سلامت نیوز : مرتضی رهبر ظهر امروز در کنفرانس نظارت و مروری بر درمان‌های اعتیاد و راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر در سالن همایش‌های بیمارستان الزهرا (س) این شهر، کمک به افراد معتاد برای خروج از منجلاب اعتیاد را ضروری دانست و اظهار کرد: بیشتر معتادان کشور از قشر جوان هستند.

* افتتاح سامانه ثبت اطلاعات بیماران معتاد گیلان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی از افتتاح سامانه ثبت اطلاعات بیماران معتاد گیلان خبر داد و افزود: چندی پیش وزارت بهداشت نیز سامانه اطلاعاتی را ارائه کرده که در آن اطلاعات پزشکان، مراکز درمانی اعتیاد و دیگر اطلاعات مورد نیاز منتشر شده است.

این مسئول، کمک به درمان افراد معتاد را عملی بسیار خوب خواند و گفت: باید با شیوع اعتیاد به مواد مخدر در جامعه به صورت جدی برخورد کرد.

* سن اعتیاد در حال کاهش است / افزایش اعتیاد در بین زنان

وی با بیان اینکه روزانه بیش از یک تن مواد مخدر در کشور کشف می‌شود، اذعان کرد: در سال‌های اخیر سن اعتیاد در حال پایین آمدن بوده و حتی در بین زنان نیز در حال شیوع است.

رهبر با تصریح بر اینکه وضعیت اعتیاد در کشور مناسب نیست، اذعان کرد: مراکز درمان اعتیاد علاوه بر وظیفه درمان افراد معتاد، وظیفه کمک و همراهی روحی با خانواده معتادان را نیز به‌عهده دارند.

به گفته وی، مراکز درمانی باید با یک قوانین منسجم و برنامه‌ریزی درست داروها و مواد درمانی را به بیماران اعتیاد ارائه کنند.

*آسیب‌های مواد مخدر غیر قابل بازگشت است

معاون درمان علوم پزشکی گیلان، برطرف کردن معضل اعتیاد از جامعه را یک هدف همگانی خواند و متذکر شد: نمی‌توان تمام افراد معتاد را درمان کرد اما می‌توان آن ها را کنترل کرد.

وی آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر را غیر قابل بازگشت دانست و یادآور شد: برخی افراد با مصرف مواد مخدر از قالب انسانی خود خارج می‌شوند و حتی ممکن است به پدر و مادر خود نیز آسیب وارد کنند.

رهبر، به برخی از امکانات و فواید سامانه جامع مدیریت مرکز درمان سوء‌مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: با اجرای این سامانه بسیاری از مشکلات برطرف می‌شوند و برای مثال یک بیمار اعتیاد نمی‌تواند در چند مرکز درمانی ثبت نام کند.

* برخورد جدی با تخلفات مراکز درمان اعتیاد

این مسئول برخورد جدی با تخلفات در برخی مراکز درمان اعتیاد را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هدف ما بازگرداندن افراد معتاد به زندگی طبیعی است.

وی با اشاره به اهمیت حضور روان‌شناسان در مراکز درمان اعتیاد، بیان کرد: مراکز درمان اعتیاد باید یک روان‌شناس ثابت داشته باشند.

رهبر توجه در نگه‌داری و مراقبت از داروهای درمان اعتیاد را مهم دانست و اذعان کرد: گزارش‌هایی درباره سرقت داروهای مراکز درمان اعتیاد رسیده است.

* فعالیت 300 مرکز درمان اعتیاد در گیلان

وی حفظ اسرار بیماران را بسیار مهم خواند و متذکر شد: طبق قوانین، افشای اسرار بیماران شامل جرایم کیفری و مدنی است.

معاون درمان علوم پزشکی گیلان از 498 بار بازدید از مراکز درمان اعتیاد گیلان در سال جاری خبر داد و افزود: در این بازدیدها به 60 مرکز درمانی تذکر شفاهی و 160 تذکر کتبی داده شده است.

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر 300 مرکز درمان اعتیاد در گیلان، خاطرنشان کرد: باید در راستای برطرف کردن مشکل اعتیاد در جامعه گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha