جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 67998

نقاطی در جهان هستند كه میزان ابتلا به برخی بیماری‌های خاص در آن بسیار پایین است که همیشه مورد توجه متخصصان و كارشناسان بوده‌اند.

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟
سلامت نیوز : یك اصطلاح رایج در علم پزشكی و به‌خصوص در بحث اپیدمیولوژی سلامت، اصطلاح «نقاط داغ» است. این واژه مربوط به مناطقی است  كه در آن یك بیماری خاص شیوع زیادی دارد اما فكر می‌كنید كه «نقاط سرد» هم وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ بله می‌شود گفت نقاطی در جهان هستند كه در آنها میزان ابتلا به برخی بیماری‌های خاص بسیار پایین است. این نقاط همیشه مورد توجه متخصصان و كارشناسان بوده‌اند و همه به دنبال رسیدن به پاسخ این سؤال بوده‌اند كه چگونه است كه در این مناطق تا این حد كم به بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. تحقیقاتی كه در این زمینه انجام گرفته است، گاه نشان داده كه عوامل عجیب و شاید باورنكردنی در این كاهش ابتلاها نقش داشته است. نگاهی به یافته‌های دانشمندان در این مناطق شاید بتواند به شما هم در راه زندگی سالم‌تر كمك كند.

قلب این مردم در پیری هم سالم است

جزیره كرت؛ نقطه سرد برای بیماری‌های قلبی- عروقی

یك مطالعه 40ساله در 7 كشور اروپایی نشان داد كه بیشترین طول عمر در این قاره، مربوط به مردم 7 دهكده در جزیره كرت است؛ جایی كه دقیقا محل شكل‌گیری رژیم غذایی مدیترانه‌ای به حساب می‌آید. اما رژیم غذایی مدیترانه‌ای چرا یك رژیم غذایی مناسب به حساب می‌آید؟ مقدار زیاد روغن زیتون موجود در این رژیم غذایی آنتی‌اكسیدان‌های قوی را به بدن می‌رساند كه می‌تواند با آسیب‌های رادیكال‌های آزاد مضر به بدن مقابله كند، در حالی كه ماهی‌های غنی از امگا3 هم می‌توانند در جلوگیری از تشكیل لخته در  عروق نقش داشته باشند (بسیاری از مردم نمی‌دانند كه لخته‌های خون عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی- عروقی هستند)كرتی‌ها اغلب نان راسك می‌خورند؛ نانی كه از گندم قهوه‌ای خیس‌خورده در روغن زیتون و زنجبیل پخته می‌شود و غنی از فیبر است. دسر آنها هم اغلب ماست و شیر است. در مجموع می‌توان گفت كه تمام این مواد غذایی طبیعی و مفید است و محدودیت شدید استفاده از گوشت قرمز به همراه یك زندگی فعالانه و پر از جنب و جوش باعث می‌شود كه مردم جزیره كرت بسیار به ندرت به بیماری‌های قلبی- عروقی و بسیاری از سرطان‌ها مبتلا شوند و بیشترین طول  عمر را در میان مردم سراسر جهان داشته باشند.

خوش به حال كامرونی‌ها

كامرون، غرب آفریقا؛ نقطه سرد برای سرطان

سرطان را كابوس دوران مدرن می‌دانند. در واقع همه انسان‌های امروز از سرطان‌های گوناگون می‌ترسند اما در دهكده انتویی در كامرون، تقریبا هیچ موردی از سرطان‌های دستگاه گوارش دیده نمی‌شود. دكتر انریسو مانتوی، پزشك متخصص گوارش كه با گروهی از متخصصان در این منطقه همكاری كرده، می‌گوید: «شاید اولین نكته‌ای كه در این مورد به نظر می‌رسد این است كه رژیم غذایی مردم این دهكده غنی از فیبر است و آنها به‌ندرت گوشت می‌خورند. ثابت شده چنین رژیم غذایی‌ای می‌تواند نقش پیشگیری‌كننده در ابتلا به سرطان‌های گوارش داشته باشد. در مطالعه‌ای در اروپا كه طی 10 سال، روی بیش از 400هزار نفر انجام شد نشان داد كه هرقدر میزان فیبر در غذا بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ كاهش می‌یابد، در واقع فیبر بیشتر در غذا به معنای عمر  طولانی‌تر است.» این نكته را هم یادتان باشد كه مصرف بالای فیبر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، عفونت‌ها و نیز مشكلات تنفسی را كاهش می‌دهد.در مورد ساكنان روستای انتویی باید گفت كه یك عادت ویژه همگی آنها خوردن غذاهای بسیار ترش است كه حاوی باكتری‌های مفید (پروبیوتیك) است و می‌تواند باعث سلامت دستگاه گوارش و تقویت دستگاه ایمنی آنها شود؛ غذاهایی مثل ماست پروبیوتیك و انواع ترشی‌ها و سركه‌ها.

قاعدتا باید  افسرده باشند اما نیستند

ایسلند، نقطه سرد برای افسردگی

به طور معمول فكر می‌كنیم كه كشورهای سردسیر با روزهای كوتاه‌تر و شب‌های طولانی‌تر محل زندگی افراد افسرده است. (این موضوع در مورد برخی كشورهای اسكاندیناوی صادق است) اما مردم ایسلند، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پایین‌ترین میزان ابتلا به افسردگی در جهان را دارند. علت چنین تفاوتی در چیست؟ محققان می‌گویند داشتن رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا3.رژیم غذایی مردم ایسلند عموما از ماهی تشكیل می‌شود كه از منابع عالی امگا3 است. سایر مواد غذایی گوشتی این مردم هم عمدتا پرندگانی هستند كه از گوشت ماهی‌ها تغذیه می‌كنند و در بدن آنها هم مقدار زیادی امگا3 وجود دارد. مطالعات گسترده نشان داده كه اسیدهای چرب خانواده امگا3 می‌توانند نقش پیشگیری‌كننده در ابتلا به بیماری افسردگی و نیز بیماری‌های اضطرابی داشته باشند.

سایر غذاهایی كه ایسلندی‌ها می‌خورند و ممكن است در كاهش ابتلای آنها به افسردگی نقش داشته باشد، عبارت است از:

 هاركل (گوشت كوسه نمك‌‌سود شده) اسكیلیر (نوعی ماست دارای پروبیوتیك) سمبافول (خوراكی كه بسیار شبیه كله‌پاچه است و در آن مغز و جگر پخته شده است)

چرامردم این جزیره سکته نمی کنند؟

اینجا قند هیچ‌كس بالا نمی‌رود

دره مس، مكزیك؛ نقطه سرد بیماری دیابت

میزان ابتلا به بیماری دیابت تیپ 2 در مكزیك بسیار بالاست و آمار نشانگر این است كه موارد ابتلا در حال افزایش است. اما این بیماری در میان جمعیت حدودا 50هزار نفری بومیان تاراهومارا كه در دره موسوم به دره مس مكزیك زندگی می‌كنند بیماری ناشناخته‌ای است. بهتر است در مورد نقش ژنتیك در این مورد صحبت نشود زیرا این بومیان نسبت ژنتیك نزدیكی با بومیان موسوم به پیما دارند كه بیشترین میزان شیوع دیابت درجهان در آنها دیده می‌شود. اما علت چیست؟ دكتر مانوئل میلرز كه در این زمینه تحقیق كرده، می‌گوید: «این بومیان اتفاقا مقدار زیادی هم كربوهیدرات مصرف می‌كنند. اما موضوع اینجاست كه آنها هیچ كربوهیدرات صنعتی و فرآوری شده‌ای نمی‌خورند. تمام غذاهای آنها طبیعی است. سبزی‌ها و میوه‌های تازه غذای اصلی آنهاست.

هیچ وعده غذایی آنها نیست كه در آن از پیاز، سیر، لوبیا، نخود، فلفل و سایر ادویه‌های طبیعی استفاده نشود. یك نكته مهم دیگر در مورد این بومیان این است كه آنها به شدت فعالیت جسمی دارند. جدا از اینكه همه آنها ساعتی از روز را به ورزش می‌گذرانند در بقیه ساعات روز هم به شدت تحرك دارند و به ندرت می‌نشینند، تمام این موارد نقش تنظیمی مثبت روی میزان قندخون و هورمون‌های كنترل‌كننده آن دارد و برای همین است كه در میان این بومیان بسیار به‌ندرت به موردی از بیماری دیابت برمی‌خوریم.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha