پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۷
سلامت نیوز :انگیزه عاملی است که ما اغلب با تعجب و ناباوری به آن می‌نگریم، زیرا تاثیری جادویی بر افراد دارد و با ایجاد شور و شوق و اشتیاق آنها را به سوی کار بهتر و نتایج برتر هدایت می‌کند. عامل انگیزه در واقع چندان پیچیده نیست بلکه می‌توان آن را در ارتباط بین افراد و آرامش و رضایتمندی آنها از شغلشان، به وضوح مشاهده کرد. البته انگیزه‌مند کردن افراد و باقی نگهداشتن عامل انگیزه در آنان طی مدت زمان طولانی، بدون اینکه در انگیزه و سطح کارشان خللی وارد شود کار چندان ساده‌ای نیست. حال می‌توان با استفاده از پیشنهادهای عملی و اجرایی به مفهوم انگیزه پی برد و همکاران را به عالی‌ترین سطح انگیزه رساند و در مدت زمانی طولانی این روحیه را در آنان حفظ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ انگیزه باعث می‌شود شخص به وظیفه خود پایبند باشد و کارها را با جدیت و نشاط انجام دهد. بدین ترتیب او می‌تواند به آسانی با اهداف و خواسته‌ های خود، اعم از هدف های ساده و یا دشوار و پیچیده دست یابد. این هدف ‌ها، گاه از ساده‌ ترین مسایلی هستند که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم، هدف هایی مانند دستیابی به درآمد بیشتر یا سر وقت به خانه آمدن ومواردی از این دست.

دلیل بی انگیزگی افراد را به راحتی نمی‌توان شناخت، افرادی که دچار بی انگیزگی هستند، اغلب از بروز نگرانی‌های درونی و نشان دادن ناکامی‌های خود، جلوگیری می‌کنند. اما معمولا رفتارهایی از آنها سر می‌زند که نشان دهنده درون آشفته و روحیه کسل آنهاست. برای مبارزه با بی انگیزگی افراد باید زمینه‌هایی فراهم آوریم تا بتوانیم به ریشه‌های درونی و پنهان رفتارهای ظاهری آنها پی ببریم. با مشاهده نشانه‌های بی انگیزگی در کارمندان و افراد زیر دست، باید منتظر بروز حادثه‌ای ناگوار در عرصه کار و فعالیت خود باشیم، مگر اینکه پیش از آن، نیروی انگیزه را در افراد تقویت کنیم.

برخی از رفتارهای نشان دهنده بی انگیزگی شامل همکاری نکردن در فعالیت‌هایی که تلاش و همت بیشتری می‌طلبد، خودداری از انجام کارهای اضافه بر وظایف معمولی، حضور نشدن به موقع در محل کار یا زود ترک کردن محل کار یا غیب غیرمترقبه، طولانی کردن اوقات تنفس روزانه مثل اوقات چای خوردن و ناهار، بی توجهی به زمان تنظیم و تحویل گزارش‌ها یا امتناع از به اتمام رساندن کارهایی که باید زمان مشخصی به پایان برسند، ضعف کیفیت در انجام وظایف، شکوه وشکایت دایمی از موضوعات ساده و بی اهمیت، هنگام بروز مشکلات گناه یا تقصیر را متوجه دیگران دانستن، خودداری از اطاعت از دستورات مافوق می شود . وجود یکی از عوامل به معنای بی انگیزه بودن نیست اما وقتی دو یا سه مورد از این نشانه ها در رفتار یک فرد مشاهده شود عملا زنگ خطر بی انگیزگی به صدا درآمده است. در چنین وضعی باید دلایل پیدایش این مشکلات را شناخت و برای ایجاد زمینه‌ای مناسب جهت رفع آنها برنامه ریزی کرد تا کارکنان بتوانند به نحو احسن، به انجام وظایف و مسئولیت‌های خود بپردازند.

بسیاری از ناتوانی‌های افراد، به خصوصیات فردی آنها باز می‌گردد و اغلب به عامل انگیزه ارتباطی ندارد. عواملی همچون آموزش ناقص عدم صلاحیت، بی انضباطی، عدم توجیه، مدیریت ضعیف و مشکلات شخصی موجب می‌شوند که افراد نتوانند به درستی به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کنند. هنگامی که تغییری اساسی و ناگهانی در رفتار پدید می آید، باید دلیل آن را در مشکلات فردی یا خانوادگی وی جستجو کرد، زیرا ممکن است این مشکلات به مرحله حاد رسیده باشد. حال پس از بررسی عوامل فوق باید دنبال راه حل برای از بین بردن بی انگیزگی بود، یاس و نا امیدی یک عامل موثر در رفتار و واکنش‌های منفی افراد است برای انگیزه مند ساختن افراد باید به زمینه های نا امیدی و ناکامی و یاس در رفتار و فعالیت هایشان پی برد.

بررسی دلایل عدم موفقیت شغلی روشی برای بازسازی نقاط منفی و از بین بردن آنها و شناخت نیازهای فردی اقداماتی اساسی برای انگیزه مند ساختن دیگران هستند. حیات آدمی وابسته به سه نیروی اصلی است از این نیروها به عنوان سطوح سه گانه نیازهای اساسی یاد شده که در مجموعه سلسله مراتب نیازهای انسان را تشکیل می دهد که شامل نیازهای اولیه، منزلت یا جایگاه اجتماعی و خواسته های شخصی می شود.بر طرف کردن نیازهای اولیه در زندگی شهری عمدتا مستلزم کسب درآمد از طریق حقوق و دستمزد است، در بیشتر جوامع کسب درآمد مادی عمل اصلی تلاش‌ها و فعالیت‌های انسان است که از این طریق نیازها و خواسته‌های خود را برطرف می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha