چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 67884
سلامت نیوز : مرد جوانی را به دلیل سردرد شدید به اورژانس آوردند. عنوان می‌كرد كه به دلیل درد قفسه سینه اقدام به مصرف داروهای پدرش كرده؛ اما نه تنها درد قفسه سینه‌اش بهتر نشده بلكه سردرد هم گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ داروهای قلبی با اثر به قلب و عروق، كم​كاری ناشی از تنگی عروق قلبی را جبران می‌كنند. دسته ای از این داروها كه در بیماران با مشكل تنگی عروق قلبی یا به اصطلاح تصلب شریان‌های قلبی استفاده می‌شوند، داروهایی از گروه شیمیایی خاص به نام نیترات‌ها هستند.

كسانی كه​ بیمار​ قلبی در خانه دارند داروهایی مانند سوستاك، نیتروگلیسیرین و ایزوسورباید را دیده‌اند.این داروها همگی با اثر به عروق قلبی و دیگر عروق منتشر در بدن باعث گشادی رگ‌ها و بهبود خونرسانی می‌شوند.

فشار را از روی قلب كم كرده و باعث عملكرد مناسب در قلب می‌شوند. گشادی در رگ‌های بدن می‌تواند در مغز هم رخ بدهد. عاقبت این اثر به پر خونی در سر و بروز سردرد است.اگر سردرد شدید بوده و با گذر زمان بهبود نیابد نیاز به مراجعه به پزشك دارد. گاهی پزشكان توصیه به مصرف استامینوفن برای كاهش درد می‌كنند.

از طرفی گشادی عروق باعث افت فشار خون می‌شود. اگر فرد مصرف كننده فشار پایینی داشته باشد و از این دارو استفاده كند ممكن است آنقدر فشارش پایین بیفتد كه دچار سیاهی جلوی چشم‌ها، سرگیجه و حتی افت هوشیاری ناگهانی شود.

این عارضه در افراد سالخورده بیشتر نمایان می‌شود. برای جلوگیری از افت فشار خون در حین تغییر شرایط، باید از وضع​خوابیده به حالت نشسته قرار بگیرند و پس از تاخیری در حد چند دقیقه، بایستند.

یكی دیگر از داروهای این گروه حبه‌های قرمز رنگی است كه بیماران در موقع بروز درد قفسه سینه یا تنگی نفس، در صورت توصیه پزشك مصرف می‌كنند.برای استفاده باید دارو را در زیر زبان قرار داد و در صورتی كه در ظرف پنج دقیقه درد كاهش نیافت یك دانه دیگر استفاده كرد.

این كار تا مصرف سه عدد قابل تكرار است. اگر بیمار پس از مصرف سه عدد بهبود نیافت باید او را به اورژانس رساند.افرادی كه از اشكال خوراكی استفاده می‌كنند و مصرف یك نوبت را فراموش كرده‌اند تا دو ساعت از زمان مصرف فرصت دارند كه داروی فراموش شده را بخورند. در صورت فراموشی هرگز قرص فراموش شده را نباید با نوبت بعدی بطور همزمان مصرف كرد.

بعضی از بیماران به دلیل بهبود علائم با فرض این​كه نیازی به دارو ندارند آن را قطع می‌كنند. در زمان مصرف و با توجه به اثرات دارو بیمار بدون علامت شده است در حالی كه قطع دارو ممكن است باعث بروز شدید بیماری قلبی شده و علائم شدید بروز كند. قطع دارو تنها با نظر پزشك امكان پذیر است.افرادی كه مصرف سیلدنافیلد (ویاگرا) دارند نباید از این دارو استفاده كنند. اگر به دلیل مشكلات قلبی حاد به اورژانس مراجعه كردید حتما پزشك را از مصرف این دارو مطلع كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha