سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6793

وزیر بهداشت با اعلام ایجاد 13 رشته جدید در دانشگاههای علوم پزشكی طی دو سال گذشته از پیگیری ایجاد رشته كارآفرینی سلامت در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی عصر امروز در جلسه كارآفرینی در حوزه سلامت كه با حضور وزیر كار و امور اجتماعی در وزارت بهداشت تشكیل شد، افزود:‌ كارآفرینی تجربه جدیدی بود از زمان شروع فعالیت دولت نهم فعال شد، قبل از آن معاونت اشتغال را در وزارت بهداشت داشتیم كه نگاه عملیاتی نداشت.
وی اضافه كرد: از سال 84 تاكنون سالانه حدود 14 هزار نفر نیروی جدید در وزارت بهداشت شاغل شده‌اند، ضمن اینكه با پرداخت وامهای كارآفرینی سال گذشته حدود 29 هزار نفر در حیطه خدمات بهداشتی- درمانی و توسعه این خدمات در كشور شاغل شدند در حالی كه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاههای علوم پزشكی سالانه حدود 21 هزار نفر است.
وزیر بهداشت گفت: با این تعاریف ما در زمینه ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان گروه علوم پزشكی از برنامه جلو هستیم و با توجه به اجرای طرحهایی مانند پزشك خانواده می توان گفت برای هر فرد جویای كار در حوزه پزشكی شغل وجود دارد مگر آنكه خود وی تمایلی به فعالیت در موقعیت پیشنهادی را نداشته باشد.
باقری لنكرانی افزود: اقدامات دیگری كه برای اصلاح وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان گروه پزشكی انجام شد این بود كه برخی رشته هایی كه موقعیت كار نداشتند اصلاح شدند به عنوان مثال رشته كاردانی مامایی كه نمی توانست مجوز مستقل كار داشته باشد حذف به جای آن كارشناسی مامایی تقویت شد.
وی گفت: علاوه بر آن دكترای مامایی در كشور نیز در این مدت تاسیس شد و البته از سال جاری دانشگاههای غیر دولتی نیز این كار را انجام دادند.
وی افزود: در این مدت 13 رشته جدید مورد نیاز كشور مانند رشته نانوتكنولوژی در پزشكی، اخلاق پزشكی و رشته‌های بین رشته‌ای دیگر در مقطع تحصیلات تكمیلی ایجاد شده است.
وزیر بهداشت گفت:‌ اقدام دیگر باز تعریف وظایف افراد در حوزه سلامت بود كه به خصوص با اجرای طرح پزشك خانواده با اصلاح نظام سلامت محقق شد و در این باز تعریف جدید پزشكان عمومی كه جایگاه خود را از دست داده بودند جایگاه تازه پیدا كردند و البته این طرح هنوز به نهایت خود نرسیده است.
وی افزود: تلاش ما این است كه واحد مدیریت را در همه رشته‌های علوم پزشكی به خصوص رشته‌هایی مانند پزشكی، داروسازی و دندانپزشكی داشته باشیم تا فارغ التحصیلان این رشته‌ها توان مدیریت یك مجموعه را البته نه با دید منفعت طلبی بلكه با دید منفعت رسانی به دست آورند.
وزیر بهداشت گفت: تا 7 یا 8 سال دیگر جامعه جوان ایران كه اكثریت جمعیت كشور را دارا هستند همچنان ورودی قابل توجه خواهند داشت و البته سیر افزایش جمعیت سالمندی كشور نیز آغاز شده است به همین علت نظام سلامت كشور باید به هر دو این پدیده ها نگاه داشته باشد و بر این اساس برنامه ریزیها در حال انجام است.
وی افزود: در زمان حاضر با اجرای برنامه های مختلفی كه اشاره كردم تقاضای كار در بین فارغ التحصیلان دانشگاههای پزشكی به شدت كاهش یافته است و بیشترین تقاضای اشتغالی كه اكنون به وزارت بهداشت می رسد مربوط به افراد دیپلم و زیر دیپلم است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha