لابی‌هایی بین دولت و مجلس وجود دارد که در رای نیاوردن فوریت طرح کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی داشت.

ناگفته‌هایی از تصویب نشدن طرح کاهش آلودگی هوا در مجلس
سلامت نیوز : آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها بدون شک از آن دست مشکلاتی است که همین حالا هم به مرز بحران رسیده است و هر روز تاخیر در رسیدگی و پیدا کردن راه حل پایدار برای رفع آن می‌تواند به طور مستقیم جان انسان‌های زیادی را به خطر اندازد. تهران گویی روزهای زیادی از سال را در رنج آلودگی نفس می‌کشد. حالا اگر روزی از وسط شهر بتوان، برج میلاد را دید، یعنی هوا کمی بهتر شده است و آن روزی است که بادی بوزد و باران ببارد تا شاید مردم اندکی نفس بکشند ،گویی که تهران بر باد است .کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل هم تاکید کرد که تا کنون تنها باد و باران آلودگی را مدیریت کرده است.

طرحی که رای نیاورد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوای کشور با امضای ۵۹ نفر از نمایندگان در صحن علنی روز یکشنبه مجلس مطرح شده بود البته نه دو‌‌فوریت آن رای آورد و نه یک فوریت. در این طرح 6 ماده‌ای آمده بود که وزارت کشور با همکاری شهرداری ظرف پنج سال طرح حمل‌و نقل عمومی در کلانشهر‌ها را به ۷۵ درصد برساند، همچنین وزارت نفت مکلف شده بود که ۵۰ درصد سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را تا پایان سال جاری و تمامی سوخت تولیدی مورد نیاز تا پایان ۹۲ را مطابق استاندارد یورو ۴ تولید و عرضه کند.

از دیگر مواد این طرح، الزام وزارت صنعت به تولید خودرو در کشور مطابق با استاندارد یورو ۴ تا پایان سال و تولید موتورسیکلت مطابق با استاندارد یورو‌۳ بود. همچنین افزایش سرانه یک متر فضای سبز موجود در شهر‌ها و حریم شهر‌ها و اختصاص اعتباراتی برای انجام برنامه‌های پیش‌بینی شده در قالب صندوق ملی محیط زیست از دیگر مواد مندرج در طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا بود.

آلودگی تهران را باد و باران مدیریت می‌کند

کمال‌الدین پیرموذن که از رای نیاوردن این طرح آنقدر ناراحت بود که صحن علنی را به نشانه اعتراض ترک کرد، در گفت‌وگو با «قانون» تاکید کرد: ‌ انسان، محور توسعه و هوا ، حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز بشر است؛ آلودگی هوا با کیفیت زندگی شهروندان ارتباط نزدیک دارد. نماینده مردم اردبیل با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۵ هزار مرگ و میر ناشی از آلودگی در تهران داریم، خاطر نشان کرد: موج جدید سرطان رهاورد آلودگی هواست. بیماری‌های تنفسی، قلبی و مغزی و د ه‌ها بیماری دیگر ناشی از آلودگی هوا هر روز بلای جان شهروندان می‌شود. وی افزود: تمام آلودگی‌های هوای تهران سرطان‌زا است.

سالانه تعطیلات ناشی از آلودگی حاد هوا هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه ملت ایران محق برخورداری از هوای سالم هستند، تاکید کرد: تا کنون به دلیل بی‌توجهی صاحب‌منصبان خصوصا صاحبان صنعت به ویژه صنعت خودروسازی، تنها باد و باران آلودگی را مدیریت کرده است و همچنان هم این‌گونه است.

۱۱۲ نماینده بی‌تفاوت به آلودگی هوا

پیرموذن سه روز پس از آنکه این طرح در مجلس رای نیاورد ناگفته‌هایی از روز رای نیاوردن طرح کاهش آلودگی هوا داشت و با ابراز تاسف از رای نیاوردن فوریت این طرح، تصریح کرد: در این طرح توسعه فضای سبز و استاندارد‌سازی صنایع و خودرو‌ها منظور شده بود چرا که در تهران و ۷ شهر صنعتی و ۲۵ استان، ریزگرد‌ها و آلودگی هوا ، قدرت نفس کشیدن را از مردم گرفته است. این نماینده تبیین نشدن موضوع به طور مطلوب از سوی مدافعان این طرح را یکی از دلایل رای نیاوردن آن عنوان کرد و ادامه داد: ‌ شرکت نکردن بیش از ۱۱۲ نماینده در رای گیری نیز از دیگر عوامل تصویب نشدن آن است که جای تاسف دارد. ۱۱۲ نفر در صحن حضور داشتند و اصلا در رای گیری مشارکت نکردند. البته ناگفته نماند طبق آمار مجلس فوریت این طرح با ۱۰۶ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۱۹رأی ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر در زمان رای‌گیری تصویب نشده بود.

مدافعان فکر می‌کردند طرح رای می‌آورد

عباس فلاحی باباجان ، عضو کمیسیون عمران نیزگفت: ‌من جزو طراحان بودم البته این طرح رای خوبی آورد ولی پرداختن به این طرح ضعیف بود. وی افزود: ‌ دوستان موافقی که صحبت کردند نتوانستند حق مطلب را ادا کنند. آلودگی هوا، در این سال‌ها تعطیلی‌های زیادی را به دنبال داشته است، اما این مسئله راه حل نیست. به نظر من دفاع خوبی انجام نشد و مدافعان مسئله را جدی نگرفتند و علتش این بود که مدافعان اعتقاد داشتند این طرح رای می‌آورد چون دغدغه همه نمایندگان بود.

پشت پرده‌های رای نیاوردن یک طرح

فلاحی نیز در مورد علت رای نیاوردن طرح کاهش آلودگی هوا، ناگفته‌هایی داشت که ترجیح داد به خاطر حفظ آرامش در فضای سیاسی کشور، از جزئیات آن سخنی به میان نیاورد و اظهار داشت: لابی‌هایی بین دولت و مجلس وجود دارد که در رای نیاوردن فوریت طرح کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی داشت. نماینده مردم اهر و هریس تاکید کرد: وزارتخانه‌هایی مایل بودند که این طرح رای نیاورد چرا که آن‌ها را درگیر مسئله می‌کرد. من شاهد بودم که برخی وزارتخانه‌ها برای چانه‌زنی به مجلس می‌آمدند. عضو کمیسیون عمران در پایان اظهار داشت: من نگران این قضیه هستم که متاسفانه این موضوع در حال شدت یافتن است. عده‌ای که می‌خواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، اصرار دارند برخی طرح‌ها در مجلس رای نیاورد نا راحت باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha