چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 67885

سلامت نیوز :  قاسم آبخضر در نشستی که به مناسبت برپایی نمایشگاه بین‌المللی ایرانی هلث برگزار شد افزود: قبل از انقلاب در صنعت سلامت صد در صد واردات تجهیزات داشتیم اما هم اکنون در بخش دارویی 95 درصد تولید داخل و در تجهیزات پزشکی بیش از 50 درصد محصولات ایرانی تولید می‌شود و برخی اقلام تولیدی به بیش از 40 کشور دنیا صادر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال به مرز 9 میلیون دلار برسیم البته این راضی‌کننده نیست و باید به دنبال تأمین نیازهای دارویی و تجهیزاتی باشیم.آبخضر گفت: صنعت پیشرفته به معنی خودکفایی در تولید صددر صد نیست و این در حالی است که سلامت یک موضوع امنیتی و ارزشی است و برای تأمین به پشتوانه نیاز دارد.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی تصریح کرد: در حال حاضر 400 واحد تولیدی در بحث صنعت پزشکی فعالیت می‌کند و تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر ارتباط نزدیک میان صنعت و دانشگاه گفت: از مشکلات عمده ما کمبود ارز است چرا که بخش دارویی و تجهیزات که سلامت مردم را تأمین می‌کند در گروه دو برای تخفیف ارز محاسبه می‌شود و حدود 20 قلم از تجهیزات ارز مرجع می‌گیرد و مابقی در رتبه‌های بعدی تقسیم می‌شود.

آبخضر گفت: بنابر این با توجه به نوسانات ارزی با مشکلات بسیاری روبرو شدیم و در بخش تولید خوشبختانه کمبود ارز نداشتیم و با پشتوانه وزارت بهداشت مشکلات مرتفع شد و امیدواریم کسب مواد اولیه به راحتی گیرد تا چرخ تولید نخوابد.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی اظهار کرد: تفاوت نرخ ارز میان شرکت‌های تولیدی و وارداتی از مشکلات عمده شرکت‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه است. به طوری که هر شرکت مجبور است بیش از 3 میلیون تومان برای حضور در نمایشگاه هزینه کند البته قول‌هایی برای کاهش قیمت در سال آینده به ما داده است.

وی از حضور انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، مهندسی پزشکی، انجمن‌های دارویی شرکت‌های صادرکننده و وزارت بهداشت برای حضور در شانزدهمین نمایشگاه ایران هلث خبر داد و گفت: بیمارستان‌ها در بخش توریست درمانی، شرکت‌های فنی مهندسی، رؤسای دانشگاه‌های پزشکی، مسئولان تجهیزات پزشکی و پرستاران در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

همچنین کشورهایی مانند ترکیه، چین، هند، آرژانتین، تایوان، مالزی، کره جنوبی و روسیه در نمایشگاه غرفه دارند.

وی از رونمایی حدود 20 دستگاه جدید تجهیزات پزشکی در نمایشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر 500 قلم تجهیزات پزشکی در عرصه‌های مختلف را تولید می‌کنیم و این در حالی است که فهرست کلان تجهیزات پزشکی حدود 2 هزار و 300 قلم است. اما فهرست جزئی چندین هزار قلم را شامل می‌شود.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی افزود: سالانه 60 میلیون دلار مانیتورینگ به کشور وارد می‌شد اما امروز تجهیزاتی مانند یونیت دندانپزشکی، مانیتور، اقلام مصرفی، اقلام اتاق عمل، تخت جراحی و ... به بیش از 40 کشور دنیا صادر می‌شود. به طوری که در مقابل برخی کشورها مانند چین، با قدرت ایستاده‌ایم و برخی اقلام را به آمریکا، اسیای جنوب شرقی، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، کشورهای آسیای میانه و آمریکای شمالی و جنوبی صادر می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در بخش صنعت پزشکی حساسیت زیادی وجود دارد و باید برای تشویق مردم و بیمارستان‌ها به مصرف کالاهای ایرانی فرهنگ‌سازی شود.

آبخضر افزود: باید مسئولان از بخش صنعت و دانشگاه حمایت کنند چرا که دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند در تولید موفق باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha