پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 67950
سلامت نیوز : هرمز شمس در گفت‌وگو با فارس گفت: مراقبت از چشم در برابر اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز آفتاب مهم است . این کار را می توان توسط عینک‌های مخصوص ضد اشعه انجام داد، به خصوص در شهرهایی که مدام آفتابی هستند.

این متخصص چشم اضافه کرد: در مواجهه با برف نیز باید از عینک ضد اشعه استفاده کرد چرا که در غیر این صورت قرنیه، شبکیه و عدسی چشم آسیب می‌بیند.

وی اضافه کرد: در ماه‌ گرفتگی ها چشم آسیب می  بیند مخصوصا" وقتی که ماه باز می‌شود همان اشعه ماوراء بنفش یا مادون قرمز به شبکیه آسیب می‌رساند حتی می‌تواند شبکیه را دچار خونریزی کند.

این متخصص چشم در ادامه آلودگی هوا را نیز مد نظر قرار داد و گفت: آلودگی هوا می‌تواند حساسیت و التهاب‌هایی را ایجاد کند که بیرون‌ نبودن در این هوا برای مواظبت از چشم ها مفیدخواهدبود.

وی توصیه کرد: افرادی که در زمان آلودگی هوا در بیرون از خانه هستند و چشم‌هایشان دچار التهاب یا حساسیت می‌شود حتما" چشم‌هایشان را با آب سرد و شامپوی بچه بشویند.

وی در ادامه دست کثیف و آلوده را باعث ایجاد عفونت در چشم دانست و ادامه داد: ایجاد عفونت ملتهبه در چشم از عوارض دست‌های خیلی کثیف است.

وی استفاده افراد از محیط‌ های عمومی مثل استخر را نیز در ابتلای چشم به عفونت‌های ویروسی مؤثر دانست.

این متخصص چشم تأکید کرد: در مواجهه با عفونت‌ها،‌ التهاب‌ها و حساسیت‌ها حتما" باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد تا چشم دچار عفونت‌های ثانویه نشود اگر این امر صورت نپذیرد قرنیه دچار بیماری می‌شود و در آن صورت درمان‌های جدی‌تری لازم است.

استاد دانشگاه تهران شایع‌ترین بیماری‌های چشمی را در عارضه‌هایی مثل آب مرواید و آب سیاه دانست و گفت: از سوی دیگر بیماری قند نیز می‌تواند عوارض مهم چشمی ایجاد کند و باعث خونریزی شود که پیشگیری از آن لازم و درمان آن جدی‌تر است.

این متخصص چشم اضافه کرد: یک بیماری دیگر وجود دارد که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود که به تخریب قسمت مرکزی ته چشم منجر می‌شودکه در صورت ابتلا به این بیماری، افراد اجسام را تار و شکسته و محو می‌بینند که سریعا" باید به متخصص مراجعه کنند تا حداقل با لیزر بتوان این عارضه را درمان کرد.

وی آستیگماتیسم را نیز جزو اشکالات عیوب انکساری دانست و گفت: این بیماری نیز می‌تواند باعث تنبلی چشم شود.

این متخصص چشم عینکی بودن افراد را ارثی دانست و گفت: اگر پدر و مادر عینکی باشند فرزندشان نیز عینکی خواهد شد چرا که عینک عارضه ارثی است.

وی عدم ابتلا به بیماری‌های چشمی از جمله آب سیاه را به دلیل ژنتیکی بودن آن منتفی دانست و افزود: این بیماری فقط راه درمان دارد و آب مروارید نیز به دلیل اینکه در اثر حادثه‌ای در طول سن به وجود می‌آید و بعد پیشرفت می‌کند قابل درمان نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha