پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۳:۵۸
کد خبر: 67904

فردا، بنا بر تاكید تقویمی سازمان نظام پزشكی، بزرگ‌ترین انتخابات صنفی كشور برگزار می‌شود اما اتفاقات دو هفته اخیر آن قدر پرفراز و فرود بود كه اهمیت وقایع پیش از انتخابات، از اصل برگزاری آن، مهم‌تر به نظر می‌رسد.

برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات صنفی كشور
سلامت نیوز : فردا، بنا بر تاكید تقویمی سازمان نظام پزشكی، بزرگ‌ترین انتخابات صنفی كشور برگزار می‌شود اما اتفاقات دو هفته اخیر آن قدر پرفراز و فرود بود كه اهمیت وقایع پیش از انتخابات، از اصل برگزاری آن، مهم‌تر به نظر می‌رسد. روز گذشته علی تاجر نیا؛ رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف سپید درباره برگزاری انتخابات فردا گفت: «برخی به دنبال این هستند كه درصورت رد صلاحیت در انتخابات نظام پزشكی، این انتخابات را با پشتوانه دولت به تعویق اندازند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ وی البته پیش از این از احتمال وجود طرحی برای تعویق زمان برگزاری انتخابات خبر داده بود و در شرح جزییات آن گفت: «پیش‌بینی براین است كه اگر انتخابات نظام پزشكی هم در موعد مقرر برگزارشود، در‌‌ نهایت رییس دولت در صدور حكم ریاست جدید سازمان نظام پزشكی ملاحظاتی را لحاظ خواهد كرد.»

به نظر می‌رسد با توجه به جمیع مباحث طرح شده در حواشی انتخابات فردا، جامعه پزشكی نسبت به این انتخابات حساس شده كه سرآغاز حساسیت‌ها هم به نامه روز 26 بهمن ماه رییس‌جمهوری باز می‌شود كه در قامت یك دستور خطاب به سرپرست وزارت بهداشت، نسبت به ضرورت بازنگری در «برخی» ردصلاحیت‌ها هشدار داد و تایید و قانونی بودن انتخابات را منوط به همین تجدید نظر دانست. پس از نامه رییس‌جمهوری هم واكنش‌های موافق و مخالف چنان دامنه گسترده‌یی پیدا كرد كه سرپرست وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران، دستور رییس‌جمهوری را «نظر شخصی» وی دانست.

هر چند كه به فاصله یك روز پس از انتشار اظهارات رسمی محمد حسن طریقت منفرد و در حالی كه جملات وی در هیچ یك از خبرگزاری‌ها، كلمه‌یی متفاوت نبود، روابط عمومی وزارت بهداشت خبرگزاری‌ها را به برداشت سوء از اظهارات طریقت منفرد متهم و اعلام كرد كه سخنان سرپرست، متفاوت از مندرجات خروجی خبرگزاری‌های كشور بوده است. امروز و تا صبح روز جمعه 4 اسفند ماه، نه تنها 4600 نامزدی كه صلاحیت آنها برای حضور در این انتخابات مورد تایید هیات مركزی نظارت بر انتخابات قرار گرفته، بلكه 220 هزار عضو خانواده پزشكی كشور هم از بابت رقم خوردن سرنوشت صنفی خود نمی‌توانند چشم بر هم بگذارند. به‌ویژه كه با وقایع پیش آمده از دی ماه امسال كه نخستین قدم‌ها برای انتخابات ششم نظام پزشكی برداشته شد، جامعه پزشكی كشور هیچگاه بی‌توجه به سرنوشت انتخابات فردا نبوده است.

رایزنی در ساعت صفر

روز چهارشنبه و در حالی كه بیش از 10 روز از اعلام فهرست نهایی رد و تایید صلاحیت‌ها می‌گذشت، سرپرست وزارت بهداشت خبر داد كه طی ساعات باقی مانده به انتخابات، رایزنی با هیات عالی نظارت برانتخابات نظام پزشكی درباره تعیین صلاحیت نامزدهای ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی صورت می‌گیرد.

محمدحسن طریقت منفرد روز گذشته با جملاتی كه با اظهارات روز یكشنبه و موضع‌گیری وی در قبال دستور رییس‌جمهوری تفاوت قابل توجهی داشت، به حمایت از اقدام رییس‌جمهوری برخاست و از استقبال وزارت بهداشت از «مواضع عدالت طلبانه رییس‌جمهوری در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات نظام پزشكی» خبر داد و گفت: «این وزارتخانه در نظر دارد ظرف زمان باقی مانده با برگزاری جلسات با اعضای هیات عالی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی، نسبت به شفاف‌سازی موضوع تعیین صلاحیت‌ها رایزنی كند.»

اعلام برگزاری رایزنی وزارت بهداشت با هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی برای تعیین صلاحیت‌ها در حالی است كه روز 29 بهمن ماه و پس از انتشار دستور احمدی‌نژاد خطاب به سرپرست وزارت بهداشت، مراد هاشم زهی؛ رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات نظام پزشكی تاكید كرد كه «لیست نهایی افرادی كه برای نظام پزشكی تایید صلاحیت شده‌اند آماده و اعلام شده و تجدید نظر مجددی امكان پذیر نیست.»

توقف پیگیری رییس قوه مجریه برای بازنگری در رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات صنفی پزشكان پس از هشدار هاشم زهی چه میزان جدی است؟ سوالی كه كسی پاسخ آن را نمی‌داند، ولی بزرگ‌ترین انتخابات صنفی كشور را با حساسیت فراوانی مواجه كرده است.

تبلیغ برای رای

تمام اعضای جامعه پزشكی كه به صرافت نامزدی و جلب رای در انتخابات ششم نظام پزشكی افتاده‌اند از ماه‌ها پیشتر فعالیت‌های محسوس و نامحسوسی برای طرح نام خود آغاز كرده‌اند. اظهارنظر درباره وضعیت نظام سلامت، بهداشت و درمان و ارائه برنامه و راهكار برای حل مشكلات این نظام از بدیهی‌ترین اظهارات رنگ گرفته از انگیزه حضور در انتخابات بوده است. روز گذشته هم صفحات خبرگزاری‌ها خالی از این اظهارات نبود علاوه بر آنكه گفته‌های برخی دست‌اندركاران و ناظران برگزاری انتخابات، در واپسین ساعات باقی مانده همچنان بر حساسیت فضای این انتخابات صنفی می‌افزود.

شامگاه سه‌شنبه، حسینعلی شهریاری، رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ارسال نامه‌یی به خبرگزاری‌های رسمی كشور با تاكید بر برگزاری انتخابات ششم نظام پزشكی در روز 4 اسفند ماه اعلام كرد: «تمام مراحلی كه تاكنون طی شده در چارچوب قانون بوده و هیچگونه تخلفی انجام نشده است. درباره تایید یا رد صلاحیت‌ها باید گفت هیات مركزی نظارت بر انتخابات كه از سه قوه در آن حضور دارند با كمال دقت وظایف خود را انجام داده‌اند و كمتر از 5/1 درصد افراد صلاحیت آنها تایید نشده كه این قابل اغماض است. قطعا كسانی كه فساد مالی و اخلاقی دارند یا وفادار به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه نیستند طبق قانون نظام پزشكی جایگاهی نداشته و نمی‌توانند مورد تایید قرار گیرند و قطعا رییس‌جمهوری نیز خواهان حضور افراد بدنام در جامعه پزشكی در این تشكیلات نخواهند بود.»

متهم كردن بیش از 200 نامزد رد صلاحیت شده از سوی رییس كمیسیون بهداشت مجلس در حالی است كه هیات مركزی نظارت بر انتخابات طی هفته‌های اخیر تاكید داشت كه برای پرهیز از سلب حیثیت رد صلاحیت‌شدگان، دلایل حذف چهره‌های پزشكی اعلام نخواهد شد علاوه بر آنكه به گفته وی ?? درصد رد صلاحیت‌ها بر اساس مدارك و منابع استعلام پنج‌گانه (وزارت بهداشت، قوه قضاییه، دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، وزارت كشور و وزارت اطلاعات) صورت گرفته و حدود یك درصد باقی مانده نیز منابعی نظیر مراجعه به شورای نگهبان و استعلام از اطلاعات سپاه پاسداران بوده و گرچه افكار جمعی از اعضای جامعه پزشكی حول رد صلاحیت به دلایل سیاسی دور می‌زند اما هیات نظارت طی این مدت هیچ اصطلاح قابل تعمیمی به كار نبرده كه حكایت از اطلاق واژگان به كار رفته در جملات رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به علت حذف چهره‌های پزشكی باشد.

قدیمی‌ترین انتخابات صنفی در تب و تاب نامزدها


انتخابات نظام پزشكی به گفته اعضای این سازمان، از قدیمی‌ترین انتخابات صنفی كشور است كه وارد پنجمین دهه خود شده است. شاید طبیعی است كه با چنین كبر سنی، دامنه‌های این انتخابات و حتی قله آن هم امروز منسوب به صبغه‌های سیاسی باشد. انتخاباتی كه برگزار‌كنندگان آن، داعیه صنفی بودنش را بیشتر بر زبان می‌رانند اما آنچه این انتخابات صنفی فردا را حساس كرده چیزی نیست جز حضور چهره‌های مطرح در ساختار مدیریتی كلان كشور برای ضمانت آینده سیاستورزان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha