سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6796

به تازگی خبرگزاری‌های مختلف، خبری را منتشر كردند كه نشان می‌داد چگونه انسان‌ها خود را در معرض كم‌خوابی و بدخوابی قرار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی‌.‌بی‌.سی، محققان می‌گویند هر چه ساعات كارتان بیشتر باشد، احتمال این كه كمتر بخوابید، بیشتر می‌شود؛ این هم شمه‌ای دیگر از عوارض زندگی مدرن!

ما از این كه می‌توانیم مسافت‌های طولانی را در مدت زمان كوتاهی طی كنیم یا با استفاده از ای‌میل یا حتی پست معمولی، از بسیاری رفت و آمدهای غیرضروری‌مان كم كنیم، نتیجه می‌گیریم كه   زندگی در دنیای فعلی و با این امكانات راحت‌تر و آسوده‌تر شده است.

اما این نتیجه‌گیری چندان هم درست نیست. ما به همین نسبت برای خودمان كار اضافه می‌تراشیم و همین باعث شده كه دائم در حال دویدن و نرسیدن باشیم و همیشه از «وقت نداشتن» ناله كنیم.

در مطالعه جدید كه در دانشگاه براون آمریكا انجام شده، مشخص شده افرادی كه ساعت‌های بیشتری كار می‌كنند، به طور ناخودآگاه خوابشان كم می‌شود.

در این مطالعه، بیش از 50 هزار نفر مرد و زن بین 45 تا 54 ساله برای مدت طولانی، حدود 3 سال و در چند نوبت، بررسی شدند و ساعت‌های خواب آنها و همچنین ساعت‌های كارشان، در روزهای عادی هفته و همین طور در روزهای تعطیل آخر هفته اندازه‌گیری شد.

مجموعه این اطلاعات نشان داد  افرادی كه در روزهای عادی 11 ساعت و نیم كار می‌كنند، طی هفته روزی 143 دقیقه كمتر می‌خوابند و در روزهای تعطیل آخر هفته هم 71 دقیقه از خوابشان می‌زنند.

همچنین آنهایی كه كمتر از 4 ساعت ونیم در شب می‌خوابند، 93 دقیقه در هفته و 118 دقیقه در روزهای آخر هفته بیشتر كار می‌كنند.

این نتایج  كه قرار است در شماره اكتبر نشریه علمی‌«خواب» منتشر شود، نشان داد كه صرفا افزایش كمی‌ساعت‌های كار، می‌تواند روی خواب افراد تاثیر بگذارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha