سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6794

انسداد عروق قلب از مشكلات عمده ای است كه بسیاری افراد با آن مواجه می شوند و در صورت عدم درمان صدمات جبران ناپذیری را بدنبال دارد.

یكی از روشهای شناخته شده برای رفع این انسداد آنژیوپلاستی عروق كرونر ، PTC یا PCI است. قلب به منظور پمپ كردن خون به سراسر بدن ، به ذخیره دائمی اكسیژن نیاز دارد و عروق كرونر ، رگ هایی هستند كه خون مورد نیاز را برای عضله آن تامین می كنند.
در صورتی كه با گذشت زمان قسمت داخلی دیواره عروق كرونر با باقیمانده چربی‌ها پوشیده شود ، بیماری عروق كرونر رخ خواهد داد.
ادامه تشكیل این رسوب چربی باعث تشكیل پلاك و باریك‌تر شدن سرخرگ‌ها شده و منجر به كاهش جریان خون می گردد و همین پلاك‌ها هستند كه در وقوع آنژین یا حمله قلبی نقش دارند.
پس از تشخیص وجود پلاك و گرفتگی عروق پزشك معمولا آنژیوپلاستی را توصیه می كند. آنچه آنژیوپلاستی را از آنژیوگرافی متمایز می سازد این است كه اقدام اول منحصرا جنبه تشخیصی داشته و روش دوم به منظور درمان و رفع انسداد بكار می رود.
در آنژیوگرافی متخصص قلب اینترونشنال یك لوله باریك و بلند به نام كاتاتر را عمدتا از محل كشاله ران وارد به داخل رگ وارد می‌كند.
سر كاتاتر یا در قلب و یا در مدخل عروق تغذیه‌كننده قلب قرار داده شده و مایع خاصی برای شفاف سازی تصاویر از طریق آن تزریق می‌شود. تصاویر به دست آمده آنژیوگرام نامیده می‌شوند.
با عبور اشعه ایكس از بدن در مقادیر مختلف و جذب آن توسط بافت‌های متفاوت تصویر تهیه شده و در كامپیوتر ذخیره و یا روی فیلم ظاهر می‌شوند.
این روش در زمانی كوتاه وضعیت عروق قلب را به خوبی نشان می‌دهد و بیمار و پزشك كاملا از این وضعیت آگاه می‌شوند و پزشك نوع درمان را با اطمینان بیشتری تعیین می‌كند.
مراحل اولیه هر دو روش مشابه است اما در آنژیوپلاستی پزشک كاتاتر را وارد رگ می كند تا به لخته مسدود كننده برسد.
این سیم بطور مکانیکی لخته را منهدم كرده آنگاه پزشک یک بالن کوچک را وارد رگ می کند تا ناحیه مسدود شده رگ را باز کند و سپس لوله مشبکی (اسنتنت) را در محل انسداد قرار می دهد تا بطور دائم رگ را باز نگه دارد و از باریک شدن مجدد آن در آینده جلوگیری کند.
در حال حاضر آنژیوپلاستی به عنوان یكی از موثرترین روشهای رفع انسداد عروق در مراكز درمانی مجهز مورد استفاده قرار می گیرد.
توصیه متخصصان قلب و عروق به افراد این است كه با اتخاذ شیوه مناسب زندگی از وقوع این مشكلات جلوگیری كنند اما در صورت دچار شدن به آن هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان به پزشك متخصص مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha