موثر دانست و همچنین سویا را منبع غنی از سدیم عنوان کرد و گفت: مصرف سویا با فشار خون رابطه معکوس دارد، به نحوی که با مصرف سویا فشارخون کاهش خواهد یافت.

فرزاد بابایی در گفت وگو با (ایسنا) ، داشتن شیوه زندگی نامناسب را عامل اصلی ابتلا به فشار خون بیان کرد و گفت: زندگی بدون تحرک همراه با استرس و پرخوری قطعا فرد را در معرض ابتلا به بیماری فشار خون قرار خواهد داد.

این متخصص تغذیه فشار خون روی 14 را علامت بیماری فشار خون عنوان و گفت: بالا بودن فشار خون می تواند موجب آسیب به قلب و عروق قلبی شده و همچنین بر روی عروق محیطی پا، دست و چشم اثرگذار بوده و کلیه‌ها را نیز تخریب کند.

وی چاقی شکمی را عامل موثری در ابتلا به بیماری فشار خون دانست و اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که به علت عبور رگهای آئورت از قسمت شکمی سلولهای چربی از این قسمت وارد خون شده و از آنجا که افزایش چربی خون افزایش فشار خون را به دنبال دارد، چاقی شکمی فرد را مستعد ابتلا به بیماری فشار خون نماید.

بابایی همچنین مصرف سیگار را عامل مهمی در ابتلا به بیماری فشار خون دانست و ترک آن را عامل موثری در کنترل این بیماری عنوان کرد.

به گفته بابایی مصرف بیش از اندازه سدیم عامل موثری در ابتلا به بیماری فشار خون است و هر فرد باید روزانه تا پنج گرم نمک یعنی به اندازه یک قاشق چایخوری نمک مصرف کند و افراد مبتلا به فشار خون نیز باید نصف این میزان یعنی 2.5 گرم نمک را روزانه مصرف کنند.

وی مصرف لبنیات را در کنترل فشار خون و حتی بهبود پروسه درمان این بیماری بسیار موثر دانست.

این متخصص تغذیه همچنین مصرف پتاسیم را در کنترل فشار خون موثر دانست و انواع آلوها، موز، آناناس و گوجه فرنگی را منابع غنی پتاسیم بیان کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری فشار خون موثر است، کم بودن تعداد موارد ابتلا به فشار خون در شهرهای جنوبی را به علت مصرف به اندازه ماهی در این شهرها بیان کرد.

بابایی رژیم اصلی در بیماران مبتلا به فشار خون را DASH بیان کرد و افزود: اصل این رژیم مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها و از طرف دیگر کم کردن نمک، چربی‌های جامد و گوشت های قرمز از رژیم غذایی است.

به گفته این متخصص تغذیه، چربی‌های جامد باید از رژیم غذایی حذف شده و روغن های مایع زیتون، ذرت و کانولا جایگزین آن شود.

این متخصص تغذیه بهترین نحوه فعالیت را پیاده روی تند با دستان آزاد به مدت نیم ساعت و با تکرار پنج بار در هفته بیان کرد و اظهار داشت: پیاده روی تند با دستان آزاد موجب خواهد شد ضربان قلب بالا رفته و انرژی بیشتری از بدن صرف شود که در کنترل چربی و وزن افراد موثر است.

وی در پایان اظهار داشت: بسیاری از عوامل موثر در ابتلا به بیماری فشار خون قابل کنترل بوده و آموزش‌ها در این خصوص و داشتن یک شیوه زندگی مناسب باید از دوران کودکی به افراد آموزش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha