مصرف شیشه در میان جوانان به مرحله نگران کننده ای رسیده است و همزمان آمار ها از اقبال بالای شیشه در میان جوانان مصرف کننده مواد مخدر خبر می دهد.

۷۵ درصد معتادان جوان کراک و شیشه مصرف می کنند/ ۵۱ درصد از طریق دوستان محل اغفال شدند
سلامت نیوز : مصرف شیشه در میان جوانان به مرحله نگران کننده ای رسیده است و همزمان آمار ها از اقبال بالای شیشه در میان جوانان مصرف کننده مواد مخدر خبر می دهد.تا جایی که رییس ستاد مبارزه با مخدر می گوید از زمان تصمیم تا مصرف شیشه تنها 15 دقیقه زمان لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ در گذشته استعمال مواد مخدر تنها مختص افراد بالای 50 سال بوده است اما امروزه سن گرایش به مواد مخدر و استعمال آن حتی به دوره نوجوانی هم کاهش یافته است. اگر زمانی استفاده کنندگان مواد مخدر طبیعی مجبور به پنهان کاری بودند، مواد مخدر جدید به عنوان کالایی لوکس در میهمانی ها و محافل دوستانه بین جوانان نوجوانان دست به دست می گردد.

به طوری کلی برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که میزان خسارتهای اقتصادی – اجتماعی مستقیم و غیر مستقیم مواد مخدر و قاچاق آن در کشور سالیانه 700 میلیارد تومان است و به طور متوسط بر اساس آمار سالیانه، حدود 200 نفر از اعضای نیروی انتظامی کشور را در جریان مبارزه با مواد مخدر از دست می دهیم.با وجود، رشد شتابان تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی (تریاک، هرویین و حشیش) به مواد مخدر صنعتی و شیمایی موجب افزایش استفاده جوانان از این مواد (قرصهای روان گردان، کراک، کریستال، شیشه و اکستازی و... ) شده است .

مطالعات نشان می دهد مصرف کراک و شیشه، جایگزین مصرف تریاک و هرویین شده است. با توجه به پیشرسی سن مصرف در بین جوانان، الگوی مصرف نیز در بین جوانان تغییر کرده است و ضمن کاهش روش مصرف تدخین، گرایش به مواد مخدر سنگین بیشتر شده است.تنوع، ارزانی قیمت و حمل و نقل آسان مواد مخدر سنگین و گرایش زیاد جوانان به این مواد (کراک و شیشه) مشکلات زیادی را در سطح جامعه و خانوادهها به وجود آورده است و در موارد زیادی موجب افزایش آمار جرم و جنایت و تخلفات اجتماعی شده است.

گزینه درصد
شیشه 25
کراک 50
هرویین 1.9
تریاک 3.0
حشیش 16

 

چرا مصرف مواد مخدر صنعتی در میان جوانان افزایش پیدا کرده است؟

به طور کلی علل گسترش مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان را باید در باورهای غلط در مورد مصرف مواد صنعتی و شیمیایی در بین جوانان دانست . به طوریکه با این توصیف باورها غلط را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: 


1. عدم اعتیادآور بودن مواد صنعتی و شیمیایی؛ این باور غلط از آنجایی نشأت میگیرد که جوانان به علت عدم اطلاع از مضرات و پیامدهای مواد صنعتی و نادیده انگاشتن عوارض آن، تصور می نمایند مصرف تفریحی و تجربه یک بار مصرف سبب کسب لذت، تفریح و خوشگذرانی میگردد و به اعتیاد آنان منجر نخواهد شد.


2. پایین بودن آسیب های ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی؛ تبلیغات سوء در جهان به گونهای است که وانمود میشود ، آسیب های ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر از انواع موادمخدر طبیعی (افیونی) است و مصرف مواد شیمیایی خطری برای سلامتی افراد ندارد. پژوهش ها نشان داده است که آثار سوء ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی به مراتب بالاتر از آثار موادمخدر طبیعی است و خسارتهای شدید روانی در ابعاد مختلف، خط بطلان بر این تبلیغات دروغین کشیده است.


3. ایجاد انرژی مضاعف به واسطه مصرف مواد صنعتی و شیمیایی ؛ عده ای بر این باورند که مصرف مواد صنعتی سبب احساس شعف و شادمانی و انرژی مضاعف خواهد گردید. باید یادآور شد که مصرف مواد صنعتی سبب ایجاد توهم در ذهن و بروز لطمه به سیستم اعصاب مرکزی مغز خواهد شد. بنابراین بیمار مغزی نمی تواند با احساس شعف و ... روبرو گردد.


4. افزایش قوای جنسی ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی؛ تبلیغات مسموم در جامعه دلالت بر این موضوع دارد که مصرف مواد صنعتی سبب افزایش قوای جنسی خواهد شد. در حالی که نتایج بررسی های صورت پذیرفته ، حکایت از آن دارد که در دراز مدت همزمان با وابستگی روانی به مو اد صنعتی، میل جنسی در مصرف کننده را کاهش می دهد و سبب تضعیف قوای جنسی خواهد شد.

گزینه درصد
دوستان مدرسه 10.2
دوستان محل 51.4
 اقوام 22.1
به تنهایی 13.4

زمان تحریک جنسی، مهمترین عامل در انتخاب اولین ماده مخدر


بر اساس تحقیق صورت گرفته در دانشگاه علوم انتظامی تهران به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر بر روی 500 نفر از معتادان و 100 نفر از کارشناسان، درمان گران وافسران انتظامی مواد مخدر مشخص شده است که میانگین سنی مصرف مواد صنعتی در بین جوانان کاهش یافته است و امروزه جوانان در آغاز مصرف از کراک و شیشه استفاده می کنند.
از طرف دیگر زمان تغییر الگوی مصرف از 15 سالگی آغاز و در 18 سالگی به اوج می رسد و افزایش تعداد و زمان تحریک جنسی، مهمترین عامل در انتخاب اولین ماده مخدر در بین جوانان محسوب می شود. از طرف دیگر ارزانی، تقلید از سایرین، تنوع طلبی و مصرف این مواد در مهمانی ها از جمله مهمترین عوامل تغییر الگوی مصرف در بین جوانان است.

گزینه  درصد
 کراک 20.0
 شیشه 57.1
تریاک 2.1
هرویین 1.3
X قرص 13.6

 51 درصد معتادان به شیشه و کراک با دوستان ناباب آغاز کرده اند


هم چنین یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد، میانگین سنی آغاز مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان 18 سال بوده است. در عین حال مواد مخدر شیشه و کراک، بیش ترین موادی بودند که جوانان در آغاز مصرف این مواد را انتخاب کردند . از طرفی اطلاعات نشان می دهد که اکثر معتادان با دوستان هم محلی مواد مصرف می کردند و میانگین سنی مصرف کراک و شیشه با 17 سال در بین جوانان حتی کمتر از میانگین سنی آغاز مصرف بوده است.همچنین معتادان بیان داشتند که به لحاظ تنوع مواد مخدر صنعتی در بازار تهران به این مواد گرایش پیدا کرده و میزان مقبولیت شیشه و کراک در بین جوانان بیش از سایر مواد است.

گزینه درصد
خیلی زیاد 19.5
 زیاد 13.2
 متوسط 28.7
کم 14.2
خیلی کم 18.5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha