سلامت نیوز : معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اجرایی‌شدن طرح "ارزیابی میزان رضایتمندی مددجویان"، گفت: چهار تا شش هفته زمان لازم است تا مددجویی پروتزهای خود را تحویل بگیرد.

دکتر عبدالرضا شاهرضایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تشریح اقدامات و عملکرد مرکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، با بیان اینکه سرویس درمانی و توانبخشی به افرادی که دچار ضایعه نخاعی و در نتیجه ناتوانی‌های نسبی حسی و حرکتی شده‌اند، ارائه می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت ضایعات نخاعی که در نحوه زندگی و سلامت فرد تاثیر گذاشته و موجب محدودشدن افراد می‌شود، مسئله توانبخشی و بازتوانی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه عمده حوادث از جمله حوادث ترافیکی جزو عوامل ایجادکننده ضایعات نخاعی هستند، گفت: تجربه نشان می‌دهد، گروه هدف ضایعات نخاعی، آقایان و به خصوص جوانان هستند که عدم توانایی این افراد در توان کار و تولید جامعه، تاثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین نقش پیشگیرانه از سوی سازمان‌های متولی بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اهمیت آموزش همگانی و ارائه راهکارهای ایمنی و کاهش آسیب‌پذیری، گفت: از آنجایی که بروز حوادث قابل پیش‌بینی و شدت و نوع حوادث نیز قابل تشخیص نیست، کمک‌رسانی به افراد دچار حادثه، به خصوص ضایعات نخاعی اهمیت فراوانی دارد، چرا که در جریان حادثه باید در مورد انتقال و امدادرسانی به افرادی که از ناحیه ستون فقرات آسیب‌ دیده‌اند، دقت لازم شود.

شاهرضایی با تاکید بر آموزش همگانی در راستای کاهش خطرپذیری افراد و مصدومان، گفت: مردم و امدادگران باید تحت آموزش مهارت‌های تخصصی قرار گیرند تا در حین انتقال مصدومان، آسیب کمتری به آنان وارد شود.

وی با بیان اینکه مرکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ارائه‌دهنده خدمات توانبخشی به افراد آسیب حسی و حرکتی در سطح کشور است، گفت: در این بخش خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی ، پروتز و ارتز در دستور کار قرار دارد.

به گفته شاهرضایی، با راه‌اندازی بیمارستان فوق تخصصی توانبخشی اعصاب توسط جمعیت هلال‌احمر، توان ظرفیتی این جمعیت در درمان مصدومان ضایعه نخاعی افزایش می‌یابد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده، 70 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور وجود دارد، گفت: یکی از اهداف این معاونت، ارائه خدمات و جلب رضایت معلولان، مددجویان و جانبازان مراجعه‌کننده با رعایت حفظ کرامت است. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های زیادی برای افزایش جلب رضایت مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح "ارزیابی میزان رضایتمندی مددجویان در معاونت توانبخشی"، گفت: بهترین قطعات ارتوز و پروتز داخل ایران با قیمت بسیار مناسب در مراکز توانبخشی هلال‌احمر ارائه می‌شود، اما بررسی‌ها نشان داده بود با آن که کیفیت محصولات و قیمت آن مناسب است، اما مددجویان از مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات رضایت کافی ندارند.

شاهرضایی با بیان اینکه بر همین اساس طرحی تحت عنوان "ارزیابی میزان رضایتمندی مددجویان" تدوین و به مرحله اجرا رسید، گفت: بر این اساس افرادی به صورت میدانی از مددجویان نظرسنجی کرده و در صورت نارضایتی، مشکلات آنان برطرف خواهد شد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر با بیان اینکه پیش از این مدت معاینه، ساخت پروتز و تمرین توسط مددجو شش ماه بود، گفت: با راهکارهای تصویب شده توانستیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم، به گونه‌ای که از زمان ورود یک فرد به مرکز توانبخشی تا زمان قالب‌گیری، تهیه پروتز، تمرین و اصلاح، حدود چهار تا شش هفته زمان لازم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر "ساخت کارگاه‌های پروتز در کشورهای دیگر"، گفت: جمعیت هلال‌احمر سوریه چند سال پیش برای ساخت مرکز دست و پا سازی از جمعیت هلال‌احمر ایران درخواست کمک کرد که بر همین اساس متخصصان سوری به ایران آمده و پس از دریافت آموزش‌های لازم و خرید تجهیزات، به کشور خود بازگشتند.

شاهرضایی در مورد راه‌اندازی کارگاه ساخت پروتز در کشور عراق نیز گفت: با آن که ساخت این مرکز توانبخشی، یکی از مفاد تفاهمنامه منعقد شده بود، اما جمعیت هلال‌احمر عراق نتوانست به تعهدات خود در مورد مرکز توانبخشی عمل کرده و این بند اجرایی نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha