چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵

سلامت نیوز : از جمله پدیده‌هایی كه در قرن پیش‌رو جوامع شهری را با خطر روبرو كرده است، آسیب‌های اجتماعی است. توجه نكردن به پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی خود سبب گسترش مخاطرات متعدد آن درجامعه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ دراین میان آنچه كه ازمیزان توجه به آسیب‌ها پراهمیت تراست، شیوه و چارچوب برخورد با آن و روش‌های پیشگیری ازآسیب‌هاست.

درحال حاضر 22 ارگان و سازمان فعال در امور فرهنگی و اجتماعی درامر پیشگیری از آسیب‌ها فعالیت می کنند. اما با توجه به حرکت جزیره‌ای آنها وعدم تمرکز سیاست گذاری‌ها و سلیقه ای رفتار كردنشان نه تنها آسیب‌های اجتماعی کاهش نیافته اند بلکه در برخی موارد به دلیل ناشناخته ماندن و یا ریشه‌یابی نشدن افزایش نیزداشته‌اند.

نمونه بارز آن اعتیاد و طلاق در کشوراست كه در یك دهه اخیر رو به‌افزایش است. بسیاری از كارشناسان رفتار شناسی و نیز استادان روانشناسی اجتماعی معتقدند؛ توجه به‌امر آموزش سهم گسترده‌ای دركاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتماعی دارد. آنان معتقدند در صورتی‌که آموزش برنامه ریزی شده و هدف‌دار باشد پیشگیری از آسیب‌ها تحقق خواهدیافت یا دست كم بسیار كاهش می یابد.

تهران به عنوان یک کلانشهر از بالاترین میزان طلاق در کشور برخودار است و این زنگ خطری را به صدا در آورده است و مسوولان به دنبال بسته های حمایتی برای تحکیم پایه های خانواده هستند .اما به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان حمایت های ضربتی و مقطعی در این زمینه هیچ گاه پاسخی غیر از پاسخی آنی نخواهد داشت و تاثیر چندانی بر روند موضوع ندارد در حالی که اگر در یک پروسه منجسم ومستمر این مبحث آسیب شناسی شود و دلایل آن مورد بررسی قرار بگیرد شاید تاثیر بهتر ی خواهد گذاشت.

ازآنجا که اعتیاد ،بیکاری ،خیانت و مسایلی از این دست مهمترین عوامل طلاق در کشور هستند دولتمردان باید در این زمینه عزم را خود را به صورت جدی جزم کنند تا با کاهش این معضلات بتوان منحنی رو به رشد آمار طلاق در کشور را اندکی به پایین منحرف کرد.

به هر حال با توجه به اینکه جمعیت کشورمان رو به افزایش است آموزش می تواند بهترین روش برای کاهش آسیب‌ها باشد. آموزش شهروندی نوعی واکسیناسیون کردن شهروندان در مقابل آسیب‌های اجتماعی است.

واکسیناسیون با قدرت اعجاب‌انگیزی كه دارد، می تواند آمار آسیب‌ها را به شدت کاهش دهد؛ چه بسا که در کشورهای پیشرفته دنیا نیز از این روش برای کاهش مخاطرات اجتماعی کمک می‌گیرند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha