سلامت نیوز : یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: براساس آمارها و اطلاعات بدست آمده، 90 درصد فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی فاقد شناسنامه بوده و در ردیف کودکان غایب از مدرسه محسوب می شوند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در واقع از نگاه آسیب شناسی رفتاری پیوند دو فرهنگ متضاد با دو دیگاه و ارزشهای متفاوت معمولا آسیبهایی را بدنبال دارد که کمتر به شادکامی و دوام خاتمه یافته است و در اینگونه موارد عدم تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی این آسیبها را برای زنان و بخصوص فرزندان دوچندان می کند بطوریکه این کودکان از حقوق اولیه خود برای دریافت شناسنامه و کار و تحصیل محرومند.

وی تاکید کرد: پذیرش تابعیت کشور وطن زنان معمولا برای مردان در بعضی از کشورها با شرایط بسیار دشوار رایج است اما در کشور ما قانون این اجازه را نمی دهد.در کشور ما ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی از دو بعد قابل بررسی است یکی برای گرفتن اقامت و دیگری براساس علاقه و تفاهم که حاصل این ازدواج ها نیز فرزندان متعدد است . براساس آمارهای موجود بیش از 80 درصد از این خانواده ها دارای بیشتر از 3 فرزند هستند که این فرزندان فاقد شناسنامه اند.

این آسیب شناس اجتماعی معتقد است: بخشی از کودکان خیابانی و کودکان کار متعلق به همین خانواده ها هستند که فرزندان به خاطر نداشتن شناسنامه قادر به حضور در مدرسه و تحصیل نیستند بنابراین حضور در خیابان و کار و تکدی گری را انتخاب می کنند. این گروه به خاطر عدم ثبت قانونی ازدواج در کشور و نداشتن هویت قانونی (شناسنامه) برای فرزندان مجبور به مهاجرت شده و زنان ایرانی وقتی به کشور همسر خود مراجعت می کنند در آنجا نیز با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند بطوریکه تعدادی از آنها پناه بردن به سفارت ایران را آخرین راه حل انتخاب کرده و برخی دیگر سوختن و ساختن و جان کندن را انتخاب می کنند.

به گفته ابهری ، متاسفانه تا امروز هیچ قدم مناسبی برای این گروه از زنان هموطن برداشته نشده و از آنجا که اینگونه زنان در بلاتکلیفی حقوقی بسر می برند همواره نوعی احساس حقارت را همراه خود داشته و بخشی از آنها با فرار شوهر و مهارجت او به کشورخود امروز با چند بچه قد و نیم قد با مشکلات مختلف مالی و عاطفی روبرو هستند.

وی افزود: نداشتن هویت قانونی برای فرزندان علاوه بر مشکلات تحصیلی ، احساس طفیلی بودن را نیز به همراه دارد چرا که آنها نه می توانند تحصیل کنند و نه در هیچ خرید و فروش قانونی شرکت کنند. از اینجا پای دلالان و کلاهبرداران به زندگی اینگونه خانواده ها برای گرفتن اقامت و یا شناسنامه باز می شود بطوریکه زیانهای ناشی از اینگونه رفتارها نیز در جای خود قابل بررسی و تعمل است .

این متخصص علوم رفتاری اظهار داشت: در این شرایط امیدواریم نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون های قضایی و اجتماعی با تدوین طرح هایی برای تابعیت و همچنین رفع مشکلات فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ، تصمیمات قاطع و مفیدی برای اینگونه کودکان و زنان بگیرند و اجازه ندهند این فرزندان به نیمه ایرانی خود بدبین شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha