انتخابات نظام پزشکی کشور که در ششمین دوره با حاشیه‌های فراوان و نیز رد صلاحیت گسترده چهره‌های شاخص جامعه پزشکی در تهران و سایر شهرها همراه بود دیروز در تهران و سایر شهرهای کشور برگزار شد.

خانه پزشکان نباید تحت تاثیر سوء تدبیرهای سیاسی واقع شود
سلامت نیوز : انتخابات نظام پزشکی کشور که در ششمین دوره با حاشیه‌های فراوان و نیز رد صلاحیت گسترده چهره‌های شاخص جامعه پزشکی در تهران و سایر شهرها همراه بود دیروز در تهران و سایر شهرهای کشور برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار؛ درباره این انتخابات با دکتر مصطفی معین، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی و وزیر اسبق علوم کشور، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. این گفت‌وگو در پی می‌آید.

انتخابات نظام پزشکی کشور امروز برگزار شد، به نظر جنابعالی روند رد صلاحیت‌ها در نحوه برگزاری این انتخابات و نیز میزان مشارکت پزشکان چقدر تاثیر داشته است؟
از نظر نحوه برگزاری انتخابات، روش استصوابی به نظام پزشکی نیز تعمیم داده شد و نوع اتهام به داوطلبانی که صلاحیت آنان تایید نشد اعلام نشده است. طبیعتا این‌گونه رویکردها و شیوه‌های غیراخلاقی و بر انگیزه‌ها و مشارکت جامعه فرهیخته پزشکی نمی‌تواند بی‌تاثیر باشد. بنده ارزیابی دقیقی از میزان مشارکت در این انتخابات ندارم هرچند روزهای قبل در مصاحبه‌ای گفته بودم که پزشکان نمی‌توانند نسبت به وضعیت سلامت جامعه، مشکلات بیماران و حقوق مادی و معنوی خودشان بی‌تفاوت باشند و خانه صنفی خود را واگذار کنند.

رد صلاحیت‌های پزشکان در این دوره از انتخابات نظام پزشکی چقدر با موازین و معیارهای علمی و حرفه‌ای در سطوح ملی و جهانی همخوان بود؟
در عرف جهانی نهادهای مدنی از استقلال و خودگردانی برخوردارند چون غیرانتفاعی و غیروابسته به دولت‌ها هستند. سازمان نظام پزشکی قانون خاصی دارد و هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات آن می‌توانستند با استقلال رای، با رعایت عدل و انصاف و بدون سوگیری سیاسی یا جناحی یا باندی طبق قانون نظام پزشکی داوری کنند.

سازمان نظام پزشکی را در حال حاضر تا چه حد مستقل ارزیابی می‌کنید؟
تا همین حد که عملا ابزاری بشود برای منافع شخصی، سیاسی و جناحی. بعید است که در چنین وضعیتی این سازمان بتواند از حقوق مادی و معنوی متقابل بیماران و جامعه پزشکی دفاع کند.

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته به دنبال نامه رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای خواستار تجدید نظر در روند تایید صلاحیت‌ها در انتخابات سازمان نظام پزشکی شد. حتی تهدید کرده است که اگر روند افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده‌اند با تجدید نظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات از نظر وی خلاف قانون بوده و باطل است. این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم ایشان چه به لحاظ شخصیت حقیقی از نظر سوابق سیاسی و نوع نگاهی که به حقوق شهروندی و نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد داشته و دارد و نه به لحاظ شخصیت حقوقی و اختیارات قانونی ریاست‌جمهوری، صلاحیت این‌گونه دخالت‌ها را نداشته باشد.

آیا رییس‌جمهور می‌تواند انتخابات نظام پزشکی را باطل اعلام کند؟
او حداکثر می‌تواند حکم رییس پیشنهادی از سوی شورای‌عالی یا مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی را تنفیذ نکند یا از طریق وزیر بهداشت انتخابات را برگزار نکند، نه این‌که بتواند حکم به ابطال آن بدهد.

برخی از پزشکان باسابقه معتقدند که فضای نظام پزشکی کشور فضایی سیاست‌زده شده است. سیاست‌زدگی در فضای یک نهاد صنفی مانند نظام پزشکی چه تاثیری در فعالیت‌های این نهاد خواهد داشت و اساسا به وجود آمدن چنین فضایی، این سازمان را از پرداختن به چه خدمات و فعالیت‌هایی محروم می‌کند.
همین سیاست‌زدگی یا سوءاستفاده سیاسی و شخصی از سازمان، امکانات و فرصت‌های آن بود که موجب از دست رفتن برخی اختیارات قانونی سازمان در دوره کنونی و عدم موفقیت در انجام اقدامات سازنده و موثر در اصلاح ساختار نظام سلامت، دفاع از حقوق جامعه پزشکی یا کمک به رفع مشکلات دارو، درمان و بیماران بود.

آینده سازمان پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امیدورام که باوجود همه محدودیت‌ها و سوءتدبیرهایی که در این مرحله در برگزاری انتخابات اعمال شد با مشارکت آگاهانه و گسترده همکاران‌مان در سراسر کشور و با انتخاب شایسته‌ترین افرادی که به هر ترتیب از فیلتر هیات‌های نظارت بر انتخابات عبور کرده‌اند، اجازه ندهند که خانه صنفی خودشان و شئون پزشکی و سلامت جامعه و بیماران تحت‌الشعاع تنگ‌نظری‌ها و سوءتدبیر بازیگران سیاسی واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha