پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 67956

سلامت نیوز : جمال ناصحی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه پخت نان لواش به این صورت قابل قبول نیست، اظهار داشت: تولید غیرصنعتی هر نوع مواد غذایی از جمله نان، تبعات بهداشتی به دنبال دارد.

وی افزود: تولید مواد غذایی بدون داشتن فرمول ساخت و نظارت آزمایشگاهی می‌تواند مشکلات بهداشتی به همراه داشته باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به تغییر سیاست دولت از 15 سال پیش اشاره و تصریح کرد: بر اساس این سیاست تولید نان باید به صورت حجیم و در کارخانه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه نحوه پخت نان در بسیاری از استان‌های دیگر تغییر یافته است، اضافه کرد: این اقدام به دلیل رعایت ذائقه مردم در استفاده از نان لواش در مورد این نان هم انجام شده است.

ناصحی اضافه کرد: نان لواش هم می‌تواند با رعایت موارد بهداشتی در کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها تولید و از طریق فروشگاه‌ها به مردم عرضه شود.

وی کنترل نانوایی‌های فعال را در سطح استان به دلیل تراکم آنها دشوار دانست و تاکید کرد: کنترل فعالیت بیش از یک هزار نانوایی آن هم به صورت سنتی کار دشواری است.

مشکل بودن کنترل نانوایی‌ها به دلیل تعداد زیاد آنها

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اضافه کرد: کنترل بهداشتی نانوایی‌های سنتی و نوع مواد افزودنی کار سخت و طاقت‌فرسایی است.

وی به کشف اتفاقی استفاده از بلانکت یا جوهر قند در نانوایی‌های یکی از شهرستان‌ها اشاره و تصریح کرد: بعد از مشاهده این مواد در آن نانوایی و انجام کنترل‌های لازم، این موضوع بررسی و نانوایی‌های متخلف تعطیل شده‌اند.

ناصحی از حل موضوع استفاده از جوهر قند در نانوایی‌ها خبر داد و گفت: با اقدامات و هشدارهای داده شده درصد استفاده از این ماده بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به ادعای موجود در مورد تولیدات آرد با کیفیت در کارخانه‌های استان زنجان ادامه داد: نباید اجازه داد بهداشت فدای کیفیت آرد شود چراکه تاکید بر کیفیت خاص موجب استفاده از مواد افزودنی برای تخمیر خمیر می‌شود.

اولویت داشتن بهداشت

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان رعایت بهداشت را ارجح بر همه امور دانست و اضافه کرد: بهداشت که در واقع سلامت مردم را در پی دارد، باید بر همه امور اولویت داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای نانوایان تصریح کرد: حدود 50 درصد از نانوایان در این دوره‌ها حضور می‌یابند.

ناصحی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد تخلف حاضران در دوره‌های آموزشی گفت: مشکل عمده این است که اغلب دارندگان جواز کسب در نانوایی کار نمی‌کنند.

وی به تغییرات مرتب کارگران نانوایی‌ها اشاره و تصریح کرد: برخی از نانوایی‌ها محل ارتزاق چندین خانوار است، به همین علت هر چند وقت یکبار توسط گروهی خاص اداره می‌شود از این رو نمی‌توان گفت که آموزش‌های ارائه شده تاثیرگذار باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عدم امکان کنترل کامل را از معایب نانوایی‌های سنتی دانست و تاکید کرد: باید به دنبال صنعتی کردن نانوایی بود تا بتوان مشکلات بهداشتی آن‌ها را با کنترل‌ حل کرد.

تعطیلی واحدهای متخلف

وی به تعطیلی واحدهای نانوایی استفاده‌کننده از مواد افزودنی غیرمجاز از جمله جوهر قند اشاره کرد و گفت: مردم باید مطمئن باشند مسئولان بهداشتی حساسیت لازم در این مورد را دارند.

ناصحی حرف آخر را در مورد واحدهای نانوایی متخلف، دادگاه و تعطیلی اعلام کرد و افزود: باید متوجه بود مرجع اعلام و رسیدگی به این مورد کارشناسان بهداشتی هستند.

وی ضایعات فراوان، هزینه‌های تولید بالا، شرایط تولیدی غیربهداشتی، صرف وقت زیاد توسط مشتری، امکان تاثیرگذاری آلودگی‌های محیطی، عدم رعایت بهداشت توسط کارگران و اعمال سلیقه توسط افراد را از جمله مشکلات نانوایی‌های سنتی از جمله لواش اعلام کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد وضعیت بهداشتی جمعه بازار زنجان گفت: در جمعه بازارها معمولاً نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمعه‌ بازارهای زنجان معمولاً امکانات مناسب بهداشتی ندارند، اضافه کرد: برای دایر کردن جمعه بازارها باید حداقل امکانات بهداشتی را فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha