سلامت نیوز :مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خواستار ابلاغ سند سلامت سالمندان در ایام هفته سلامت مردان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد اسماعیل مطلق در همایش سراسری سلامت سالمندان که در کرمانشاه در حال برگزاری است، برپایی این سمینارها را نیاز اساسی کشور دانست و اذعان داشت: در شرایط کنونی که جمعیت سالمندان در حال افزایش است، توجه به مسائل و مشکلات آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سند سلامت سالمندان در شورای عالی سلامت کشور تصویب و نهایی شده است، گفت: تنها مراحل اجرایی ابلاغ آن باقی مانده که از رییس جمهور درخواست می‌شود شرایطی را فراهم کنند تا این سند در هفته سلامت مردان ابلاغ شود تا شاید از این طریق شاهد دگرگونی اساسی در ارتقا سلامت سالمندان باشیم.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سیاست‌هایی که در دفتر سلامت خانواده تدوین شده در افق 1404 نویدبخش جامعه‌ای سالم در پرتو نظام پاسخگو، عدالت محور و نوآور خواهد بود.

مطلق تایید کرد: سیاست کلی این دفتر تدوین برنامه‌هایی است که انسان سالم و سلامت همه جانبه را برای سالمندان به ارمغان آورد و هدف کلان آن بهبود شاخص‌های کیفیت سلامت است.

وی در ادامه ارتقاء سلامت جسمی، روانی و معنوی تمامی گروه‌های سنی تا پایان برنامه پنجم توسعه را از جمله دیگر اهداف این دفتر عنوان کرد.

مطلق با تاکید بر اینکه استراتژی‌ها و راهبردهایی که برای سالمندان پیش بینی شده است، گفت: تلاش می‌کنیم تا سالمندی فعال و سالم را برای اقشار مختلف جامعه به ارمغان آوریم و توانمندسازی مردم برای ارتقا سلامت خود یکی از اصلی ترین اهداف ما خواهد بود.

وی در ادامه از برنامه‌های جاری سلامت سالمندان سخن گفت و اذعان داشت: ترویج شیوه زندگی سالم و آموزش صحیح سالمندان از جمله این برنامه‌ها است.

مطلق کاهش بار بیماری‌ها در گروه‌های سنی کمتر از 80 سال و کاهش میزان معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های اولویت دار در گروه‌های سنی بالاتر از 80 سال را از جمله دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه گفت: برای تحقق زندگی سالمندی مطلوب بایستی شرایطی فراهم شود تا از سنین نوزادی، کودکی، نوجوانی و جوانی برنامه هایی تدوین شود که سلامت آینده افراد جامعه را تضمین کند.

وی ابراز داشت: 28 روز اول زندگی نوزادان از دوران حیاتی و سرنوشت ساز زندگی او محسوب می شود و در این خصوص برنامه ریزی هایی صورت گرفته که کاهش میزان مرگ نوزادی و کاهش تولد نوزادان کم وزن از جمله آنها هستند.

وی افزود: تحقق این برنامه‌ها سبب خواهد شد تا در آینده سالمندانی سالم و پویا داشته باشیم.

به گفته مطلق از جمله مهمترین شاخص‌های تعیین کننده وضعیت بهداشتی، درمانی هر کشور میزان مرگ و میر نوزادان است که این میزان بر اساس آخرین آمارهای رسمی موجود که مربوط به سال 1389 می باشد 15 در هزار مورد تولد زنده بوده است و طبق آمارها در 9 ماهه امسال به 12 در هزار تولد زنده رسیده است.

به گفته مطلق بر اساس برنامه پنجم توسعه این رقم باید به 9 در هزار تولد زنده کاهش یابد.

وی در ادامه از نظام مراقبتی نوزاد سالم سخن به میان آورد و تاکید کرد: برای اولین بار در کشور شرایطی فراهم شده تا تمامی متخصصان و افرادی که در زمینه تولد نوزادان فعالیت دارند دوره های مربوط به احیاء نوزاد را بگذرانند.

به گفته مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افرادی که چنین مدرکی را نداشته باشند از کار در مراکز NICU ، نوزادان و زایشگاه‌ها منع خواهند شد.

وی ارتقاء شاخص‌های سلامتی، مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی اطفال و ترویج تغذیه با شیر مادر را از جمله دیگر برنامه‌های این دفتر عنوان کرد.

مطلق در ادامه با بیان اینکه شیر مادر خواص بسیاری برای نوزادان دارد، اذعان داشت: بر اساس آمارهای موجود در گذشته تنها 25 درصد کودکان در شش ماهه اول تولد خود از شیر مادر تغذیه می‌کردند، این در حالیست که این رقم امروز به بالای 55 درصد رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد با فرهنگ سازی مناسب شرایطی فراهم شود تا در آینده‌ای نزدیک این آمار ارتقاء یابد.

مطلق گفت: سالمندانی می‌توانند سالم باشند که در دوران نوزادی خود 2 سال کامل از شیر مادر تغذیه کرده باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار کودک هنگام ورود به مدرسه تحت آزمایشهای غربالگری جسمی، روحی و آمادگی قرار می گیرند، اذعان داشت: در سال تحصیلی جاری 13 درصد کودکان به سطح تخصصی ارجاع داده شده‌اند و 87 درصد آنها هیچ گونه مشکلی نداشتند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت سپس اجرای برنامه مدارس مروج سلامت را از جمله برنامه‌های مناسب ارزیابی کرد که می تواند در ارتقاء وضعیت تغذیه نوجوانان و جوانان نقش موثری داشته باشد.

وی تاکید کرد: کلیه مدارس کشور باید لوح برنامه مروج سلامت را تا پایان برنامه پنجم توسعه دریافت کنند.

وی ارتقاء سلامت مدرسه، ارتقاء سلامت جسمی، روحی و روانی دانش آموزان و اولیاء و کارکنان مدارس را از جمله اهداف این گونه مدارس عنوان کرد.

مطلق سپس با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در کشور تاکید کرد: سن ازدواج در برخی از استانها تا 15 سال بالا رفته و این مسئله نیازمند اجرای برنامه‌های مناسب در راستای ترغیب جوانان به سمت ازدواج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha