پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷
کد خبر: 67933

واقعی کردن سرانه درمان ابتدا حقوق مردم را دربر دارد و اگر به صورت واقعی لحاظ نشود، مشکلات عدیده‌ای در نظام سلامت متوجه جامعه پزشکی و همچنین مردم خواهد بود.

سرانه درمان باید واقعی شود

سلامت نیوز : دبیر شورای عالی نظام پزشکی، واقعی شدن سرانه درمان را از دغدغه‌های اساسی سازمان نظام پزشکی در طول دوره‌های مختلف عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد صاحب‌الزمانی، رییس انجمن آزمایشگاهیان در نشستی با خبرنگاران، آزمایشگاه را رکن اساسی پیشگیری و درمان در کشور خواند و گفت: آزمایشگاه نقش اساسی در پیشگیری، کنترل و تشخیص قطعی و همچنین درمان بیماری‌ها دارد. بسیاری از بیماری‌ها بدون تشخیص آزمایشگاهی، قابل درمان نیست. آزمایشگاه در بیماری‌های واگیر نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی به فعالیت حدود 5000 آزمایشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه‌های کشور سالانه حدود دو میلیارد تست انجام می‌دهند. همچنین سالانه حدود 50 میلیون بار به آزمایشگاه‌های کشور مراجعه می‌شود. در مجموع جامعه آزمایشگاهیان، جامعه خدومی هستند و همواره در کنار درمان و نظام سلامت کشور بوده‌اند.

صاحب‌الزمانی، گروه‌ آزمایشگاهیان را نخستین گروه حوزه سلامت عنوان کرد که اعتباربخشی و استانداردسازی را انجام داده‌اند و درباره سازمان نظام پزشکی، گفت: سازمان نظام پزشکی نهاد صنفی و مدنی است که وظایف مشخصی دارد. طبق قانون صیانت از حرف پزشکان، صیانت از حقوق بیماران، سالم‌سازی ارتباط بیمار و پزشک و ... از جمله وظایف سازمان نظام پزشکی است. نظام پزشکی بر اساس وظیفه‌ای که دارد می‌تواند نظر کارشناسی دهد.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی نهاد بزرگی است که نخبگان کشور در آن جمع شده‌اند، به سابقه فعالیت حدود 50 ساله نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی همواره با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است. بررسی سه دوره گذشته سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که معمولا نظام پزشکی از نظام سلامت کشور دفاع می‌کند، اما برخی دولتمردان به دلیل عدم اعتبارات کافی و همچنین عدم برنامه‌ریزی با برنامه‌های سازمان نظام پزشکی مخالفت می‌کنند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی واقعی شدن سرانه درمان را از دغدغه‌های اساسی سازمان نظام پزشکی در دوره‌های مختلف عنوان کرد و گفت: بدون سرانه درمان واقعی نمی‌توان تعرفه واقعی نیز داشت. اگر این تناسب بر هم خورد، مشکلاتی برای مردم و جامعه پزشکی به دنبال خواهد داشت. سرانه درمان در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است. سرانه درمان حداقل باید به سرانه واقعی نزدیک شود. یکی از وظایف اصلی سازمان نظام پزشکی در دوره پیش‌رو آن است که باید در زمینه واقعی کردن سرانه درمان تلاش کنیم.

صاحب‌الزمانی افزود: مسوولان تراز اول کشور باید این واقعیت را بپذیرند که با این سرانه نمی‌توان برای نظام سلامت برنامه‌ریزی کرد. سازمان نظام پزشکی باید یکی از بازوان اصلی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در نظام سلامت باشد. بدون نقش نظام پزشکی، هیچ طرحی موفق نخواهد بود. به عنوان مثال در طرح پزشک خانواده چندان به نقش نظام پزشکی توجهی نشد و همین امر سبب شد این طرح در اجرا با مشکل مواجه شود.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: واقعی کردن سرانه درمان ابتدا حقوق مردم را دربر دارد و اگر به صورت واقعی لحاظ نشود، مشکلات عدیده‌ای در نظام سلامت متوجه جامعه پزشکی و همچنین مردم خواهد بود.

وی به مباحث مطرح شده مبنی بر دریافت فرانشیز در سطح اول برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: مردم بیش از این تحمل گرانی در حوزه سلامت را ندارند.

صاحب‌الزمانی با تاکید بر لزوم پرداختن به سلامت جسمی و روحی جامعه به منظور ایجاد آرامش و نشاط در جامعه، ادامه داد: برنامه‌ریزی اساسی در دوره پیش‌روی سازمان نظام پزشکی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. باید نقش نظام پزشکی به صورت کارشناسی در کشور تثبیت شود.

وی از پزشکان و سایر گروه‌های پزشکی خواست که در ششمین دوره انتخابات پزشکی به کسانی رای دهند که از سابقه مدیریت بالا برخوردار بوده و نظریات کارشناسی ارائه داده باشند و ادامه داد: نظام پزشکی جای کسب تجربه و آزمون نیست. اعضای هیات مدیره‌ها و همچنین اعضای شورای عالی باید از توانایی بالقوه مدیریتی برخوردار باشند. بر این اساس پزشکان و گروه‌های پزشکی باید به کاندیداهای با سابقه مدیریت شکوفا رای دهند. جامعه پزشکی باید حضور گسترده در پای صندوق‌های رای داشته باشد و با رای بالای شرکت‌کنندگان، هیات مدیره‌ها انتخاب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha