بیمارانی که در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برند زجر و عذاب زیادی را برای تهیه دارو‌ها متحمل می‌شوند و حتی گاهی توانایی خرید دارو را نیز در ‌‌نهایت پیدا نخواهند کرد.

بیماران در معرض شوک روانی قیمت دارو‌ها هستند
سلامت نیوز : دکتر عبدالهادی ناجی، معاون آموزش مرکز تحقیقات روماتولوژی در گفت و گو با خبر نگار سینا نیوز گفت: «بیماران برای تهیه دارو‌های گران قیمت و کمیاب بیماری‌های روماتولوژی با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.»

دکتر عبدالهادی ناجی، فوق تخصص بیماری‌های رماتیسمی و معاون آموزشی مرکز تحقیقات روماتولوژی در گفت‌و‌گو با سینا نیوز گفت: «چالش‌هایی که در حوزه‌های پزشکی به وجود می‌آید، ناخواسته بوده و پزشکی را در عرصه‌های مختلف دچار مشکل می‌کند. قسمت عمده چالش‌های حوزه روماتولوژی بحث دارو است.»

معاون آموزش مرکز تحقیقات روماتولوژی افزود: «بسیاری از دارو‌های جدید که در بهبودی بیماری‌های رماتیسمی کاربرد دارد، قیمت‌های بسیار بالایی دارند و با دشواری‌های بسیاری به دست نیازمندان می‌رسد. بیمارانی که در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برند زجر و عذاب زیادی را برای تهیه این دارو‌ها متحمل می‌شوند و حتی گاهی توانایی خرید دارو را نیز در ‌‌نهایت پیدا نخواهند کرد.»

وی با اشاره به این موضوع که ایران در دستاورد‌های پزشکی هم پای سایر کشور‌ها در حال فعالیت است گفت: «ایران در بسیاری از جنبه‌های علم پزشکی از جمله کشور‌های پیشرو در دنیاست و در مقایسه با کشور‌های اروپایی و آمریکایی در علوم پزشکی کمبودی در ارائه دستاورد‌های نوین نداریم. کار‌های پژوهشی، تحقیقات، آزمایشات و بررسی‌ها در زمینه‌های مختلف در کشور انجام می‌شود، اما خواسته ما این است که برای انجام تحقیقات بیشتر بودجه‌ای در اختیار مراکز تحقیقاتی قرار گیرد. برای بالا‌تر بردن سطح علمی این تحقیقات نیاز به مداوم و مستمر بودن پژوهش‌ها در زمینه تازه‌های هر رشته داریم.»

دکتر ناجی، افزود: «من و همکارانم از ابتدای کار آموخته‌ایم که کار خود را با تحقیق و پژوهش جلو ببریم. اگر امکانات تحقیقاتی آن طور که باید در کشور تأمین شود، نه تنها سطح علمی کشور بالا می‌رود، بلکه نیاز‌های بیماران را در زمینهٔ مختلف نیز می‌توانیم به موقع تشخیص دهیم و برآورده کنیم. اما در حال حاضر بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد.»

معاون آموزشی مرکز تحقیقات روماتولوژی در ایران مشکلات مالی را زمینه ساز درصد بالایی از چالش‌های حوزه پزشکی دانست و گفت: «با نگاهی کوتاه می‌توان دریافت که درصد بالایی از چالش‌هایی که بر سر راه روماتولوژی در ایران است را مشکلات مالی تشکیل می‌دهد. نبودن دارو‌ها، قیمت‌های سرسام آور آن‌ها و کمبود تجهیزات باعث می‌شود تمام فشار و ضربه متوجه بیمار باشد. در جایگاهی که پزشک حس کند بیمار توانایی لازم برای تهیه داروی خاصی را ندارد، نا‌خودآگاه وادار می‌شود که از مشابه‌های ارزان‌تر آن دارو و شیوه های جایگزین درمانی استفاده کند. چرا که در صورت تجویز داروی گران قیمت و عدم توانایی بیمار در تهیه آن علاوه بر صدمات جسمی که بیمار متحمل آن شده است، آسیب‌ها و ضربه‌های روحی و شوک روانی سنگینی نیز به او وارد خواهد شد.»

به گفته این فوق تخصص روماتولوژی این موضوع که به خاطر وضعیت نامساعد دارو پزشک مجبور به تغیر رویه اصلی درمان خود شود بدون شک در سرعت و کیفیت درمان نیز تأثیر گذار خواهد بود.

دکتر ناجی در ادامه با اشاره به وضعیت پوشش دهی بیمه در حوزه داروهای مربوط به روماولوژی گفت: «متأسفانه داروهای با کیفیت و داروهایی که نیاز اساسی و پایه‌ای بیماران روماتولوژی است زیر پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند. برای مثال یکی از داروهای پایه درمان پوکی استخوان به نام استوفس. خود من از مشابه ایرانی این دارو نیز استفاده کرده‌ام اما کاری که باید را انجام نمی‌دهد. تنها نوع ایرانی این دارو تحت پوشش بیمه قرار دارد و نمونه خارجی باید از طریق بازار آزاد تهیه شود.»

وی افزود: «باید در جایگاهی قرار بگیریم که به داروی ایرانی افتخار کنیم و در نسخه پزشکان تنها دارو‌های ایرانی را ببینیم. اما در زمانی که مشابه‌های ایرانی دارو‌ها تأثیرات و بهبودی لازم را در بیمار ایجاد نمی‌کنند هنوز آمادگی جایگزین شدن با نمونه‌های خارجی را نخواهند داشت.»

دکتر ناجی مسئله عدم توانایی تهیه دارو برای بیمار را در روحیه پزشک نیز تأثیر گذار دانست و گفت: «این مسئله نه تنها برای بیمار بلکه برای پزشک نیز بار روانی بسیار سنگینی را در پی خواهد داشت. پزشک طبق آزمایش‌ها و بررسی‌های خود تشخیص خود را در رابطه با بیماری می‌دهد، تمام مراحل و داروهای مورد نیاز را در نظر می‌گیرد، اما زمانی که به مرحله عملی شدن درمان می‌رسد با مشکلات مالی بیمار و عدم توانایی او برای خرید دارو مواجه می‌شود.»

به گفته این متخصص، بحث های مطرح شده به این معنی نیست که تمام دارو‌های ایرانی بی‌کیفیت هستند. در مقابل پایین بودن کیفیت در برخی دارو‌ها، داروهای بسیاری هم وجود دارد که هم پای تولیدات خارجی در رده‌های اول سطح کیفیت جهانی قرار دارد.

برخی از دارو‌ها با جان و مرگ و زندگی بیمار سر و کار دارد. چند نمونه از این دارو‌ها که تأثیرات حیاتی بر بیماران روماتولوژی دارند به صورت ناگهانی دچار جهش قیمتی چندین میلیون تومانی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha