پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۶
کد خبر: 67908
سلامت نیوز :  در زندگی و در اطراف ما، چیزهایی وجود دارند که در صورت توجه به آن‌ها می‌توان بهره‌های زیادی برد. از جمله این چیزها، زباله‌هایی هستند که هر روز و شب، با اکراه آن را بیرون از خانه‌های خود می‌گذاریم. در این میان شهرداری‌های اندکی هستند که بخواهند از این مواد زاید بهره‌برداری کرده و سودی نصیب خود یا شهر کنند. شهرداری ورامین نیز به دلیل شاخص‌هایی که برای احداث سازمان پسماند در این شهر وجود داشت، قدم در راهی نو گذاشت تا بتواند از هدررفتن سرمایه‌های موجود جلوگیری کند. سازمان مدیریت پسماند شهرداری ورامین در سال 90 از سوی شهرداری و با حمایت‌های معنوی شورای اسلامی شهر، با هدف بهبود وضعیت نظافت شهری و ارتقای مدیریت پسماندها تشکیل شد.

مأموریت‌های سازمان پسماند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ مأموریت این سازمان در ورامین برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جداسازی، ذخیره‌سازی، جمع‌آوری، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهای عادی و ویژه و آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه است. بر اساس قانون مدیریت پسماندها مصوب سال 1383 و آیین نامه اجرایی آن، نظافت شهری در محدوده و حریم شهر ورامین با توجه خاص به نظرات خدمات گیرندگان و جلب مشارکت آنان از دیگر وظایف این سازمان است.

بازگشت سرمایه ملی از ساخت کارخانه بازیافت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ورامین با بیان این که سازمان اوایل سال 91 رسما به ثبت رسید و فعالیت‌های اجرایی خود را آغاز کرد، در گفت‌وگو با «قانون» اظهار کرد: هدف، برنامه و وظیفه قانونی سازمان مدیریت پسماند این است که همه پسماندهای شهروندان را ساماندهی کند، می‌توان گفت همه زایداتی که یک شهروند بدان نیاز ندارد، پسماند محسوب می‌شود که می‌تواند اداری، آموزشی، تجاری، میوه و تره بار، کشاورزی و دامی باشد. احمد ملایری ادامه می‌دهد: شاخص‌ترین برنامه این سازمان نیز احداث کارخانه برای عملیات تفکیک، پردازش و فرآوری پسماندهاست که بر اساس ضوابط محیط زیستی در جاده ورامین به چرمشهر و با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد و نقش مهمی در بازگشت سرمایه ملی از طریق بازیافت طلای کثیف ایفا خواهد کرد.

اشتغالزایی 300 نفر و راه‌اندازی صنایع جانبی

وی عنوان می‌کند: بهره‌برداری از این کارخانه علاوه بر رفع برخی مشکلات زیست محیطی شهر منجر به اشتغالزایی مستقیم 300 جوان تحصیلکرده منطقه می‌شود. این مسئول می‌افزاید: همچنین در کنار این کارخانه می‌توان صنایع جانبی نیز راه‌اندازی کرد و تمام صنایع پایین‌دستی که به نحوی از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند، می‌توانند کنار این کارخانه فعالیت داشته باشند. وی عنوان می‌کند: در صورت اجرای تمام فازها، 300 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند و پیش‌بینی‌ شده تا 3 برابر این میزان نیز افرادی به طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ

ملایری با بیان این که یکی دیگر از مهمترین فعالیت‌های سازمان آموزش است، می‌گوید: آموزش شهروندان در دو بخش کاهش زباله تولیدی و تفکیک از مبدأ انجام می‌شود، همچنین از پسماندها در بخش پژوهشی برای تولید کود و ورمی‌کمپوست بهره گرفته می‌شود تا از این راه به کشاورزی این منطقه که در سطح وسیع است نیز کمکی شود.

وی با اشاره به این که برنامه‌های آموزشی در قالب چاپ بروشور، لوح فشرده، آموزش چهره به چهره با به کارگیری از توانایی 60 کارشناس اجرا خواهد شد، اضافه می‌کند: از مشارکت بخش خصوصی در برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، غنی‌سازی و فرآوری استفاه می‌شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ورامین می‌گوید: شهر ورامین برای آموزش شهروندان به 34 بلوک تقسیم شده، اکنون دو بلوک 10 هزاری نفری این شهر مشخص شده تا روند کار آموزشی برای آنان اجرا شود.

تولید زباله هر شهروند در روز 700 گرم است

ملایری با ارائه آماری از میزان زباله‌های تولیدی در ورامین می‌افزاید: پسماندهای عادی که مهم ترین بخش آن مربوط به زباله‌های شهری است، به ازای هر نفر حدود 700 گرم در روز در ورامین تولید می‌شود، پسماندهای بهداشتی و عفونی نیز که از سوی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، خصوصی و کلینیک‌ها تولید می‌شود، چیزی حدود یک تن در روز است.

این مسئول تصریح می‌کند: در نشست‌های برگزار شده با نظام پزشکی، محیط زیست و شبکه بهداشت، مقرر شد برای این بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نیز سایتی در کارخانه در نظر گرفته شود تا با انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان این قبیل زباله‌ها و اخذ تعرفه لازم که از سوی شورای شهر مصوب شد، به آن‌ها خدمات داده شود و زباله‌های ویژه با خودروها، پرسنل و دستگاه‌های اختصاصی حمل و امحاء شود.

ساماندهی پسماندهای کشاورزی

وی عنوان می‌کند: ورامین 80 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که پسماندهای این اراضی نیز قرار است در برنامه آتی سازمان ساماندهی شود. ملایری در پاسخ به این سئوال که آیا برای تعیین برنامه‌های آتی و سیاستگذاری‌های سازمان، طرح‌های جامع و تفصیلی تهیه شده یا خیر، می‌گوید: طرح جامع به صورت کلی و طرح تفصیلی به صورت جزیی، برنامه‌های سازمان پسماند ورامین را بر اساس شاخص‌هایی مانند وسعت شهر، جمعیت، محدوده شهری، خارج شهر و نوع فرهنگ عمومی تعیین می‌کند تا از این طریق کمیت و کیفیت پسماند طی روزها و سال‌های آتی مشخص شود. ملایری شرط موفقیت سازمان پسماند را در گرو همراهی شهروندان دانست و از ائمه جمعه و اداره آموزش و پرورش خواست تا سازمان پسماند ورامین را برای رسیدن به اهداف قانونی و عرفی خود یاری کنند. وی همچنین از پیشنهاد طرحی به نام «همیار محیط» که مختص دانش آموزان است خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha