پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۲
کد خبر: 67927
سلامت نیوز :  امروزه جراحی‌های زیبایی به یکی از دغدغه‌های انسان تبدیل شده است. افراد به طور فزاینده ای نیاز درونی را برای همانندسازی ظاهریشان با مدل‌های زیبایی خاص به عنوان یک عرف اجتماعی احساس می‌کنند. اما نارضایتی افراطی از ظاهر ممکن است حالت روانی بیمارگونه افراد را پنهان کند. از طرفی عوامل زیادی می‌توانند عزت نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهند. عواملی همچون بدریختی بدنی، موقعیت اجتماعی اقتصادی، و زمینه خانوادگی.... درواقع، افرادی که متحمل جراحی‌های زیبایی می‌شوند اغلب اوقات به دلیل عزت نفس پایین و فقدان تصورات مثبت از خود، یا کسب توجه عمومی‌تن به این کار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ از آنجا که الگوی یک فرد می‌تواند به واسطه تمجید و تعریف‌های اطرافیان تقویت شود در متقاضیان جراحی‌های زیبایی می‌شود مشاهده کرد که توجه بیش از حد خانواده و اطرافیان شخص به ظاهر افراد دیگر و قضاوت درباره رفتارها و خصوصیات آنها براساس ویژگی‌های ظاهری می‌تواند از جمله دلایل تمایل به این کار باشد. پژوهش‌ها نشان داده است متقاضیان چنین جراحی‌هایی از ظاهر فیزیکی خود بشدت رنج می‌برند و این نارضایتی حتی با انجام جراحی‌های مکرر ادامه پیدا می‌کند و در موارد بسیار شدید می‌تواند حتی منجر به انزوای اجتماعی یا اقدام به خودکشی در این افراد شود. از جمله اختلالات روانی مشاهده شده و شایع در میان آنها می‌توان به اختلال بدریختی بدنی، اختلالات اضطرابی افسردگی و همچنین اختلالات شخصیتی وسواس اجباری اشاره کرد.

تحقیقات انجام شده بر روی افراد متقاضی جراحی زیبایی نشان می‌دهد که هرچه احساس بدشکلی بدنی در فرد منفی تر باشد به دنبال آن اقدام به جراحی زیبایی بیشتر است. افرادی که تصویر بدنی منفی از خود دارند به دنبال آن کاهش اعتماد به نفس کرده و نارضایتی از بدنشان باعث می‌شود برای از بین بردن این نارضایتی به دنبال جراحی زیبایی بروند. همچنین در افراد خودشیفته نیز که اعتماد به نفس پایین دارند و اعتماد به نفس خود را از ظاهرشان به دست می‌آورند مشاهده می‌شود هر زمان که از ظاهر خود ناراضی می‌شوند و احترام به خود در آنان پایین بیاید این افراد در صدد جراحی بر می‌آیند.از بین متغیرهای جمعیت شناختی، پژوهشی نشان داد سطح بالای تحصیلات و همچنین سطح بالای درآمد نیز پیش بینی کننده‌های خوبی برای اقدام به جراحی زیبایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha