سلامت نیوز : اصلاح قانون تنظیم خانواده دیروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. نمایندگان موافق معتقد بودند که محدودیت‌های موجود کنار گذاشته و آینده‌نگری شود و حتی مشوق‌های بیشتری هم در نظر گرفته شود، اما نمایندگان مخالف می‌گفتند که باید رشد جمعیت با آهنگ حساب‌شده پیش برود. در این میان هم کارشناسان معتقدند که مشوق‌ها کاری از پیش نمی‌برد، چراکه طرز تفکر افراد عوض شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران و از جمله موافقان اصلاح قانون تنظیم خانواده، در این‌باره گفت: «وضع موجود کشور به گونه‌ای است که جا دارد تا سه برابر رشد جمعیت داشته باشد و ما باید مشوق‌های بیشتری را برای این امر در نظر بگیریم‌.» او ادامه داد: «بیکاری و اشتغال کنونی در کشور باعث نمی‌شود که رشد جمعیت خانواده را کار‌شناسی نکنیم. علت این‌که امروز با بیکاری و مشکل اشتغال مواجه هستیم، این است که از منابع طبیعی استفاده بهینه نمی‌شود، با این روند پیش برویم ۱۵ سال آینده کشور پیری را باید نظاره‌گر باشیم‌.»

در ادامه این بحث در صحن علنی مجلس، امیرآبادی دیگر نماینده موافق اصلاح، گفت: «امکانات کشور ۱۵۰‌میلیون نفر را کفاف می‌دهد.» به گفته او لوایحی که قرار است تصویب شود، مشمول فرزندان چهارم به بعد است که در وضعیت فعلی برای آن‌ها ممنوعیتی به وجود آمده است و این ممنوعیت کاملا برداشته می‌شود‌. ‌او همچنین بیان کرد: «نرخ رشد جمعیت ایران، اکنون به ۶/۱درصد رسیده در حالی که رشد جمعیت کشوری که ۷/۱درصد باشد، یعنی وضعیت جمعیتی به نقطه بحران رسیده است‌. ‌جمعیت جوان یک ظرفیت است، ولی جمعیت پیر بحران است. اگر به همین شیوه در کشور رفتار کنیم، قطعا باید آسایشگاه سالمندان را در کشور تاسیس کنیم‌.»

اما محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از مخالفان اصلاح قانون تنظیم خانواده، گفت: «باید به رشد جمعیت نگاه ویژه شود، اما برای بهداشت سلامت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که مشکلی جدی برای کشور به وجود نیاید‌.» به گفته او، باید رشد جمعیت را با آهنگ حساب‌شده به پیش برد تا مشکلاتی مانند بیکاری و اشتغال به وجود نیاید.آصفری همچنین گفت: «با این‌که همه نمایندگان با کلیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده موافقند، ولی باید رشد جمعیت را با آهنگ حساب‌شده به پیش بریم تا باعث تشدید بیکاری نشود.»

در حالی که مجلس اصلاح قانون تنظیم خانواده را بررسی می‌کند، کارشناسان معتقدند که افزایش جمعیت در کشور با افزایش مشوق‌ها عملی نمی‌شود. چراکه سطح آگاهی جوانان به اندازه‌ای است که حتی با دادن امکانات فراوان باز هم راضی به باروری نمی‌شوند. در همین باره، امان‌الله قرایی‌مقدم می‌گوید: «در زمینه افزایش جمعیت، به نظر مسئولان 50درصد مسئله حل شده است. در حالی که دختران ما در این دوره رغبتی به باروری ندارند. چراکه سطح فکری‌شان بالا رفته است و زیر بار مسئولیت فرزندآوری نمی‌روند.» به گفته او، در کشور‌های پیشرفته هم مشوق‌ها با امکانات چند برابر کشور ما به زوج‌ها داده می‌شود، ولی آن‌ها هم به رشد جمعیتی منفی دچار هستند. به این علت که زوج‌ها درباره آینده فرزندان خود فکر می‌کنند و از لحاظ پزشکی هم ثابت شده است که باروری طول عمر را کاهش می‌دهد. از طرفی هم زوج‌ها به چه برنامه و سیاست‌گذاری‌هایی اعتماد کنند.

قرایی‌مقدم در ادامه می‌گوید: «به نظر من مسئولان هرچقدر هم که قانون تصویب کنند و مشوق بگذارند، باز هم زوج‌ها حاضر نمی‌شوند برای 100 تا 200‌هزار تومان خود را به دردسر بیندازند. چراکه این فرزند آینده می‌خواهد و آینده او باید تضمین شود. در حالی که مردم در همین برهه از زمان هم در فراهم کردن مایحتاج زندگی‌شان مشکل دارند. برنامه تنظیم خانواده از 50 سال پیش در دنیا مطرح شد. در ایران هم بعد از دهه 60 که انفجار جمعیت رخ داد این برنامه مورد توجه قرار گرفت. بعد از یک دهه انفجار جمعیت، حالا ایران به رشد جمعیتی منفی رسیده است که پایین‌تر از رشد جمعیت دنیاست. حتی اگر هر زوجی، دو فرزند داشته باشد، رشد جمعیت برابر با صفر می‌شود. اما نمایندگان صحبت‌هایی از رسیدن به 150 میلیون نفر می‌کنند، به عبارتی رشد جمعیت در کشور باید چهار‌درصد به مدت 50 سال باشد. یعنی هر خانواده نزدیک به شش فرزند داشته باشد.

در حالی که در سیاست‌های افزایش جمعیت، نکته اساسی باید رفاه جمعیت باشد. پاکستان، کشور همسایه ایران، با 160‌میلیون جمعیت در حال متلاشی شدن است. چراکه این افزایش جمعیت برای این کشور فقط به فقر و تجزیه‌طلبی‌های سیاسی و اجتماعی منجر شده است. درباره افزایش جمعیت و مشکلات آن نیز، حسین راغفر، اقتصاددان می‌گوید: «اگر می‌خواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم، باید دید که برای تامین نیاز‌های اساسی جمعیت آماده هستیم یا خیر.» به گفته او، نسل 60 هنوز با مشکلات جدی روبه‌رو است. این دهه در حالی متولد شدند که در مدارس سه‌شیفته درس می‌خواندند. در مرحله ورود به دانشگاه هم با کنکور و ظرفیت محدود مواجه بودند؛ بعد از دانشگاه هم با مشکلات اشتغال، ازدواج و مسکن. راغفر در ادامه می‌گوید: «من بعید می‌دانم که این امر تحقق پیدا کند؛ چراکه ترجیحات خانواده‌ها تغییر کرده است.»

این در حالی است که براساس گفته‌های راغفر، افزایش جمعیتی که مدنظر مسئولان است نیازمند رشد اقتصادی 12‌درصدی سالانه است. در حالی که در همین سال 91، رشد اقتصادی کشور منفی 2/7 بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha