سلامت نیوز : دانشمندان طی یک پروژه پیشرفته، توانستند توانایی راه رفتن را به موش های معلول بازگرداندند و اکنون در آستانه آزمایش این شیوه بر روی انسان قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ این فناوری امیدهای جدیدی را برای مبتلایان به ضایعات نخاعی فراهم می کند و این گروه از محققان امیدوارند نخستین انسانها طی چند ماه آینده تحت این شیوه درمانی قرار گرفته و توانایی راه رفتن را بازیابند.

دانش پژوهان با استفاده از دارو و تکانه های الکتریکی امیدوارند آزمایش این پروژه برای رشد دوباره عصب های مرتبط کننده نخاع به مغز را در پنج بیمار در کلینیکی در سوئیس آغاز کنند.

ژوئن گذشته ، گریگوری کورتین از موسسه پزشکی École Polytechnique Fédérale در لوزان سوئیس اعلام کرد موش های آزمایشگاهی اش با این درمان نه تنها توانایی راه رفتن، بلکه دویدن، بالا رفتن از پله ها و عبور از موانع را یافتند.

این موش ها تحت دو هفته بازسازی عصبی با ترکیبی از مهار روباتیک و محرک های الکتریکی و شیمیایی قرار داشتند.

اکنون در نشست سالانه انجمن پیشرفت های علمی آمریکا در بوستون، کورتین گام بعدی این تحقیقات را آشکار ساخته است.

وی با تکرار آزمایش و تحقیقات بر روی موش های دچار ضایعه نخاعی توانست موش ها را به گونه ای درمان کند که پس از چند هفته بدون کمک تونایی راه رفتن یافته بودند.

وی اکنون معتقد است این شیوه می تواند طی دو سال آینده برای افراد معلول به کار گرفته شود.

اگرچه چند سال دیگر باید آزمایش های انسانی کامل تری بر روی این شیوه درمان صورت بگیرد اما این پژوهشگر قصد دارد تحریک الکتریکی را بر روی پنج بیمار که حرکت در پاهایشان محدود است، طی چند ماه آینده انجام دهد.

کورتین اظهار داشت: می دانیم تحریک نخاعی بی خطر است از این رو می خواهیم نخستین آزمایش خود را بر روی افرادی انجام دهیم که می توانند پاهایشان را حرکت دهند اما بدون کمک توانایی راه رفتن ندارند.

وی افزود: ما فناوری جدیدی داریم که به ما امکان می دهد نخاع انسانی را تحریک کنیم درست مانند آنچه که بر روی موش ها انجام شد.

آنها امیدوارند اصلاح شیوه درمانی شان به درمان بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی متوسط منجر شود و دیگران نیز بتوانند اندکی حرکت کنند.

مرحله نخست مطالعات بالینی قرار است در بیمارستان دانشگاه لوزان انجام شود.

فاز دوم این آزمایش ها نیز قرار است سال 2015 در مرکز EPFL Valais Wallis سوئیس ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha